استفراغ بعد از سکته مغزی در بعضی بیماران سکته مغزی رخ می دهد و یکی از عوارض بعد از سکته مغزی می باشد و در روز های اولیه بعد از سکته مغزی بیشتر اتفاق می افتد. در لحظه اولیه وقوع سکته مغزی نیز ممکن است استفراغ و حالت تهوع رخ دهد و یکی از علائم اتفاق افتادن سکته مغزی، حالت تهوع و استفراغ می باشد. در روزهای اولیه پس از سکته مغزی نیز اکثر افراد استفراغ و حالت تهوع دارند و بعد از خوردن وعده های غذایی ممکن است استفراغ کنند و یا حالت تهوع به آنها دست به دهد.

استفراغ بعد از سکته مغزی معمولا در روز های اول سکته مغزی بیشتر اتفاق می افتد و به مرور برطرف می شود. شدت استفراغ و حالت تهوع در بیمارن سکته مغزی که به آنها لوله های گاواژ از راه بینی برای غذا دادن به بیمار سکته مغزی وصل است بیشتر رخ می دهد. متاسفانه بعضی افراد بعد از سکته مغزی توانایی و بلعیدن و غذا خوردن را از دست می دهند و بنابراین برای غذا دادن به آنها از تیوپ های مخصوصی استفاده می شود که از راه بینی به معده وصل هستند و وجود همین گاواژ و غذا دادن به بیمار سکته مغزی از این طریق باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می شود، ولی بعد از گذشت یک مدت به این تیوپ ها عادت می کنند و از شدت استفراغ آنها کاسته می شود.

سکته مغزی با آسیب به مغز باعث اختلال عملکردی و حرکتی  در بدن می شود و حتی مشکلات روانی و شناختی نیز ایجاد می کند. سکته مغزی در کارکرد صحیح معده و روده ها نیز مشکل ایجاد می کند و عمل بلع و هضم غذا در روز های اولیه بعد از سکته مغزی نیز به درستی انجام نمی شود و به این دلیل مشکلات گوارشی بعد از سکته مغزی نیز پیش می آید و حالت تهوع بعد از سکته مغزی نیز یکی از این مشکلاتی می باشد که در اثر سکته مغزی اتفاق می افتد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در اثر اختلالات گوارشی سکته مغزی رخ می دهد، یبوست بعد از سکته مغزی می باشد و تقریبا اکثر بیماران سکته مغزی به یبوست بعد از سکته مغزی دچار می شوند.

حالت تهوع و استفراغ در سکته مغزی

دلیل استقراغ بعد از سکته مغزی

حالت تهوع و استفراغ باعث اذیت بیماران سکته مغزی می شود و در صورت حالت تهوع در سکته مغزی موارد زیر می باشد.

  • مشکلات گوارشی و عدم کارکرد مناسب معده و روده ها بعد از سکته مغزی
  • احساس سرگیجه و منگی بعد از سکته مغزی باعث حالت تهوع در افراد می شود
  • از عوارض داروهای درمان سکته مغزی ممکن است حالت تهوع و استفراغ باشد
  • وصل بودن تیوپ ها و شلنگ های مخصوص به معده باعث ایجاد حالت تهوع در قرد می شود
  • در روزهای اولیه بعد از سکته مغزی افراد دچار شک شده اند و ممکن است چند روزی میل به غذا خوردن نداشته باشند
  • عدم رعایت رژیم غذایی بعد از سکته مغزی و خوردن غذاهای ناسازگار باهم
  • غذا خورن با حجم زیاد که معده توانایی هضم این حجم از غذا را ندارد و دلیل آن اختلال در عملکرد طبیعی معده و روده ها بعد از سکته مغزی می باشد

درمان استفراغ بعد از سکته مغزی

شدت حالت تهوع و استفراغ در روزهای اولیه سکته مغزی ممکن است زیاد باشد و در دراز مدت باعث ضعف بیماران سکته مغزی می شود و از این رو می بایست سریعا درمان شود و در درمان سکته مغزی و توانبخشی سکته مغزی خللی ایجاد نکند. راهکارهای درمانی استفراغ بعد از سکته مغزی شامل موارد زیر می باشد.

  • مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت رژیم غذایی مناسب بعد از سکته مغزی
  • رعایت کامل رژیم غذایی سکته مغزی و عدم تداخلات تغذیه ای در این دوران
  • دریافت وعده های غذایی کم حجم و باهضم آسان در روزهای ابتدایی سکته مغزی
  • غذا خوردن در فواصل زمانی مرتب
  • برطرف کردن تداخلات دارویی و مشاوره گرفتن از پزشک خود در زمینه عوارض گوارشی داروهای درمان سکته مغزی
  • جلوگیری از سرگیجه و منگی که باعث استفراغ می شود

برای بهبودی پس از سکته مغزی می بایست بیمار سکته مغزی تغذیه ی مناسب داشته باشد و مواد مغذی و معدنی به بدن وی برسد تا دچار ضعف نشود و بتواند ناتوانی های بعد از سکته مغزی را درمان کند. تغذیه مناسب در روند درمان سکته مغزی مهم می باشد چون تمرینات توانبخشی سکته مغزی نیازمند انرژی و توان بیمار سکته مغزی می باشد و در صورت داشتن مشکلات تغذیه ای و ضعف، بیماران سکته مغزی نمی توانند علائم و عوارض سکته مغزی را برطرف کنند.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ