علائم سکته مغزی خفیف: سکته مغری در افراد مختلف متفاوت می باشد و در هر فرد علائم و عوارض گوناگونی ظاهر می شود، در بعضی افراد فقط مشکلات حرکتی یک سمت بدن ایجاد می شود، در بعضی افراد مشکلات گفتاری و بلع ایجاد می شود در برخی افراد فقط مشکلات تعادلی سکته مغزی ایجاد می کند. بسته به اینکه شدت سکته مغزی به چه اندازه باشد و اینکه در کدام ناحیه مغز اتفاق افتاده باشد علائم متفاوتی ظاهر می شود. به عنوان مثال در برخی از افراد مشکلات شناختی و رفتاری سکته مغزی نیز ایجاد می شود و اطرافیان از دلیل این مشکلات آگاه باشند و بدانند که دلیل این مشکلات سکته مغزی می باشد.

باید اطرافیان بیمار سکته مغزی اگاهی کافی داشته باشند و بدانند که سکته مغزی چیست؟ و از علائم و عوارض سکته مغزی آگاه باشند و راهکارهای درمان سکته مغزی را بدانند. سکته مغزی در برخی از افراد خفیف می باشد وعلائم سکته مغزی خفیف همانند سکته مغزی شدید می باشد ولی شدت عوارض آن کمتر می باشد.

دلیل سکته مغزی خفیف این می باشد که شدت آسیب مغزی کمتر می باشد و ناحیه کمتری از مغز درگیر سکته مغزی شده است. به سکته مغزی خفیف به اصطلاح سکته مغزی گذرا (TIA) یا سکته مغزی کوچک گفته می شود که همان علائم و عوارض سکته مغزی را دارد، ولی شدت این نوع سکته مغزی کمتر می باشد و اصولا علائم آن در24 ساعت الی چند روز از بین می رود و فرد به زندگی عادی بازمی گردد.

نکته بسیار مهمی که باید در مورد سکته مغزی خفیف بدانیم این است که، این نوع سکته مغزی یک زنگ هشدار می باشد که ما را از وقوع سکته مغزی شدید تر در آینده آگاه می کند پس در نتیجه در اولین فرصت باید به فکر درمان مشکلات و دلایلی که باعث سکته مغزی در ما شده است باشیم. اگر دلیل سکته مغزی خفیف یا گذرا فشار خون بالا و غلظت خون باشد باید راهکارهای درمانی پیگیری شود، اگر دلیل سکته مغزی خفیف مشکلات قلبی و یا رژیم غذایی ناسالم بوده است باید سریعا حل شوند ، پس بنابراین بعد از سکته مغزی خفیف و بعد از بروز علائم سکته مغزی خفیف باید به فکر درمان مشکلاتی باشیم که باعث سکته مغزی شده است در واقع سکته مغزی کوچک و گذرا (TIA) یک نوع هشدار می باشد.

سکته مغزی خفیف (TIA)

علائم سکته مغزی خفیف چیست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم علائم سکته مغزی خفیف (TIA) با علائم سکته مغزی شدید مشابه می باشد فقط شدت این علائم کمتر می باشد و این علائم سریعتر برطرف می شود و بعد از سکته مغزی خفیف فرد به زندگی عادی خود ادامه می دهد و در اکثر مواقع اثری از عوارض سکته مغزی در وی باقی نمی ماند. مدت زمان درمان سکته مغزی خفیف اصولا بین 24 ساغت الی چند روز می باشد و در بعضی مواقع شاید تا دو سه هفته به طول بیانجامد.

علائم سکته مغزی خفیف شامل:

  • بی حرکتی و لمس شدن یک سمت از بدن
  • شلی و نبود تون عضلانی در سمت درگیر بدن
  • احساس گیجی و منگی
  • احساس گزگز و مورمور شدن در نیمه ی درگیر بدن
  • اختلالات بینایی در یک سمت
  • مشکلات گفتاری و لکنت زبان موقتی
  • مشکلات بلع و غذا خوردن خفیف
  • حالت تهوع
  • مشکلات حافطه و شناختی و رفتاری موقت
  • مشکلات تعادلی و راه رفتن
  • اختلالات هماهنگی حرکتی و کند شدن حرکات بدن

موارد بالا تعدادی از علائم سکته مغزی خفیف (TIA) بود که ممکن است تعدادی از این علائم و یا حتی همه آنها در یک فرد ظاهر شود.

درمان علائم سکته مغزی خفیف

درمان سکته مغزی خفیف (TIA) با درمان انواع سکته مغزی دیگر تفاوت چندانی ندارد ، فقط مدت زمان درمان سکته مغزی خفیف کوتاه تر می باشد و علائم سکته مغزی خفیف سریعتر برطرف می شود ، برای در مان سکته مغزی خفیف می توانیم از توانبخشی سکته مغزی کمک بگیریم.

برای درمان مشکلات تعادلی و افزایش قدرت عضلانی از فیزیوتراپی سکته مغزی، برای درمان عملکرد های اندام ها و دست و انجام حکات ظریف انگشتان از کاردرمانی سکته مغزی و برای مشکلات گفتاری و بلعیدن از گفتاردرمانی سکته مغزی کمک بگیریم.

در بعضی مواقع علائم سکته مغزی خفیف بسیار کم می باشد و نیازی به تمرینات توانبخشی سکته مغزی نیست و علائم خود به خود برطرف می شوند و در 24 ساعت اولیه بعد از سکته مغزی و یا یکی دو روزه اول ممکن است برطرف شوند. ولی برای افرادی که شدت عوارض مقداری بیشتر می باشد باید از توانبخشی سکته مغزی کمک بگیریم.

برای آن دسته از بیمارانی که بعد از سکته مغزی خفیف امکان جابه جایی و رفتن به کلینیک میسر نمی باشد توانبخشی در منزل شامل: فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی در منزل ، گفتاردرمانی در منزل، مناسب می باشد، به دلیل اینکه جلسات درمان در منزل (هوم ویزیت) خصوصی می باشد و بیمار به صورت تخصصی مورد ارزیایی و درمان قرار می گیرد ، نتیجه درمانی بسیار سریعتر حاصل می شود و مشکلات بعد از سکته مغزی سریعتر درمان می شوند. مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط  با فعالیت تخصصی و درمان در زمینه سکته مغزی خدمات درمانی در منزل را برای بیماران سکته مغزی ارائه می دهد.

 

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ