سوال بسیاری از بیماران سکته مغزی و اطرافیان وی این می باشد که آیا سکته مغزی باعث مرگ می شود؟ ما در این مقاله قرار است به این سوالات متداول سکته مغزی پاسخ دهیم. سکته مغزی تمام جنبه های جسمی و عملکردی و روانی فرد را تحت تاثیر می گذارد و تمام وظایف و عملکرد های بدن دچار اختلال می شود. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که در اثر قطع جریان خون به یک منطقه از مغز باعث نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به یک منطقه از مغز می شود و این عدم خونرسانی موجب آسیب و یا حتی مرگ سلول های مغزی می شود و در صورت آسیب سلول های مغزی، وظایف و عملکردهای بدن دچار اختلال می شود.

وظیفه مغز کنترل عملکردهای طبیعی بدن و پردازش اطلاعاتی می باشد که از اندام ها و محیط دریافت می شود، مغز همانند فرمانده کل بدن می باشد و همانند کامپیوتر بدن تمام حرکات و کارهای ما را پردازش می کند، به عنوان مثال وقتی می خواهیم راه بریم این مغز می باشد که باعث هماهنگی حرکتی بین عضلات پا می شود و کمک می کند ما با یک ریتم منظم راه بریم و به موانع برخورد نکنیم و تصمیم گیری های ما به هنگام راه رفتن نیز بر عهده مغز می باشد. اگر مغز آسیب ببیند دیگر عضلات هماهنگ باهم منقبض نمی شوند و عمل را رفتن به درستی انجام نمی شود و تصمیم گیری های ما مختل می شود و آسیب شدید مغز یکی از دلایلی است که باعث مرگ بعد از سکته مغزی می باشد.

قبل از اینکه به سوال، آیا سکته مغزی باعث مرگ می شود؟ پاسخ دهیم، باید این را بدانیم که اکثر افراد بعد از سکته مغزی جان سالم به در می برند و به زندگی خود ادامه می دهند و درصد کمی از افراد بعد از سکته مغزی مستقیما جان خود را از دست می دهند و اکثر سکته مغزی ها کشنده نمی باشند و سکته مغزی عمدتا قابل درمان می باشد. این موضوع نیز یکی از عجایب مغز می باشد که از دو نیمه مجزا تشکیل شده است و سکته مغزی غالبا در یک نیمه از مغز اتفاق می افتد و در صورت آسیب یک نیمه از مغز نیمه ی دیگری وظایف بدن را کنترل می کند. در صورتی که اگر مغز از دو نیمه تشکیل نشده بود و به هنگام اتفاق افتادن سکته مغزی ، علائم حیاتی بدن به طور کامل مختل می شد و سکته مغزی باعث مرگ می شد.

سکته مغزی و مرگ

دلایل مرگ بعد از سکته مغزی چیست؟

عوامل گوناگونی بر مرگ بعد از سکته مغزی و طول عمر بعد از سکته مغزی تاثیر گذار است که ما مهم ترین دلایلی که باعث مرگ بعد از سکته مغزی  می شود را در موارد زیر برایتان بیان کرده ایم.

  • اتفاق افتادن سکته مغزی شدید و آسیب منطقه وسیعی از مغز در اثر سکته مغزی باعث مرگ فرد می شود
  • درگیری علائم حیاتی بدن همانند مختل شدن تنفس و ضربان قلب در اثر سکته مغزی
  • داشتن بیماری های زمینه ای دیگر به هنگام سکته مغزی
  • دیر رساندن بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی
  • عدم دریافت درمان های اورژانسی و پزشکی بعد از سکته مغزی
  • سن بالا و کهولت سن به هنگام سکته مغزی باعث مرگ افراد می شود
  • عدم رسیدگی به بیمار سکته مغزی بعد از مرخص شدن از بیمارستان توسط همراهان و مراقبین وی
  • تشنج های شدید بعد از سکته مغزی
  • بیمار شدن بعد از سکته مغزی
  • زمین خوردن ها و یا افتادن از تخت یا ویلچر بعد از سکته مغزی باعث بسیاری مرگ ها می شود

روش های جلوگیری از مرگ بعد سکته مغزی

در وحله ی اول بعد از اتفاق افتادن سکته مغزی سریعا باید با اورژانس تماس حاصل شود و فرد به مراکز درمانی منتقل شود ودیر رسیدن به مراکز درمانی باعث مرگ بعد از سکته مغزی می شود، دلیل اصلی مرگ بعد از سکته مغزی این می باشد که بیماران بعد از سکته مغزی دیر به مراکز درمانی منتقل می شوند و همانگونه که در مقالات قبلی بیان کردیم زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقدر زودتر درمان های سکته مغزی شروع شود از آسیب های شدیدتر جلوگیری می شود، اکثر افرادی که بعد از سکته مغزی فوت شده اند، دیر به مراکز درمانی منتقل شده اند و سکته مغزی باعث آسیب به علائم حیاتی آنها شده است.

مراقبت از بیمار سکته مغزی نیز از مرگ بیماران جلوگیری می کند، به بعضی بیماران سکته مغزی دستگاه اکسیژن وصل می باشد و غذا خوردن آنها توسط تیوب هایی می باشد از راه بینی و یا از قفسه سینه به معده آنها متصل می باشد، این بیماران باید به صورت شبانه روزی تحت مراقبت باشند و مدام علائم حیاتی آنها مانند، فشار اکسیژن، فشار خون و ضربان قلب آنها چک شود و به طور مرتب غذاهای آسیاب شده و محلول شده دریافت کنند. متاسفانه در صورت سهل انگاری و عدم توجه مراقبین ممکن است سکته مغزی باعث مرگ  شود.

بعد از سکته مغزی و در محیط خانه باید مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل انجام شود و در هنگام جابجایی باید مراقب باشند که بیمار سکته مغزی دچار افتادن و شکستگی ها نشود و ضربه به سر آنها وارد نشود و به دلیل اینکه بدن بیمار سکته مغزی ضعیف شده است باید تحت مراقبت باشند تا دچار بیماری های ویروسی و سایر بیماری ها نشوند که زندگی آنها را به مخاطره می اندازد و سکته مغزی موجب مرگ افراد می شود.

بعد از سکته مغزی می بایست درمان های پزشکی و درمان های توانبخشی سکته مغزی به طور مرتب انجام شود تا بیمار سلامت خود را به دست بیاورد و عدم درمان سکته مغزی موجب می شود که بهبودی پس از سکته مغزی حاصل نشود و احتمال مرگ بعد از سکته مغزی افزایش پیدا می کند.

 

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ