سکته مغزی یک شرایط حاد می باشد و ممکن است در هر لحظه ای اتفاق بیفتد و قابل پیش بینی نیست، با رعایت برخی نکات ، پیشگیری از سکته مغزی امکان پذیر می باشد ولی پیش بینی اینکه سکته مغزی کی قرار است رخ بدهد نامعلوم می باشد، در این مقاله با انواع سکته مغزی آشنا می شویم و می آموزیم که دلایل سکته مغزی چیست؟ و سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد.

سکته مغزی از هر نوعی که باشد باعث آسیب به مغز می شود ، مغز فرمانده کل بدن است و اعمال و وظایف بدن قبل از اینکه انجام بشوند باید در مغز پرد ازش بشوند و مغز نقش هدایت کننده و هماهنگ کننده کل اعمال ارادی و غیر ارادی بدن می باشد و در صورت آسیب مغز این عملکرد ها و وظایف بدن دچار اختلال می شوند و همانگونه که در اثر سکته مغزی ، به مغز آسیب وارد می شود و اعمال و وظایف بدن دچار اختلال می شوند.

مغز یک بخش فعال بدن می باشد و مدام نیاز به اکسیژن و تغذیه دارد و وظیفه ی جریان خون این می باشد که در هر لحظه مواد مغذی و اکسیژن را به مغز برساند و به هر دلیلی این جریان خون به سمت سلول های مغزی دچار اختلال شود سلول های مغزی دچار آسیب و حتی مرگ می شوند. در انواع سکته مغزی این اتفاق بروز می کند و خونرسانی یک ناحیه از مغز دچار اختلال می شود و علائم و عوارض سکته مغزی رخ می دهد.

انواع سکته مغزی چیست؟

انواع سکته مغزی چیست؟

در کل سه نوع سکته مغزی وجود دارد و هر کدام از این سکته مغزی ها باعث آسیب به مغز می شوند و در اغلب اوقات علائم مشابه را در نیمه ی درگیر بدن ایجاد می کنند. همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم وقتی به یک سمت مغز آسیب وارد می شود ، عوارض سکته مغزی در سمت مخالف بدن ایجاد می شود، به عنوان مثال وقتی سکته مغزی در سمت راست مغز اتفاق می افتد ، سمت چپ بدن دچار فلج شدن بعد از سکته مغزی و بی حرکتی می شود.

سکته مغزی از نوع ایسکمیک (لخته ی خونی)

به طور معمول اکثر سکته مغزی ها از نوع سکته مغزی ایسکمیک یا لخته ی خون می باشند. در این نوع از سکته مغزی، در مسیر رگهای خونی مغز لخته خون ایجاد می شود و این لخته خون جلوی خونرسانی مغز را می گیرد و در صورت عدم خونرسانی به یک ناحیه از مغز و نرسیدن مواد مغزی و اکسیژن به مغز، سلول های مغزی دچار آسیب و مرگ می شوند و عملکرد طبیعی مغز دچار اختلال می شود و علائم و عوارض سکته مغزی ایجاد می شود. دلایل سکته مغزی از نوع ایسکمیک می تواند، غلظت خون،چربی خون ، مشکلات قلبی و.. می تواند باشد.

سکته مغزی از نوع هموراژیک (خونریزی مغزی)

در این نوع از سکته مغزی که سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی مغزی گفته می شود، در اثر پارگی رگ های خونی مغز و عدم رسیدن مواد مغزی و اکسیژن به یک منطقه از مغز اتفاق می افتد، پارگی مغز در مسیر خونرسانی سلول های مغزی باعث می شود که در یک منطقه از مغز خون نشت کند و به مناطق دیگر خونرسانی نشود و همین امر موجب سکته مغزی از نوع هموراژیک و یا لخته ای بشود. علائم همه ی انواع سکته مغزی تقریبا مشابه می باشد و در صورت عکس برداری مغز انواع سکته مغزی ها قابل تشخیص می باشند.

سکته مغزی از نوع ایسکمیک گذرا (TIA)

به این نوع از سکته مغزی، سکته مغزی کوچک نیز گفته می شود، در عوارض و علائم سکته مغزی ایسکمیک گذرا یا TIA همانند سکته مغزی های از نوع دیگر می باشد فقط شدت عوارض و علائم خفیف تر می باشد و علائم سکته مغزی خفیف را دارد و اصولا پس از گذشت 24 ساعت الی چند روز کاملا برطرف می شود و فرد به زندگی عادی برمی گردد و در اکثر اوقات نیاز به درمان ندارد. نکته مهمی که در مورد این نوع از سکته مغزی وجود دارد این است که ، سکته مغزی ایسکمیک گذرا یک نوع هشدار می باشد و خبر از سکته مغزی شدیدتر در آینده می دهد و افراد باید دلایلی که باعث وقوع سکته مغزی می شود را درمان کنند تا در آینده دچار مشکلات شدیدتر نشوند.

سکته مغزی درمان

درمان انواع سکته مغزی

آسیبی که انواع سکته مغزی ها ایجاد می کنند تقریبا مشابه می باشد و نیاز به درمان سکته مغزی مشابه می باشد و در ابتدا نیاز به درمان اورژانسی و پزشکی دارند، به مرور که وضعیت سلامتی افراد نرمال تر شد برای ادامه درمان اصلی خود باید از توانبخشی سکته مغزی کمک بگیرند. بازتوانی سکته مغزی یکی از مهمترین روش های درمانی سکته مغزی است و بهترین نتایج حاصل می شود. توانبخشی سکته مغزی باعث می شود ناتوانی های بعد از سکته مغزی درمان شوند و فرد عملکرد های حرکتی خود را به دست آورد و بتواند فعالیت های روزمره زندگی خود را انجام دهد. توانبخشی سکته مغزی شامل: فیزتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط خدمات درمانی توانبخشی سکته مغزی را به بیماران سکته مغزی ارائه می دهد.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ