بعد از وقوع سکته مغزی می بایست سریعا افراد بازتوانی سکته مغزی را شروع کنند تا مشکلات  بعد از سکته مغزی سریعتر درمان شود. برای بازتوانی سکته مغزی و یا توانبخشی سکته مغزی می بایست از روزهای اولیه اقدام کرد تا زمان طلایی درمان سکته مغزی از دست نرود. ناتوانی های سکته مغزی و مشکلات حرکتی سکته مغزی در روز های اولیه بهتر درمان می شود و سرعت درمان سکته مغزی در روزهای ابتدایی سکته مغزی بسیار بالا می باشد و با گذشت زمان از سرعت بهبودی کاسته می شود، اصولا گلدن تایم درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه بعد از سکته مغزی می باشد و با گذشت این زمان از سرعت بهبودی کاسته می شود.

بازتوانی سکته مغزی شامل فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی می باشد و مشکلات و ناتوانی های حرکتی به کمک فیزیوتراپی و کاردرمانی درمان می شود. بیماران سکته مغزی که مشکلات تکلم و گفتاری و مشکلات بلع و غذا خوردن دارند به کمک گفتاردرمانی سکته مغزی مشکلات تکلم و بلع درمان می شود. توانبخشی سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و از یک ماه الی یک سال می تواند زمانبر می باشد و حتی بیماران سکته مغزی بوده اند که پروسه ی درمان آنها تا دو سال به طول انجامیده است. برای درمان بی حرکتی و فلج شدن اندام بعد از سکته مغزی هیچ گونه دارو و یا معجزه ی خاصی وجود ندارد و این تمرینات سکته مغزی می باشد که باعث درمان ناتوانی های بعد از سکته مغزی می شود. بهترین روش درمانی که باعث بهبودی پس از سکته مغزی می شود، بازتوانی سکته مغزی و یا توانبخشی سکته مغزی می باشد. سایر روش های درمانی تاثیر اندکی در درمان مشکلات بعد از سکته مغزی دارند و بیماران سکته مغزی نباید زمان خود را بابت سایر روش های درمانی نامربوط تلف کنند و از همان ابتدای سکته مغزی درمان های توانبخشی سکته مغزی را شروع کنند تا بهترین نتیجه را به دست بیاورند.

بازتوانی بعد از سکته مغزی

بازتوانی سکته مغزی چگونه باعث درمان سکته مغزی می شود؟

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان کردیم، بازتوانی سکته مغزی شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. بیماری را در نظر بگیریم که بعد از سکته مغزی دچار فلج شدگی و بی حرکتی در سمت راست خود شده است و توانایی حرکت دادن دست و پای سمت چپ و توانایی تکلم و بلع را ندارد و دچار آفازی گفتاری می باشد. در روزهای ابتدایی تمرینات فیزیوتراپی و مدالیته های درمانی فیزیوتراپی باعث می شود که قدرت اندام های بیمار سکته مغزی بهبود پیدا کند و بیمار سکته مغزی بتواند مقداری دست و پای خود را حرکت دهد و بیمار سکته مغزی توانایی نشستن و ایستادن را به دست آورد. فیزیوتراپی با مدالیته های درمانی به خصوص خود باعث بازگشت حرکت و تون عضلانی به اندام های سمت مبتلا در اثر سکته مغزی می شود.

در وحله ی بعدی به کمک تمرینات کاردرمانی سکته مغزی که توسط کاردرمانگر انجام می شود، دامنه ی حرکتی مفاصل افزایش پیدا می کند و بر قدرت عضلانی اندام ها افزایش پیدا می کند، به کمک تمرینات کششی کاردرمانی اسپاسم و گرفتگی اندام کاسته می شود و بیمار سکته مغزی اندام های خود را بهتر حرکت می دهد، تمرینات کاردرمانی به بیمار سکته مغزی کمک می کند که حرکات عملکردی اندام ها برگردد و به عنوان مثال فرد بتواند از دست خود استفاده ی کاربردی بکند و کارهای شخصی خود را انجام دهد. ورزش های کاردرمانی سکته مغزی نحوه ی صحیح راه رفتن را به بیمار سکته مغزی آموزش می دهند و باعث می شود که تعادل حین راه رفتن افزایش پیدا کند.

برای درمان مشکلات گفتاری و تکلم در سکته مغزی می بایست از گفتاردرمانی کمک گرفت. گفتاردرمانی به وسیله ی متد های درمانی به خصوص باعث تقویت عضلات گلو و دهانی می شود و به بازگشت حس به این نواحی کمک می کند. گفتاردرمانی سکته مغزی توسط تمرینات گفتاردرمانی باعث ایجاد هماهنگی حرکتی عضلات گلو و دهان می شود و از این طریق عمل صحبت کردن و غذا خوردن در بیمار سکته مغزی ایجاد می شود.

بازتوانی سکته مغزی شامل تمرینات و ورزش های درمانی سکته مغزی می باشد و سکته مغزی به کمک ورزش و تمرین بهبود می یابد و این حرکت می باشد که باعث درمان سکته مغزی می شود و هر چقدر بیمار سکته مغزی فعال تر و در حال تحرک باشد سریعتر بهبود پیدا می کند و بی حرکتی و خوابیدن برای بیمار سکته مغزی بسیار مضر می باشد و باعث از دست رفتن مهارت های حرکتی می شود. از این رو به اهمیت تمرینات و ورزش ها برای درمان ناتوانی های حرکتی پی می بریم و هیچ روش درمانی به اندازه بازتوانی سکته مغزی در درمان سکته مغزی موثر نمی باشد.

7 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ