تمرینات کششی سکته مغزی در درمان و کاهش اسپاسم سکته مغزی بسیار تاثیر گذار می باشد و یکی از تمرین های اصلی توانبخشی سکته مغزی می باشد. یکی ار علائم و عوارض سکته مغزی ، اسپاسم می باشد واسپاسم و گرفتگی عضلات باعث سفتی اندام ها می شود و جلوی حرکت اندام ها را می گیرد و دامنه ی حرکتی اندام ها را محدود می کند.

تمرینات کششی سکته مغزی توسط کاردرمانی سکته مغزی و فیزیوتراپی سکته مغزی انجام می شود و تاثیر بسیار زیادی در روند درمان سکته مغزی دارد و این تمرینات کمک می کند که اندام ها در دامنه اصلی خود حرکت کنند، چون اسپاسم اندام ها را محدود کرده است و باعث آزار بیماران سکته مغزی می شود.

تمرینات توانبخشی سکته مغزی متنوع هستند و در هر مرحله از درمان سکته مغزی بسته به نیاز بیمار سکته مغزی انجام می شوند. تمرینات سکته مغزی شامل،تمرینات کششی، تمرینات قدرتی، تمرینات حرکتی، تمرینات حرکت اندام در دامنه حرکتی، تمرینات راه رفتن و تمرینات تعادلی سکته مغزی می باشد. کاردرمانگر و فیزیوتراپیست در وحله ی اول بیمار سکته مغزی را ارزیابی می کند و بسته به سطح بیمار و نیاز های وی تمرینات توانبخشی سکته مغزی و مدالیته های درمانی وی را ارائه می دهد.

برای هر عضله و اندام تمرینات کششی مخصوص به خود را دارد که باعث آزاد شدن اندام و کاهش اسپاسم می شود. هدف از این تمرینات کاهش اسپاسم و کاهش خشکی مفاصل می باشد تا اندام ها آماده حرکت شوند. نحوه صحیح این تمرینات در تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی و تمرینات کاردرمانی سکته مغزی انجام می شود و در مواردی تمرینات ضروری به بیمار سکته مغزی و اطرافیان آموزش داده می شود که روزانه مرتب انجام دهند، چون برای کاهش اسپاسم عضلات می بایست مرتب  کشش عضلات و اندام ها در سکته مغزی انجام شود.

تمرینات درمانی سکته مغزی

تاثیر تمرینات کششی سکته مغزی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز بیان کردیم ، این تمرینات از تاثرگذارترین درمان های توانبخشی سکته مغزی می باشد و  باعث پیشرفت حرکتی اندام ها می شود. در زیر تعدادی از تاثیرات این تمرین ها در درمان سکته مغزی را برایتان بیان می کنیم.

  • کاهش اسپاسم و گرفتگی اندام ها
  • کمک به حرکت اندام ها در دامنه حرکتی کامل خود
  • کاهش خشکی مفاصل و کاهش محدودیت حرکتی مفاصل
  • احساس ریلکس شدن اندام ها در بیمار سکته مغزی
  • باعث می شود حرکات بهتر انجام بشود
  • درد مفاصل و اندام ها را در سکته مغزی کاهش می دهد
  • از دفورمیتی و بد شکلی اندام ها در اثر اسپاسم جلوگیری می کند
  • با انجام حرکات کششی فرد آماده انجام تمرینات سکته مغزی می شود

تمرینات کششی سکته مغزی چگونه انجام می شود؟

برای کشش هر عضله روش به خصوصی وجود  دارد و برای اینکه تمرینات اصولی و بدون آسیب به بیمار سکته مغزی انجام شود باید از کاردرمانی و فیزیوتراپی کمک بگیریم. درمانگران در وحله ی اول بیمار سکته مغزی را ارزیابی می کنند، بعد از اینکه متوجه شدند در کدام اندام ها اسپاسم وجود دارد و نوع اسپاسم و شدت اسپاسم چقدر می باشد، تمرینات مخصوص سکته مغزی را انجام می دهند.

اگر تمرینات اصولی و درست انجام بشود ، آسیبی به اندام ها و مفاصل بیمار سکته مغزی وارد نمی شود و حداکثر کاهش اسپاسم را شاهد خواهیم بود. در مواردی اگر تمرینات اصولی انجام نشود ممکن است باعث آسیب دیدن اندام ها شود، چون اندام ها مفاصل بعد از سکته مغزی بی ثبات هستند و امکان آسیب و در رفتگی بالا می باشد.

تمرینات کششی سکته مغزی در ابتدای جلسات توانبخشی سکته مغزی انجام می شود تا بدن بیمار سکته مغزی آزاد شود و اندام ها در دامنه طبیعی خود حرکت کند تا بستر برای انجام تمرینات حرکتی و قدرتی سکته مغزی فراهم شود چون اسپاسم باعث محدودیت حرکتی می شود و با وجود اسپاسم پیشرفت حرکتی و عملکردی به وجود نمی آید و در نتیجه اول باید اسپاسم به کمک تمرینات کششی برطرف شود تا بقیه مراحل درمان سکته مغزی به دست بیاید.

کشش اسپاسم سکته مغزی

اصولا در جلسات کاردرمانی در منزل و فیزیوتراپی در منزل ، درمانگران تمرینات را به بیمار و اطرافیان آموزش می دهند تا روزانه چندین بار انجام دهند تا اسپاسم سکته مغزی کاهش پیدا کند. برای برطرف شدن اسپاسم سکته مغزی باید روزی سه الی چهار بار تمرینات کششی سکته مغزی انجام شود تا تاثیر خود را بگذار و مدت زمان کاهش اسپاسم از یک هفته الی دو ماه متفاوت می باشد و بستگی به شدت اسپاسم و اینکه اسپاسم در کدام اندام می باشد دارد.

مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط به درمان بیماران سکته مغزی در خانه می پردازد و خدمات درمانی هوم ویزیت (Home Visit) سکته مغزی به بیماران در تمام نقاط تهران ارائه می دهد، برای درمان و توانبخشی سکته مغزی با ما در ارتباط باشید.

5 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ