۱. افرادی که سکته مغزی کرده اند آیا بعد از گذشت ۶ ماه هم پیشرفت دارند؟


با توجه به اینکه میزان پیشرفت بیماران در ۶ ماه اول بعد از سکته مغزی بالا می باشد و افراد نتایج مطلوب را در این ۶ ماهه اول به دست می‌آورند و مهم است که بیماران از همان ابتدا درمان را شروع کنند، ولی بعد از ۶ ماه پیشرفت متوقف نمی شود و بهبودی همچنان وجود دارد ولی از سرعت پیشرفت کاسته می شود بنابراین جای امیدواری می باشد.

۲.تاثیر طب سوزنی و زالو درمانی در سکته مغزی چگونه است؟


یکی از سوالات متداولی که در مورد سکته مغزی پرسیده می شود در مورد تاثیر طب سوزنی و زالو درمانی می باشد.درمان سکته مغزی توانبخشی می باشد که شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد. درمان های دیگر تاثیرات جزئی بر روند درمان دارند و به عنوان درمان سکته مغزی شناخته نمی شوند.

۳.رژیم غذایی بعد از سکته مغزی باید چگونه باشد؟


افراد پس از سکته مغزی دچار مشکلاتی در بلع و گوارش می شوند و اینکه برای بهبودی نیاز به یکسری مواد مغزی دارند تا در روند درمان کمکشان کند، بنابراین یک رژیم غذایی با هضم و بلع آسان و دارای مایعات فراوان برای تأمین مایعات بدن و غذاهای دارای فیبر برای گوارش بهتر و همیچین دارای پروتئین و مواد مغذی سرشار برای تامین انرژی بیماران نیاز است.

۴. هفته ای چند جلسه توانبخشی برای بیماران سکته مغزی نیاز می باشد؟


توانبخشی بعد از سکته مغزی یک امر ضروری می باشد و از همان روزهای اول در منزل باید شروع شود، در روز ها و ماهای اول. بیمارن باید مرتب روزانه تمرینات توانبخشی را انجام دهند، به همین دلیل هفته ای سه جلسه فیزیوتراپی و سه جلسه کاردرمانی نیاز می باشد، البته بستگی به شدت سکته مغزی و نیاز های بیمار نیز دارد که می تواند تعداد جلسات کم یا زیاد شود.

۵. آیا آسیب به بلع و گفتار بیمار درمان دارد؟


یکسری از افراد بعد از سکته مغزی دچار مشکلاتی در بلع و گفتار خود می شود، بسته به اینکه اختلالات افراد تا چه حد است به کمک گفتار درمانی بهبود قابل توجهی در بلع و گفتار افراد ایجاد می شود، بنابراین مشکلات گفتاری و بلع بعد از سکته مغزی قابل درمان است.

۶. آیا بی حسی نصف بدن و صورت بعد از سکته مغزی قابل درمان است؟


افراد بعد از سکته مغزی دچار اختلالات حسی شامل، بی حسی یکطرفه، گزز و احساس مور مور شدن در اندام های درگیر، می شوند. با بهبودی بیمار و گذشت زمان از سکته مغزی از شدن این علائم کاسته می شود و تا حدود زیادی برطرف می شوند.

۷.بهبودی بعد از سکته مغزی چقدر طول خواهد کشید؟


این یکی از متداول ترین سوالات سکته مغزی می باشد.بسته شدت سکته مغزی، سن، وضعیت جسمانی، انگيزه و همکاری بیمار، حمایت اطرافیان، تیم توانبخشی حاذق و کاربلد و چندین فاکتور دیگر، درمان بیماران سکته مغزی بین ۶ تا یک الی دو سال زمان نیاز است.

۸.آيا افراد بعد از سکته مغزی، به کمک توانبخشی، بهبودی کامل را به دست می آورند؟


اگر از همان روزهای ابتدایی بعد از سکته مغزی درمان های لازم و توانبخشی شروع شود و بیمار خود نیز پیگیر درمان باشد، بهبودی قابل توجهی در وضعیت جسمانی وی حاصل می شود و تا حدود زیادی از شدت علائم کاسته می شود و فرد در زندگی روزمره به استقلال کامل می رسد.

۹.ورم دست و پا و خشکی مفاصل در بیماران سکته مغزی به چه علت است و چگونه درمان می شود؟


افرادی که بعد از سکته مغزی تمرینات توانبخشی را انجام نمی دهند و اندام های آنها مدام بی حرکت می باشد و تمرینات کششی و موبیلیزیش مفاصل را انجام نمی دهند دچار خشکی و ورم در اندام ها و مفاصل می شوند، با کمک تمرینات توانبخشی این ورم و خشکی از بین می رود.

۱۰.آيا بیماری که دست و پای خود را حرکت می دهد می تواند حرکت کند؟


با توجه به اینکه بیمار در اندام های خود حرکت را دارد، بنابراین به کمک فیزیوتراپی و کاردرمانی می تواند به مرحله راه رفتن مستقل برسد ولی مستلزم درمان مداوم و همکاری بیمار می باشد.

۱۱. آیا به غیر از توانبخشی که انجام می شود نیاز به تمرین خود بیمار در منزل می باشد؟


با توجه به اینکه درمان باید مداوم و مستمر باشد و نباید قطع بشود، نیاز می باشد تا بیمار در منزل به کمک همراهان مرتب تمرینات توانبخشی را انجام دهد. فعالیت مداوم کلید درمان سکته مغزی می باشد.

۱۲.برای بیمار ما فیزیوتراپی نیاز است یا کاردرمانی؟


هم فیزیوتراپی و هم کاردرمانی در بیماران سکته مغزی نیاز می باشد و این دو مکمل هم در درمان بیماران سکته‌ مغزی هستند. بنابراین باید فیزیوتراپی و کاردرمانی بعد از سکته مرتب انجام شود.

۱۳.بیمار ما بعد از گذشت ۳ ماه توانبخشی، هنوز قادر به راه رفتن مستقل نیست و تعادل در راه رفتن ندارد، آیا امیدی به راه رفتن مستقل است؟


با توجه به اینکه بیمار توانایی راه رفتن دارد و می تواند قدم بردارد ، به کمک درمان توانبخشی درست و مداوم بیمار می تواند به راه رفتن مستقل برسد ، با توجه به اینکه در ۳ ماه به این توانایی ها رسیده است با گذشت زمان و تمرینات مداوم می تواند به راه رفتن مستقل برسد.

۱۴.اگر توانبخشی زودهنگام انجام نشود چه زمانی پیشرفت متوقف نمی شود؟


پیشرفت بیماران در سه الی شش ماهه اول خیلی بیشتر می باشد و بعد از این مدت از شدت سکته مغزی کاسته می شود ولی همچنان پیشرفت وجود دارد، بنابرین هیچ زماني پیشرفت متوقف نخواهد شد.

۱۵. چرا پیشرفت دست بیمار ما کندتر از پای او می باشد؟


با توجه به اینکه حرکات دست پیچیده است و نیاز به تمرکز و مهارت دارد و اینکه دست مسئول حرکات ظریف و پیچیده است و اینکه بیشتر بیماران از پای خود استفاده می کنند و دست آنها بی حرکت می باشد، پیشرفت دست به این دلایل کند می باشد، ولی در توانبخشی اصولی و درست به دست هم توجه می شود و همگام با پا پیشرفت می کند.

۱۶.مشکلات جنسی بعد از سکته مغزی؟


افراد پس از سكته مغزی دچار اختلالاتی در احساس و عملکرد جنسی خود می شوند، دلایل اصلی این مشکلات، ناتوانی در برقراری رابطه جنسی، کاهش اعتماد به نفس، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی،افسردگی بعد از سکته مغزی، مشکلات شناختی و کاهش میل به رابطه جنسی و .. می شوند، جهت درمان این مشکلات باید به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

۱۷.تحریک مغناطیسی مغز یا rtms چیست؟


از rtms برای تحریک مغز و افزايش فعالیت مغز استفاده می شود و یکی از درمانهای مکمل سکته مغزی می باشد که در کنار توانبخشی انجام می شود. این مورد سوال متداولی می باشد که پاسخ داده شد.

۱۸.مشکلات شناختی و رفتاری بعد از سکته مغزی چگونه است و آيا قابل درمان است؟


در سکته مغزی آسیب بر مغز وارد می شود و چون مغز مسئول احساسات ،رفتار ، درک و شناخت فرد می باشد با آسیب به این نواحی مشکلاتی در شناخت و رفتار فرد به وجود می آید، با توجه به اینکه شدت آسیب به چه اندازه می باشد به کمک توانبخشی شناختی تا حدودی این مشکلات برطرف می شود.

۱۹.چه مقدار تمرین و تحرک برای بیماران سکته مغزی مفید می باشد؟


کلید درمان سکته مغزی تمرینات توانبخشی و فعالیت و به کارگیری اندام ها می باشد، بنابراین در تمرینات روزانه بیمار منعی وجود ندارد و تا جایی که بیمار دچار خستگی مفرط و آسیب نشود تمرینات مفید است، البته مقدار این تمرینات به شرایط جسمانی و سلامتی فرد بستگی دارد و برای هر فردی متغیر می باشد.

۲۰.بیماری که همکاري ندارد آیا پیشرفتی می کند؟


یکی از مهم ترین نکات در درمان سکته مغزی، همکاری خود بیمار می باشد، اگر بیمار مشتاق درمان خود باشد و همکاری داشته‌ باشد نتیجه بسیار مطلوبی را میگیرد و روند درمان خود را تسریع می کند، ولی اگر بیمار همکاری نداشته باشد پیشرفت و نتیجه گرفتن سخت تر می باشد.

۲۱.به غیر از توانبخشی راه دیگری برای درمان سکته‌ مغزی وجود دارد؟


تا کنون هیچ دارو و یا هیچ جراحی ای برای درمان سکته مغزی اختراع نشده است، و معجزه ی دیگری برای درمان سکته مغزی وجود ندارد و فقط به کمک توانبخشی و یکسری درمان های مربوطه راه دیگری وجود ندارد، البته به کمک توانبخشی می توان بیمار را به درمان کامل رساند و جای نگرانی نمی باشد.

۲۲.چرا بیمار ما زود خسته می شود؟


بعد از سکته مغزی اندام های افراد کرخت و ضعیف می شود، و برای انجام یک کار ساده نیاز به انرژی زیادی دارند، همچنین با توجه به آسیب هایی که به مغز وارد می شود خستگی در این افراد شایع می باشد، همچنین یکی از عوارض داروهایی که بعد از سکته مغزی مصرف می کنند، خواب آور و خستگی آور بودن است، همچنین افسردگی بعد از سکته مغزی نیز خستگی و تنبلی بعد از سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

۲۳.بعد از سکته مغزی چه عوارض و علائمی ظاهر می شود؟


سوال متداول سکته مغزی دیگر همین موضوع می باشد. در سکته مغزی آسیب به مغز به دلیل عدم رسیدن خون به آن ناحيه از مغز وارد می شود، چون مغز مسئول، حرکت اندام ها، حس اندام ها،شناخت، حافظه، احساسات، رفتار و.. می باشد، آسیب به این موارد اینجاد می شود، در سکته مغزی یک سمت از بدن درگیر می شود و علائم حرکتی مثل ، بی حرکتی اندام، اسپاسم و سفتی عضلات، ناهماهنگی حرکتی، مشکلات حسی و شناختی و مشکلات بلع و گفتار ایجاد می شود. البته بسته به شدت سکته مغزی و اینکه کدام ناحیه از مغز آسیب دیده است ، ظهور این علائم می تواند متفاوت باشد.

مشاوره در واتس آپ