سکته مغزی به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و ممکن است در هر زمان و در هر مکانی اتفاق بیافتد، یکسری از افراد ممکن است که در خواب سکته مغزی کنند و این نوع از سکته مغزی خطرناک می باشد چونکه ممکن است اطرافیان و خود فرد از وقوع سکته مغزی مطلع نشود و اقدامات اورژانسی سریع را دریافت نکند و باعث به مخاطره افتادن زندگی وی شود. بهترین راهکار بعد از وقوع سکته مغزی رساندن سریع بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی و دریافت درمان های اورژانسی و جلوگیری از صدمه بیشتر در اثر سکته مغزی می باشد. اصولا بیماران سکته مغزی بعد از منتقل شدن به بیمارستان توسط اورژانس، به مدت چند روز تا چند هفته در بیمارستان بستری می شوند تا علائم حیاتی آنها بعد از سکته مغزی به حالت نرمال برسد و زمانی که بهبودی نسبی را به دست آوردند به دستور پزشک از بیمارستان ترخیص می شوند.

یکی از مهم ترین اقدامات درمانی بعد از سکته مغزی، رساندن سریع بیمار سکته مغزی به بیمارستان می باشد تا درمان های اورژانسی سکته مغزی انجام شود تا از شدت صدمات بعد از سکته مغزی جلوگیری شود، به عنوان مثال فردی که سکته مغزی از نوع لخته ی خون یا سکته مغزی ایسکمیک داشته است، در صورتی که در سه ساعت اولیه به بیمارستان منتقل شود و نوع سکته مغزی وی تشخیص داده شود، دارویی به وی تزریق می شود که جلوی لخته ی خون را بگیرد و در مواردی باعث جلوگیری از علائم و عوارض سکته مغزی می شود. بنابراین رساندن به موقع بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی در الویت می باشد و بستری شدن سریع بعد از سکته مغزی نقش اساسی در درمان سکته مغزی دارد.

در روزهای اولیه سکته مغزی، افراد در شوک بعد از سکته مغزی فرو می روند و در این دوران سطح هوشیاری بیماران سکته مغزی تا حدودی کاهش پیدا می کند و در بعضی بیماران که سکته مغزی شدید داشته اند ممکن است هوشیاری تا حدی پایین بیایید که بیماران به حالت کما بعد از سکته مغزی بروند. سطح هوشیاری نرمال در انسان ها 15 می باشد و در سکته مغزی های شدید ممکن است که هوشیاری حتی به 4 و یا 3 برسد و بیماران سکته مغزی در حالت کما به سر ببرند. در این شرایط اقدامات درمانی پزشکی و کادردرمان حائز اهمیت می باشد تا کمک کنند بیمار سکته مغزی هوشیاری خود را به دست بیاورد.

مدت زمان بستری شدن بعد از سکته مغزی

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بعد از سکته مغزی

اکثر بیماران سکته مغزی مدتی را در بیمارستان بستری می شوند تا هوشیاری و علائم حیاتی نرمال خود را به دست بیاورند و بعد از اینکه از نظر سلامتی به حالت نرمال رسیدند از بیمارستان ترخیص می شوند. مدت زمان بستری شدن بیماران سکته مغزی به فاکتور های مختلفی بستگی دارد، به عنوان مثال افرادی که سکته مغزی شدید داشته اند و شدت عوارض سکته مغزی در آنها شدیدتر می باشد، مدت زمان بیشتری در بیمارستان سپری می کنند.

اکثر بیماران سکته مغزی بازه ی زمانی بین چند روز تا چند هفته را در بیمارستان بستری می شوند و بعد از اینکه شرایطشان مساعد شد پزشک اجازه ی ترخیص را به بیماران سکته مغزی می دهد ولی در بیماران سکته مغزی که شدت علائم و عوارض در آنها بالا می باشد و سطح هوشیاری آنها پایین می باشد و علائم حیاتی از قبیل تنفس در آنها درگیر می باشد می بایست مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری باشند و ممکن است تا چند ماه نیز در بیمارستان بستری باشند.

اقدامات درمانی در زمان بستری شدن در بیمارستان

اکثر اقدامات درمانی در بیمارستان برای بیماران سکته مغزی در راستای بهبود علائم حیاتی و وضعیت سلامتی بیمار می باشد تا بعد از مساعد شدن حال عمومی و بهبودی هوشیاری، بیمار سکته مغزی مرخص شود و ادامه ی روند درمان خود را که شامل توانبخشی سکته مغزی از قبیل، فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد را در منزل و یا در کلینیک های توانبخشی ادامه دهد. در زیر از مهم ترین اقدامات درمانی که در زمان بستری شدن بیمار سکته مغزی در بیمارستان انجام می شود را برایتان آورده ایم.

  • کنترل علائم حیاتی از قبیل فشار خون، قند خون ، سطح اکسیژن خون و…
  • بالا بردن سطح هوشیاری بیمار سکته مغزی
  • جلوگیری از سکته مغزی برای بار دوم و سکته مغزی های مجدد
  • جلوگیری از زخم بستر بعد از سکته مغزی و پوزیشن دهی مناسب در طول روز
  • ارائه ی آموزش های لازم به خانواده و همراهان بیمار سکته مغزی
  • تجویز داروهای درمان سکته مغزی و دادن داروها در فواصل زمانی مناسب
  • به بیمارانی که مشکلات بلعیدن و غذا خوردن دارند لوله های گاواژ وصل می شود و غذا از طریق گاواژ و از راه بینی به بیماران داده می شود و در بیمارانی مشکلات بلع شدید می باشد از راه طریق لوله های مخصوص و از راه شکم غذا رسانی انجام می شود.
  • بیمارانی که کنترل ادرار و مدفوع بعد از سکته مغزی را از دست داده اند لوله های سوند به مجاری ادراری وصل می شود
  • جلوگیری از عفونت بیمار سکته مغزی به کمک آنتی بیوتیک ها و تجویز سرم

موارد بالا تنها تعدادی از خدمات درمانی ای می باشد که در زمان بستری بیمار سکته مغزی در بیمارستان انجام می شود تا وضعیت بیمار سکته مغزی به حالت مطلوب برسد و بیمار سکته مغزی از بیمارستان ترخیص شود و ادامه ی روند درمان خود را در منزل طی کند.

 

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ