عدم حس سرما و گرما بعد از سکته مغزی در برخی بیماران سکته مغزی رخ می دهد و یکی از مشکلات حسی بعد از سکته مغزی می باشد. نبود حس سرما و گرما در اندام های بدن می تواند بسیار خطرناک باشد و خطرات جانی  برای بیماران سکته مغزی داشته باشد. دلیل مشکلات حسی بعد از سکته مغزی، آسیب به منطقه ی پردازش حسی در مغز در اثر سکته مغزی می باشد. همانطور که درمقالات قبلی بیان کردیم سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که در اثر عدم خونرسانی به یک ناحیه از مغز، سلول های آن ناحیه دچار آسیب یا حتی مرگ شوند و در اثر این آسیب، پردازش عملکردهای مربوط به آن ناحیه دچار اختلال شوند.

دلیل عدم خونرسانی به مغز می تواند وجود لخته ی خون در رگ های خونرسان مغز (سکته مغزی ایسکمیک) و یا پاره شدن رگ های خونی مغز و نرسیدن خون به یک ناحیه از مغز(سکته مغزی هموراژیک) باشد. در هر صورت و عدم خونرسانی مغز و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز باعث آسیب و مرگ سلول های مغزی می شود. بسته به اینکه سکته مغزی (Stroke) در کدام ناحیه از مغز اتفاق بیفتد و آن ناحیه از مغز مسئول کدام عملکرد بدن باشد، علائم و عوارض سکته مغزی می تواند متفاوت باشد. در بعضی افراد شدت علائم جسمی و حرکتی بیشتر می شود و در برخی بیماران سکته مغزی، مشکلات بلع و گفتاری بعد از سکته مغزی ایجاد می شود.

عدم حس سرما و گرما بعد از سکته مغزی در دسته ی مشکلات حسی سکته مغزی می باشد و در افراد مختلف شدت آن متفاوت می باشد، برخی افراد به مقدار کم گرما و سرما را حس می کنند و برخی افراد فقط حس سرما  را درک می کند و در برخی بیماران که شدت آسیب بالا می باشد، هیچ گونه درکی از گرما و سرما وجود ندارد و حتی یک ناحیه از دست و یا پای آنها دچار سوختگی شدید شود متوجه سوختگی نمی شوند و درد را هم حس نمی کنند. گزگز و مورمور شدن بدن در سکته مغزی نیز در دسته ی مشکلات حسی بعد از سکته مغزی می باشد.

مشکلات حسی بعد از سکته مغزی بسیار ناخوشایند می باشند و بیماران می خواهند که هر چه سریعتر این مشکلات را درمان کنند. شدت مشکلات حسی نیز بستگی به شدت آسیب منطقه ی حسی مغز در اثر سکته مغزی می باشد. به دلیل اینکه عدم حس سرما و گرما بعد از سکته مغزی برای بیماران بسیار خطرآفرین می باشد از این رو سریع باید تحت درمان قرار بگیرند.

مشکلات حسی سکته مغزی

مشکلات عدم حس سرما و گرما بعد از سکته مغزی چگونه درمان می شود؟

در روز های اول سکته مغزی شدت مشکلات حسی اندام ها زیاد می باشد و به مرور زمان و با درمان سکته مغزی از شدت آن کاسته می شود. درمان مشکلات حسی و عدم درک سرما و گرما در سکته مغزی توسط تمرینات حسی  انجام می شود و حس اندام های بیمار سکته مغزی تحریک می شوند تا حساسیت وی افزایش پیدا کند و تمرینات تمایز زدایی حسی نیز انجام می شود تا بیمار سکته مغزی بتواند انواع حس ها را تشخیص دهد.

در روند پروسه ی درمان سکته مغزی که اندام ها حرکت خود را به دست می آورند مشکلات حسی نیز به مرور برطرف می شوند و هر چقدر کارایی اندام ها بالاتر رود حس های دیگر نیز بهبود میابد. با گذشت زمان سلول های مغز نیز خود را بازسازی می کنند و به این پدیده ی مغز که سلول های مغزی خود را بازیابی و بازسازی می کنند نوروپلاستیسیتی می گویند و با بازسازی مغزاز شدت مشکلات حسی سکته مغزی نیز کاسته می شود.

مشکلات حسی و عدم حس سرما و گرما در سکته مغزی بسته به شدت آن می تواند به طور کامل برطرف شود و یا مقداری از آن باقی بماند و بستگی به پیگیری های درمانی بیمار سکته مغزی می باشد. در روند درمان مشکلات حسی سکته مغزی، داورهای درمان سکته مغزی که متخصص مغز و اعصاب نیز تجویز می کند موثر می باشد و به روند درمان سرعت می بخشد و از این رو بیماران مشکلات حسی سکته مغزی را با پزشک خود در میان بگذارند و از وی راهکاری درمانی و داروهای سکته مغزی را جویا شوند.

مدت زمان درمان عدم حس سرما و گرما بعد از سکته مغزی چقدر می باشد؟

مشکلات حسی در اوایل سکته مغزی بسیار زیاد می باشد و باعث آشفتگی افراد می شود و به مرور و درمان سکته مغزی از شدت آن کاسته می شود . مدت زمان درمان مشکلات حسی در هر فردی متفاوت می باشد و در بعضی افراد یک ماهه مشکلات حسی برطرف می شود و در برخی بیماران سکته مغزی بهبودی حس اندام ها تا یکی دو سال هم می تواند زمانبر باشد. هر چقدر که عملکرد اندام های بدن پیشرفت کند شدت مشکلات حسی کاهش میابد بنابراین تمرینات توانبخشی سکته مغزی بر کاهش شدت مشکلات حسی بعد از سکته مغزی تاثیر گذار می باشد.

سکته مغز ی نیاز به درمان های توانبخشی و پزشکی دارد و سکته مغزی خود به خود و با مرور زمان درمان نمی شود، از این رو به پیگیری و خواسته بیمار سکته مغزی و اطرافیان وی نیاز می باشد و هر چقدر درمان زودهنگام سکته مغزی انجام شود، مدت زمان درمان سکته مغزی کاهش میابد.

 

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ