مشکلات گفتاری و تکلم در سکته مغزی یکی از عوارض سکته مغزی می باشد و در بعضی افراد بعد از سکته مغزی رخ می دهد. مشکلات گفتاری و ناتوانی در صحبت کردن برای بیماران سکته مغزی بسیار آزار دهنده می باشد و بیمارانی که شدت مشکلات صحبت کردن و گفتار در آنها شدید می باشد نمی توانند به درستی خواسته ها و منظور خود را به دیگران منتقل کنند و این موضوع باعث ناراحتی و عصبانیت بیماران سکته مغزی می شود.

سکته مغزی باعث اختلالات عملکردی و حرکتی در افراد می شود و تمام جنبه های جسمی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و اختلال تکلم و صحبت کردن در سکته مغزی نیز یکی از این مشکلات بعد از سکته مغزی می باشد. در ظاهر عمل صحبت کردن و حرف زدن آسان به نظر می آید ولی این چنین نمی باشد و برای اینکه ما بتوانیم صحبت کنیم می بایست  ذهن ما کلمات را به خاطر بیاورد و کلمات را کنار هم بچیند و جملات با مفهوم و معنا دار بسازد، بعد از این مرحله نوبت به حرکت هماهنگ عضلات دهان و زبان و گلو می رسد و عمل صدا سازی می بایست به درستی انجام شود تا ما بتوانیم درست صحبت کنیم و منظور خود را به دیگران منتقل کنیم.

اختلالات تکلم و صحبت کردن در سکته مغزی

دلیل مشکلات گفتاری و تکلم درسکته مغزی

وقتی در اثر سکته مغزی به ناحیه مربوط به پردازش تکلم درمغز آسیب وارد شود ، اختلالات صحبت کردن و مشکلات حرف زدن در بیماران سکته مغزی نمایان می شود. مشکلات گفتاری و تکلم در سکته مغزی دارای انواع متفاوتی می باشد، بعضی بیماران در به یاد آوردن کلمات مشکل دارند، بعضی دیگر در جمله بندی و ساخت جملات با مفهوم مشکل دارند و دلیل مشکلات صحبت کردن و اختلالات بیانی در این افراد از نوع ذهنی می باشد و ممکن است عضلات دهانی و گلو و صدا سازی در آنها مشکلی نداشته باشد.

در دسته ی دیگر از بیماران سکته مغزی دلیل مشکلات بیانی و صحبت کردن، ضعف عضلات دهانی و گلو و ناهماهنگی عضلات مربوط به صحبت کردن به  دلیل آسیب های سکته مغزی می باشد، در این افراد ممکن است جمله بندی ذهنی و به خاطر آوردن کلمات مشکلی نداشته باشد و دلیل صحبت نکردن این افراد می تواند به دلیل مشکل عضلات و مشکل در صدا سازی و آوا سازی باشد.

مشکلات گفتاری و تکلم در سکته مغزی دارای انواع متفاوتی می باشد و اصولا مشکلات بلع و گفتاربعد از سکته مغزی با هم اتفاق می افتد و افرادی که مشکلات گفتاری و کلامی دارند به احتمال زیاد مشکلات بلع و غذا خوردن را نیز دارند، چون عضلات مربوط  به دو عملکرد مشابه می باشند. بسته به شدت سکته مغزی و شدت آسیب به منطقه ی پردازش گفتاری و تکلم، مشکلات کلامی متفاوتی در افراد ظاهر می شود و بعضی افراد ممکن است در روز های اول سکته مغزی هیچ گونه صحبت و یا کلامی نداشته باشند، بعضی افراد ممکن است که لکنت زبان داشته باشند و یا نامفهوم صحبت کنند ، بعضی نیز ممکن است که در به یاد آوردن کلمات و یا متوجه شدن صحبت دیگران و پردازش کلامی و گفتاری دارای مشکل باشند.

نکته ی بسیار مهمی ک وجود  دارد این می باشد که، در افرادی که سکته مغزی در سمت چپ مغز آنها اتفاق افتاده است و حرکت اندام های سمت راست آنها درگیر شده است، احتمال اینکه مشکلات گفتاری و صحبت کردن ایجاد شود بسیار بالا می باشد و از این رو افرادی که اندام های سمت راست آنها درگیر سکته مغزی شده است و به اصطلاح همی پلژی سمت راست می باشند اصولا مشکلات گفتاری و تکلم نیز دارند.

درمان مشکلات گفتاری و تکلم در سکته مغزی

ما به افرادی که مشکلات بیانی و صحبت کردن دارند توصیه می کنیم که از روز های اول گفتاردرمانی سکته مغزی را شروع کنند، چونکه درمان اصلی مشکلات تکلم و مشکلات حرف زدن، گفتاردرمانی می باشد. درمان مشکلات و ناتوانی های سکته مغزی در روزهای اول بسیار آسان تر می باشد و از این رو شروع زودهنگام درمان های توانبخشی سکته مغزی و از جمله گفتاردرمانی بسیار مهم می باشد و هر چقدر از زمان سکته مغزی بگذرد درمان مشکلات و ناتوانی های سکته مغزی مشکل تر می باشد.

زمان طلایی درمان سکته مغزی بین 3 الی 6 ماه اول بعد از سکته مغزی می باشد و در این دوران ناتوانی های سکته مغزی سریعتر و راحت تر درمان می شوند و بعد از گذشت این زمان سرعت بهبودی پس از سکته مغزی کاهش پیدا می کند. بنابراین برای درمان مشکلات گفتاری و تکلم نیز باید سریعا اقدام کرد و این مشکلات خود به خود درمان نمی شود و هر چقدر درمان ها به موقع انجام شود ، بهبودی سریعتر  به دست می آید.

برای آن دسته از بیماران سکته مغزی ای که مشکل در حرکت کردن و جا به جایی دارند می توانند گفتاردرمانی در منزل را دریافت کنند و دوره طلایی درمان سکته مغزی را از دست ندهند و در جلسات گفتاردرمانی در منزل تمام درمان های لازم جهت بهبود تکلم و گفتار انجام می شود و بیماران سکته مغزی با گفتاردرمانی در منزل می توانند مشکلات صحبت کردن و گفتار را درمان کنند.

زمان برگشت تکلم در سکته مغزی بستگی به فاکتورهای متفاوتی دارد و بسته به شدت سکته مغزی و شدت مشکلات کلامی و بیانی از یک ماه تا یک الی دو سال زمان می برد و هر چقدر  درمان های گفتاردرمانی به موقع و زودهنگام و فشرده انجام شود مدت زمان درمان مشکلات گفتاری کاهش پیدا می کند و در صورت عدم درمان مشکلات گفتاری و کلامی، این مشکلات تثبیت می شوند و درمان آنها مشکل می شود.

5 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ