برای همه ی افراد جامعه نیاز می باشد که اقدامات بعد از سکته مغزی را آموزش ببینند و بدانند که بعد از سکته مغزی می بایست چه کارهایی را انجام دهند. در بسیاری از مواقع اقدامات به موقع و انجام یکسری از کارهای ضروری جلوی، صدمات شدیدتر سکته مغزی را می گیرد و حتی از اینکه جان بیماران سکته مغزی به مخاطره بیفتد جلوگیری می کند.

متاسفانه در جوامع امروزی به دلیل سبک زندگی ناسالم که شامل عدم فعالیت و رژیم غذایی نامناسب و همچنین آلودگی هوا و فشار های روانی می باشد ، آمار سکته مغزی بسیار افزایش پیدا کرده است و اکثر افراد قبل از اینکه به سکته مغزی مبتلا شوند هیچ گونه شناختی در مورد سکته مغزی و اینکه راهکارهای درمان سکته مغزی چه می باشد ندارند و اغلب بیماران سکته مغزی حتی فکرش را نمی کردند که به سکته مغزی مبتلا شوند.

بعد از سکته مغزی می بایست یکسری از اقدامات ضروری انجام شود تا از شدت صدمات سکته مغزی کاسته شود و همچنین عوارض بعد از سکته مغزی سریعتر درمان شود. البته در وحله ی اول به همه ی افراد توصیه می کنیم تا اقدامات  پیشگیری از سکته مغزی را انجام دهند تا دچار سکته مغزی نشوند، سکته مغزی حتی اگر خفیف هم باشد باز مشکلات فراوانی را برای فرد و اطرافیان وی ایجاد می کند و سلامت بیماران سکته مغزی را به مخاطره می اندازد. روش های پیشگیری از سکته مغزی چندان دشوار نمی باشد و با رعایت یکسری نکات ساده جلوی بسیاری از سکته مغزی ها گرفته می شود، از همین رو پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی در الویت می باشد.

اقدامات ضروری بعد از سکته مغزی

نشانه های اتفاق افتادن سکته مغزی

آشنایی با علائم وقوع سکته مغزی برای همه ی افراد، ضروری می باشد و در صورت مشاهده ی موارد زیر در افراد در وحله ی اول به اتفاق افتادن سکته مغزی شک کنند و سپس اقدامات بعد از سکته مغزی را انجام دهند:

اقدامات ضروری بعد از سکته مغزی

بعد از اینکه علائم اتفاق افتادن سکته مغزی را مشاهده شد می بایست در وحله ی اول با اورژانس تماس گرفته شود و فرد مورد نظر سریعا به بیمارستان منتقل شود و اقدامات اورژانسی بعد از سکته مغزی انجام شود. زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چه سریع تر اقدامات درمانی انجام شود ، از شدت صدمات و عوارض سکته مغزی کاسته می شود. به عنوان مثال اگر فرد سریعا به مراکز درمانی منتقل شود و در سه ساعت اولیه بعد از سکته مغزی در افرادی که سکته مغزی از نوع لخته ی خون (سکته مغزی ایسکمیک) داشته اند داروهای ضد انعقاد خون تزریق شود جلوی لخته گرفته می شود و از صدمات شدید سکته مغزی جلوی گیری می شود و در بسیاری از افراد که اقدامات به موقع درمانی انجام گردیده است، سکته مغزی سریعا درمان شده است. یا در افرادی که سکته مغزی از نوع پارگی رگ و خونریزی (سکته مغزی هموراژیک) داشته اند با اقدامات درمانی مناسب جلوی خونریزی مغزی و صدمات مغزی شدید تر گرفته می شود و از این رو ساعات اولیه بعد از سکته مغزی بسیار مهم می باشد و اگر در این ساعات اولیه اقدامات پزشکی صورت بگیرد از عوارض بیشتر سکته مغزی و حتی مرگ در اثر سکته مغزی جلوگیری می شود.

بعد از اقدامات اورژانسی بعد از سکته مغزی، نوبت اقدامات پزشکی و زیر نظر متخصص مغز و اعصاب بودن می باشد و پزشک بعد از بررسی عکس ها و اسکن های مغزی و ارزیابی بیمار سکته مغزی داروهای درمان سکته مغزی  را تجویز می کند و بیمار سکته مغزی می بایست به صورت دوره ای و در زمان های معیین شده توسط متخصص مغز و اعصاب می بایست ویزیت  شود تا روند درمان سکته مغزی و بهبودی پس از سکته مغزی ارزیابی شود. متخصص مغز و اعصاب، بیماران سکته مغزی را بسته به مشکلات و ناتوانی های جسمی به فیزیوتراپیست و کاردرمانگر و در صورت داشتن مشکلات بلع و گفتار به گفتاردرمانگر ارجاع می دهد.

توانبخشی سکته مغزی که شامل: فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد می بایست از روزهای اول سکته مغزی و بعد از مرخص شدن از بیمارستان انجام شود تا علائم و عوارض سکته مغزی سریع تر درمان شود. زمان طلایی درمان سکته مغزی بین 3 الی 6 ماه اول بعد از سکته مغزی می باشد و اگر در این مدت، توانبخشی سکته مغزی به صورت فشرده انجام شود، ناتوانی های حرکتی و جسمی سریعتر درمان می شود و بعد از گذشت 6 ماه از اتفاق افتادن سکته مغزی از سرعت بهبودی و درمان سکته مغزی کاسته می شود.

در روند درمان سکته مغزی، همکاری و انگیزه ی خود بیمار برای بهبودی بسیار مهم می باشد و تجربه ثابت کرده است که هر چه بیمار سکته مغزی با کادر درمان همکاری بیشتری داشته باشد و خود نیز در خانه تمرینات سکته مغزی را مرتب و فشرده انجام بدهد، بسیار سریعتر روند درمان سکته مغزی را طی می کند. همچنین پیگیری ها و حمایت های اعضای خانواده و اطرافیان نیز بسیار کمک کننده می باشد و در ماه های اول بعد از سکته مغزی می بایست اطرافیان و همراهان برای درمان بیمار سکته مغزی نهایت همکاری را داشته باشند تا بیمار سکته مغزی را به سطح مطلوب برسانند.

اکثر افراد بعد از سکته مغزی به فکر درمان های یک شبه و یا راحت می باشد و می خواهند بدون اینکه به خود زحمت دهند و تمرینات و ورزش های سکته مغزی را انجام دهند بهبودی را به دست بیاورند ولی این چنین نمی باشد و بهترین روش درمان سکته مغزی، درمان های پزشکی و توانبخشی سکته مغزی می باشد و سایر روش های درمانی تاثیر به خصوصی در روند درمان سکته مغزی ندارند و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند و باعث اتلاف وقت و انرژی بیمار سکته مغزی می شود و فرد را از روند درمان اصلی به دور می کنند. بنابراین افراد نباید فریب تبلیغات شوند و هر درمانی که پزشکان و کادر درمان به آنها توصیه می کنند را انجام دهند.

 

 

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ