اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی : سکته مغزی یک شوک بزرگی می باشد و تمام جنبه های زندگی عادی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که می دانیم مغز مسئول تفکر، احساسات، خلق و خوی و رفتار فرد می باشد و با آسیب مغز در اثر سکته مغزی این اعمال‌ و رفتار ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابراین بعد از سکته مغزی یکسری اختلالات در خلق و خوی فرد، رفتار وی و سطح انگیزه و حتی حافظه فرد ایجاد می شود.

اختلالات حافظه بعد از سکته مغزی

بعضی از افراد بعد از سکته مغزی دچار مشکلات حافظه و فراموشی می شوند، ولی حافظه بلند مدت آنها کاملا سالم است و خاطرات گذشته را به یاد می آورند. بنابراین اطرافیان فرد سکته مغزی باید در نظر داشته باشند که بعد از سکته مغزی مشکلات حافظه کوتاه مدت به وجود می آید و در این زمینه آمادگی داشته باشند و بیمار را همیاری کنند.

آيا مشکلات حافظه بعد از سکته مغزی درمان می شود؟

با گذشت زمان از سکته‌ مغزی و درمان سکته مغزی، کم کم حافظه وی نیز بهبود پیدا می کند و کم کم شرایط ذهنی بیمار رو به بهبودی می‌رود، در این زمینه همکاری اطرافیان بیمار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همراهان بیمار می توانند با ایجاد بستر مناسب و یادآوری ها و یادگیری های مداوم شرایط بیمار را بهبود بخشند.

افسردگی بعد از سکته مغزی

اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی با وقوع سکته مغزی و مختل شدن زندگی عادی فرد و خانه نشین شدن او شرایط برای ایجاد افسردگی و اضطراب و اختلالات روانی بالا می باشد. همین کارهای ساده ی روزمره مثل، راه رفتن، غذا خوردن، صحبت کردن،استفاده از دست، استفاده از انگشتان و انجام حرکات ظریف، چرخش تنه و.. بعد از سکته مغزی بسيار مشکل می باشد. و همچنین در اثر سکته مغزی با آسیبی که به مغز وارد می شود، بستر برای اختلالات روانی و رفتاری فراهم می شود. حرکت نکردن و ویلچر نشین بودن مداوم برای افرادی که قبلا تحرک داشته اند و عادت به انجام کارهای روزمره داشته اند بسيار عذاب آور است.

اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی

راهکار درمانی اختلالات روانی و افسردگی و اضطراب در سکته مغزی چیست؟

بعد از سکته مغزی بیمار به حمایت های روانی بسياری نیاز دارد و این حمایت ها از طرف خانواده و همراهان بیمار باید تأمین بشود. اطرافیان بیمار سکته مغزی باید شرایط مناسب روانی برای وی ايجاد کنند و با حمايت های درست خود انگيزه و امید بهبودی را در فرد رشد دهند. از دادن خبر های بد و منفی، ناراحت کردن فرد سکته مغزی، دعوا و درگیری در محیط خانه و همچنین از به تمسخر گرفتن فرد سکته مغزی شدیدا اجتناب کنند. مثلا اگر بیمار نمی تواند دست خود را بلند کند نباید او را سرزنش کنند، بلکه این امیدواری را در وی ایجاد کنند که این ناتوانی ها موقتی می باشد و با پیگیری برنامه توانبخشی سکته مغزی، مشکلات جسمانی و عملکردی قابل درمان است.

بیمار سکته مغزی از اینکه مدام از دیگران کمک می خواهد نباید احساس خجالت و شرمساری کند، به جای اینکه خود را درگير این مسائل کند باید با تلاش و تمرینات سکته مغزی مکرر شرایط جسمی خود را ارتقا دهد. مثلا بیماری که توانایی رفتن به حمام را ندارد و این مسئله وی را دچار سرزنش و افسردگی می کند. این مشکلات جسمانی بعد از سکته مغزی قابل حل می باشد و نباید زمینه ای برای ایجاد افسردگی و اضطراب در فرد بشود چون ضربه ای که مشکلات روانی بر وی وارد می کند می تواند از خود سکته مغزی بیشتر باشد.
همچنین داورهای درمان سکته مغزی به مرور باعث افسردگی می شوند.

کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس متبحر در این زمینه نیز می توانند بسيار کمک کننده باشد.

دلایل کاهش انگيزه در افراد سکته مغزی چیست؟

اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی با بروز سکته مغزی و ایجاد ناتوانی های جسمانی و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی در فرد انگیز و روحیه افراد افت می کند. خود سکته مغزی بر انگيزه افراد تاثیر منفی می گذارد. انرژی و روحیه افراد پس از سکته مغزی به طور چشمگیری کاهش‌ می یابد و فرد بسيار کم فعالیت می شود و مدام عادت به خوابيدن و تنبلی دارد.‌ همچنین داروهای سکته مغزی که مصرف می کند سطح هوشیاری و انرژی فرد را کاهش می دهند و احساس خواب آلودگی در فرد ایجاد می کنند.

همچنین با عدم درمان و ماندگار شدن ناتوانی ها، انگيزه افراد به شدت کاهش می یابد و میل به انجام هیچ کاری ندارند.

برای ایجاد انگیزه باید مدام به بیمار امیدواری داد و او را در انجام دادن کارها مورد تشویق قرار داد، هر از گاهی برای انجام یکسری کارها نیز باید آنها را ترغیب و مجبور کرد، مثلا برای انجام تمرینات توانبخشی سکته مغزی و یا برای حرکت کردن باید مدام تذکر داده شود و در اکثر اوقات باید مورد تشویق قرار گرفته شوند.

اختلالات شناختی و حافظه در سکته مغزی

اختلالات خلقی و رفتاری بعد از سکته مغزی

همانطور که همه می دانیم مغز مسئول رفتار ها و احساسات در انسان می باشد. با آسیب مغزی این اعمال دچار مشکل می شوند. اختلالات خلقی و رفتاری در همه ی افراد سکته مغزی رخ نمی دهد و فقط بعضی از افراد این مشکلات را دارا می باشند.

مثلا در روزهای اول بعد از سکته مغزی ممکن است یکسری رفتار ها و اعمالی از فرد دیده شود که برای اطرافیان عجیب باشد. به مرور زمان و درمان وی از شدت این علائم کاسته می شود.

دلیل خنده ها و گریه های بی دلیل در افراد سکته مغزی چیست؟

اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی ، یکسری از افراد سکته مغزی بر خنده ها و گریه های بعد از سکته مغزی خود کنترلی ندارند و به طور تکانشی رخ می دهد. بعضی بیماران کنترلی بر صحبت کردن های خود ندارند و دچار پر حرفی می شوند. این شرایط برای همراهان آزار دهنده می باشد مخصوصا اگر از دلیل این رفتار ها آگاهی نداشته باشند. اطرافیان بیمار سکته مغزی باید بدانند دلیل این رفتار ها به دلیل علائم و عوارض سکته مغزی می باشد و تحت کنترل خود فرد نیست و در این امر باید فرد را همیاری کنند و او را سرزنش نکنند. داشتن اطلاعات کافی برای همراهان سکته مغزی الزامی می باشد و در روند درمان سکته مغزی تاثیر بسیاری دارد.

درمان اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی

فردی که بعد از سکته مغزی مراحل بهبودی خود را طی می کند و توسط خانواده و همراهان یاری می شود و همراهان از شرایط وی مطلع هست و بستر مناسب را برای پیشرفت او فراهم کرده اند پس از مدتی از پس این مشکلات روانشناختی بر می آید.فرد سکته مغزی که پیشرفت خود را می بیند انگيزه اش افزایش پیدا میکند، وقتی می تواند راه برود و کارهای شخصی خود را انجام دهد از افسردگی و اضطراب در امان است، وقتی که می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و در اجتماع باشد به مرور خلق و خوی او تثبیت‌ می شود، وقتی فرد سکته مغزی در مشغول انجام‌ امور روزمره خود است کم کم حافظه و هوشیاری وی افزایش می‌یابد. با بهتر شدن شرایط جسمی و عملکردی ، شرایط روحی و روانی نیز بهبود می یابند. برای تحقق این امر نیازمند مشاوره و درمان توسط متخصص در این زمینه می باشند. بدین منظور و دریافت این خدمات مهم و ضروری با متخصصین ما در کلینیک جامع توانبخشی سکته مغزی نشاط در ارتباط باشید.

7 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ