تزریق بوتاکس در سکته مغزی یکی از درمان های دارویی سکته مغزی می باشد و بوتاکس باعث کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلانی ناشی از سکته مغزی می شود. اسپاسم و سفتی اندام ها یکی از علائم و عوارض سکته مغزی می باشد و در اکثر بیماران سکته مغزی اسپاسم اندام ها وجود دارد. اسپاسم به دلیل انقباض مداوم و غیر ارادی عضلانی به دلیل آسیب مغزی در اثر سکته مغزی رخ می دهد.

بوتاکس در سکته مغزی یکی از گزینه های درمانی اسپاسم و سفتی عضلانی می باشد و در بعضی بیماران سکته مغزی تاثیر مطلوبی دارد و باعث می شود تا دامنه ی حرکتی اندام ها افزایش پیدا کند و محدودیت های حرکتی ناشی از سکته مغزی کاهش پیدا کند. در برخی از بیماران سکته مغزی اسپاسم و خشکی عضلانی تا حدی می باشد که باعث بی حرکتی کامل دست و یا پا می شود و اندام ها به گونه ای قفل می شوند، اسپاسم سکته مغزی در طولانی مدت باعث دفورمیتی و بد شکلی اندام ها می شود و حتی باعث دردناک شدن اندام ها بعد از سکته مغزی می شود.

بوتاکس در سکته مغزی تاثیر شل کنندگی بر عضلات دارد و از انقباض و گرفتگی اندام ها جلوگیری می کند،  همچنین از بوتاکس به عنوان متد های زیبایی نیز استفاده می شود، به عنوان مثال افرادی که چین چروک در صورت خود و یا خط پیشانی  دارند از بوتاکس به عنوان رفع کننده این خط ها استفاده می کنند.

تاثیر بوتاکس در سکته مغزی

مدت زمان تاثیر تزریق بوتاکس در سکته مغزی

افرادی که بوتاکس تزریق می کنند معمولا باید به صورت دروه ای این تزریقات را انجام دهند چون تاثیر بوتاکس در سکته مغزی معمولا بین 3 الی 6 ماه بعد از تزریق می باشد و بعد از گذشت این مدت از اثر بوتاکس کاسته می شود و دوباره اسپاسم های عضلانی برمی گردند. بعد از اینکه بوتاکس تزرق شد بین یک الی دو هفته زمان می برد تا تاثیر بوتاکس نمایان شود و این شل شدن اندام ها در اثر بوتاکس حداکثر تا 6 ماه بعد از تزریق باقی می ماند و بعد از آن از بین می رود.

تزریق بوتاکس بعد از سکته مغزی به چه بیمارانی توصیه می شود؟

برای آن دسته از بیماران سکته مغزی که اسپاسم بسیار شدیدی دارند و این اسپاسم باعث قفل شدن اندام ها و مفاصل شده است و همچنین اندام ها در اثر اسپاسم دردناک شده است توصیه می شود که بوتاکس به اندام های خود تزریق کنند. البته در وحله ی اول توصیه می شود که اسپاسم را به کمک تمرینات کششی سکته مغزی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی رفع کنند و در مواردی از بوتاکس استفاده کنند که اسپاسم بسیار شدید باشد و به کمک تمرینات و ورزش های سکته مغزی درمان نشود. اصولا اگر از اولین روزهای سکته مغزی درمان های توانبخشی شامل، کاردرمانی سکته مغزی و فیزیوتراپی سکته مغزی انجام شود، اندام ها دچار اسپاسم شدید نمی شوند و تمرینات سکته مغزی بهترین گزینه برای جلوگیری از اسپاسم سکته مغزی می باشند و تزریق بوتاکس و درمان های دارویی گزینه های بعدی می باشد.

مزایا و معایب تزریق بوتاکس در سکته مغزی

هر درمان دارویی در کنار فایده هایی که دارد، یکسری عوارض نیز دارد و این مورد درباره ی بوتاکس نیز صدق می کند. در زیر تعدادی از مزایا و معایب بوتاکس را برایتان آورده ایم:

مزایای تزریق بوتاکس در سکته مغزی

  • کاهش اسپاسم عضلانی
  • افزایش دامنه ی حرکتی اندام ها
  • کاهش دردهای ناشی از اسپاسم در اثر سکته مغزی
  • جلوگیری از خشکی و سفت بودن اندام ها
  • احساس راحتی و ریلکس بودن در اثر شل بودن عضلات

معایب تزریق بوتاکس در سکته مغزی

  • شل شدن بیش از اندازه ی اندام ها در بعضی بیماران
  • از بین رفتن توانایی گرفتن دست و حرکت انگشتان در بیماران سکته مغزی ای که این توانایی ها را دارند
  • احساس ضعف و خستگی
  • از بین رفتن یکسری از حرکت های اندام ها در اثر تزریق بوتاکس
  • تاثیر موقتی بوتاکس و عدم درمان کامل اسپاسم

نتیجه گیری

ما به بیماران سکته مغزی خود توصیه می کنیم که در وحله ی اول، اسپاسم ناشی از سکته مغزی را به کمک تمرینات کششی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی درمان کنند چون تاثیر این درمان ها بسیار موثر تر و ماندگار تر از تزریق بوتاکس می باشد. همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم بهترین راهکار درمانی سکته مغزی به توانبخشی سکته مغزی و تمرینات و ورزش ها می باشد و حرکت دست و پا به کمک این تمرینات بازیابی می شود و هیچ داروی خاصی موجود نمی باشد که باعث به حرکت درآمدن اندام های بی حرکت در اثر سکته مغزی شود. از این رو تزریق بوتاکس و سایر درمان ها می بایست الویت بعدی باشد مگر اینکه شدت اسپاسم و گرفتگی به حدی زیاد باشد که نیاز به مداخلات  دارویی باشد، پس در نتیجه تزریق بوتاکس را به همه ی بیماران سکته مغزی توصیه نمی کنیم مگر در مواردی که اسپاسم اندام ها در شرایط حاد باشد.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ