درد دست و پا در سکته مغزی بسیار شایع می باشد و در بیمارانی که نکات مهم جلوگیری از درد اندام ها را رعایت نمی کنند و توانبخشی سکته مغزی را دریافت نمی کنند ایجاد می شود. سکته مغزی باعث بی حرکتی و فلج شدن یک سمت بدن می شود و به  اصطلاح به آن همی پلژی می گویند. این بی حرکتی یک طرفه در بیماران سکته مغزی درجاتی دارد و در بعضی شدید تر و دربعضی بیماران خفیف می باشد. شرایط بسیاری بر شدت فلج شدن اندام پس از سکته مغزی تاثیر دارد، همانند شدت سکته مغزی، اینکه کدام منطقه از مغز در اثر سکته مغزی آسیب دیده است و شرایطی جسمی فرد قبل سکته و سن فرد و.. می باشد.

بعد از گذشت مدت کوتاهی بعد از سکته مغزی اسپاسم های عضلانی شروع می شود و عضلات دست و پا دچار گرفتگی و خشکی می شوند و در صورت عدم حرکت اندام و انجام ندادن تمرینات توانبخشی سکته مغزی، بر شدت اسپاسم بعد از سکته مغزی افزوده می شود. درمان اسپاسم و گرفتگی عضلانی بعد از سکته مغزی به کمک تمرینات کششی سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی می باشد. بی حرکتی اندام ها بر شدت اسپاسم می افزاید و به مرور و عدم درمان سکته مغزی اندام ها دچار دفورمیتی و بد شکلی می شوند.

اگر اسپاسم اندام ها به کمک تمرینات سکته مغزی کاهش پیدا نکند به مرور باعث درد دست و پا در سکته مغزی می شود و عمده دلیل درد اندام ها در سکته مغزی، اسپاسم و سفتی عضلانی می باشد. بیمارانی که بعد از سکته مغزی بلافاصله درمان های توانبخشی سکته مغزی را دریافت کرده اند دچار اسپاسم عضلانی نمی شوند و در نتیجه درد اندام ها ایجاد نمی شود. بهترین روش درمانی اسپاسم عضلانی در سکته مغزی، تمرینات کششی سکته مغزی می باشد و به کمک تمرینات کششی سکته مغزی که توسط کاردرمانی سکته مغزی و فیزیوتراپی سکته مغزی انجام می شود، اسپاسم اندام ها بعد از سکته مغزی برطرف می شود.

درد اندام ها در سکته مغزی

دلایل درد دست و پا در سکته مغزی

درد اندام ها بعد از سکته مغزی بسیار آزار دهنده می باشد و بیمار سکته مغزی نمی تواند به دلیل درد، حرکت اندام ها را انجام دهد و باعث عدم بهبودی بعد از سکته مغزی می شود. در بسیاری از بیماران درد دست و پا به اندازه ای می باشد که باعث بی خوابی در فرد می شود. در زیر تعدادی از دلایل اصلی که باعث درد اندام ها بعد از سکته مغزی می شود را برایتان آورده ایم.

  • اسپاسم بعد از سکته مغزی و عدم درمان اسپاسم
  • بی حرکتی مداوم دست و پا بعد از سکته مغزی و خشک و دردناک شدن عضلات و مفاصل
  • عدم درمان سکته مغزی و عدم دریافت توانبخشی سکته مغزی
  • پوزیشن دهی نامناسب حین خواب و یا در حالت نشسته
  • کشیده شدت دست و پا هنگام جابجایی بیمار سکته مغزی
  • خوابیدن به سمت اندام های مبتلا در اثر سکته مغزی
  • پرتاب کردن دست و پا هنگام حرکت دادن اندام ها
  • خشک شدن مفاصل و عدم انجام ورزش های سکته مغزی
  • انجام ناصحیح تمرینات سکته مغزی و آسیب وارد شدن به اندام ها و مفاصل
  • عدم دریافت ماساژ های درمان سکته مغزی و خشکی عضلانی

درمان درد دست و پا در سکته مغزی

اگر بلافاصله بعد از سکته مغزی درمان های پزشکی و توانبخشی اصولی سکته مغزی انجام شود درد در اندام ها ایجاد نمی شود و تمرینات توانبخشی باعث پیشرفت حرکتی اندام ها می شوند و از بی حرکتی و دردناک شدن اندام ها جلوگیری می کنند. در بیماری که درد در اندام ها و مفاصل دارد در وحله ی اول از موارد که باعث ایجاد درد در دست و پا می شود اجتناب کنند و به کمک تمرینات سکته مغزی و حرکت آرام در محدودی حرکتی غیر دردناک اندام باعث کاهش خشکی اندام شوند چون دلیل اکثر درد های اندام ها خشکی و اسپاسم عضلانی می باشد.

ماساژ درمانی سکته مغزی نیز باعث کاهش درد اندام ها و مفاصل می شود. در بیمارانی که درد عضلانی در اندام ها دارند اصولا در بعد از انجام درمان ها توانبخشی کاهش میابد و بیمارانی که درد در مفاصل دارند بعد از کاهش خشکی مفاصل از شدت درد کاسته می شود، ولی بیمارانی که در مفصلی بسیار شدید دارند در کنار درمان های توانبخشی باید از درمان های دارویی و پزشکی استفاده کنند و در موارد بسیار شدید باید تزریقات درون مفصلی انجام دهند.

درد دست و پا در سکته مغزی اصولا بعد از چند جلسه درمان توانبخشی سکته مغزی درمان می شود مگر اینکه درد مفصلی شدید باشد که باعث آسیب به مفصل شده است. مفاصل بعد از سکته مغزی شل و بی ثبات می شوند و سریعتر آسیب می بینند و دلیل این بی ثباتی ضعیف شدن عضلات اطراف مفاصل در اثر سکته مغزی می باشد و مفاصل به طور کامل توسط عضلات ساپورت نمی شوند.

با داشتن اطلاعات کافی در مورد سکته مغزی جلوی بسیاری از مشکلات از قبیل درد های اندام ها را می توان گرفت و پیشگیری از این موارد کار بسیار ساده ای می باشد و با رعایت چند نکته ی ساده از بسیاری مشکلات بعد از سکته مغزی می توان جلوگیری کرد و دانستن راهکارهای مناسب درمانی نیز کمک ویژه ای به درمان مشکلات بعد از سکته مغزی می کند و برای درمان باید از تیم متخصص در این زمینه کمک گرفت.

 

 

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ