سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن معمولا درصد کمتری از سکته مغزی ها را تشکیل می دهد و اکثر سکته مغزی ها سمت چپ بدن را درگیر می کند. درصد خیلی کمتری از سکته ها دو طرف بدن را درگیر می کنند و معمولا سکته مغزی را با فلج شدن یک سمت بدن میشناسیم و به آن همی پلژی، یعنی فلج شدن یک نیمه از بدن می گویند.

در اثر سکته مغزی جریان خون به یک ناحیه از مغز نمی رسد و در صورت عدم خونرسانی به یک ناحیه، سلول های مغزی آن منطقه از مغز دچار مرگ و یا آسیب می شوند. در اثر آسیب سلول های مغزی ، عملکرد بدن با اختلال مواجه می شود و وظایفی که آن منطقه از مغز برعهده داشت به درستی انجام نمی شود. بسته به اینکه سکته مغزی در کدام ناحیه از مغز دچار آسیب شده است وظایفی که آن ناحیه بر عهده داشت دچار مشکل می شود. دلایل سکته مغزی و لخته شدن خون و یا پارگی رگ های خونی متفاوت است و راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی را نیز در مقالات قبلی بیان کرده ایم.

دیلیل عدم خونرسانی به یک ناحیه و بروز سکته مغزی می تواند، لخته شدن خون در رگ های مغزی باشد و جلوی خونرسانی به یک ناحیه گرفته شود. دلیل دیگر سکته مغزی پارگی رگ های خونرسانی مغز می باشد و در اثر پارگی رگ خونرسانی یک منطقه از مغز دچار اختلال می شود و سلول های آن منطقه از مغز دچار مرگ می شوند. اگر عدم خونرسانی در یک نیمه ی مغز انفاق بیفتد، فلج شدگی و عوارض و علایم سکته مغزی در نیمه ی مخالف بدن اتفاق می افتد. به عنوان مثال اگر عدم خونرسانی در نیمه ی چپ بدن اتفاق بیفتد، سمت راست بدن دچار عدم کارایی می شود.

علائم سکته مغزی و فلج شدگی سمت راست بدن

در افرادی که سکته مغزی در نیمه ی چپ مغز و علائم سکته مغزی در سمت راست بدن اتفاق افتاده است، در اکثر مواقع مشکلات گفتاری و بلعیدن اتفاق می افتد. صحبت کردن و غذا خوردن در این افراد مشکل می شود و نیاز به گفتاردرمانی دارند تا مشکلات زبانی و حلق آنها را درمان کند.

نیمه ی چپ مسئول کنترل هیجانات و احساسات  می باشد و شناخت و رفتار انسان را پردازش می کند، در نتیجه در افرادی که سکته مغزی و فلج شدگی سمت راست بدن اتفاق افتاده است، ممکن است مشکلات شناختی و رفتاری ایجاد شود. بنابراین اطرافیان و خانواده در نظر داشته باشند که دلبل برخی رفتارها و دلیل بعضی مشکلات روحی و روانی در افراد سکته مغزی همین مسئله می باشد و باید شرایط بیمار را در نظر داشته باشند و وی را درک  کنند و به فکر راهکارهای درمانی به کمک روانشناس و روانپزشک باشند.

در افرادی که در انها سکته مغزی در سمت راست بدن رخ داده است ممکن است مشکلات حافظه بعد از سکته مغزی رخ بدهد و حافظه بلند مدت و در بعضی مواقع حافظه کوتاه مدت آنها دچار مشکل بشود.

مشکلات حافظه در روزهای اولیه سکته مغزی بسیار بالا می باشد و هوشیاری بیمار سکته مغزی بسیار پایین می باشد ، به مر مرور زمان و بهبودی فرد از شدت این علائم کاسته می شود و در موارد شدیدتر نیاز مداختلات درمانی می باشند.

سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن

درمان سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن

راهکارهای درمانی سکته مغزی سمت راست بدن با سکته مغزی و فلج سمت چپ بدن تفاوت چندانی ندارد و هر دو نوع سکته مغزی با یک روش درمانی انجام می شود. برای درمان سکته مغزی و فلج شدگی سمت راست بدن از توانبخشی سکته مغزی که شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی ، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی استفاده می کنیم. همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم، بهترین روش درمان سکته مغزی ، توانبخشی سکته مغزی می باشد و باعث درمان و بهبود بیماران سکته مغزی می شود.

در درمان سکته مغزی از تمرینات توانبخشی سکته مغزی استفاده می کنیم. فیزیوتراپیست و کاردرمانگر بعد از ارزیابی بیمار سکته مغزی و تعیین سطح عملکردی و توانایی جسمی و حرکتی بیمار سکته مغزی، روش های درمانی سکته مغزی مغزی مناسب و مورد نیاز فرد را به وی ارایه می دهد.

در افرادی که راست دست بوده اند و سمت راست آنها در انجام فعالیت ها غالب بوده است و سکته راست بدن در آنها اتفاق افتاده است، مقداری کارشان سخت می باشد.

با بروز سکته مغزی و فلج شدگی سمت راست در این افراد، با توجه به اینکه سمت راست بدن در انها غالب بوده است ، انجام دادن کارهای روزمره و شخصی سخت تر می شود.

اصولا در افرادی که سکته مغزی و فلج شدگی سمت راست بدن رخ داده است شدت سکته مغزی نسبت به افرادی که سکته مغزی و فلج شدگی سمت چپ بدن اتفاق افتاده است کمتر است و در افرادی که سمت راست بدن انها درگیر شده است اختلالات عملکردی و حرکتی کمتری رخ می دهد.

توانبخشی سکته مغزی نشاط به صورت تخصصی به درمان بیماران سکته مغزی می پردازد و بهترین راهکارهای درمانی سکته مغزی را به بیمارن ارایه می دهد.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ