یکی از سوالات متداول سکته مغزی این می باشد که بعد از سکته مغزی چه باید کرد؟ برای پاسخ به این سوال می بایست خود سکته مغزی را بشناسیم و بدانیم که سکته مغزی چگونه رخ می دهد و علائم و عوارض سکته مغزی چیست و در وحله ی بعدی با روش های درمانی سکته مغزی آشنا باشیم.

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به یک ناحیه از مغز مختل شود و در اثر این عدم خونرسانی، سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ شوند. در اثر آسیب دیدن سلول های مغزی، اعمال مغز به درستی انجام نمی شود و در نتیجه عملکرد عادی بدن مختل می شود. هر چقدر شدت آسیب مغزی در اثر سکته مغزی بیشتر باشد و ناحیه ی وسیع تری از مغز دچار آسیب شود، شدت علائم و عوارض سکته مغزی نیز شدید تر می باشد.

علائم و عوارض سکته مغزی در بیماران سکته مغزی متفاوت می باشد و بستگی به شدت سکته مغزی و اینکه کدام ناحیه از مغز در اثر سکته مغزی آسیب دیده است دارد. سکته مغری باعث فلج شدن یک سمت بدن می شود، در افرادی که سمت چپ مغز آنها در اثر سکته مغزی آسیب دیده است، فلج شدن سمت راست بدن و اندام ها اتفاق می افتد و همینطور اگر سمت راست مغز آسیب ببیند، بی حرکتی و فلج شدگی در سمت چپ بدن نمایان می شود.

راهکارهای بعد از سکته مغزی

اقداماتی که بعد از سکته مغزی باید انجام بدهیم

در جواب این سوال که بعد از سکته مغزی چه باید کرد باید بگوییم که در وحله ی اول بهترین راهکار بعد از بروز سکته مغزی این می باشد که سریعا با اورژانس تماس بگیریم و فرد را به مراکز درمانی انتقال دهیم تا پروسه ی درمان سریعا انجام شود. زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقدر اقدامات درمانی سریعتر و به موقع انجام شود، از شدت سکته مغزی کاسته می شود و جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار گرفته می شود. در افرادی که سکته مغزی از نوع لخته ی خون (سکته مغزی ایسکمیک) داشته اند، اگر در سه ساعت اولیه سکته مغزی در آنها تشخیص داده شود و نوع سکته مغزی به کمک اسکن های مغزی مشخص شود، داروهای ضد لخته به آنها تزریق می شود تا از شدت سکته مغزی کاسته شود و جلوی عوارض شدیدتر سکته مغزی گرفته می شود و یا افرادی که سکته مغزی از نوع پارگی رگ و خونریزی مغزی دارند(سکته مغزی هموراژیک)، جلوی خونریزی گرفته می شود تا از صدمات شدیدتر سکته مغزی کاسته شود.

بعد از درمان های اورژانسی سکته مغزی در مراکز درمانی و مرخص شدن بیمار سکته مغزی از بیمارستان نوبت به داروهای درمان سکته مغزی و توانبخشی سکته مغزی می رسد. داروهای سکته مغزی توسط متخصص مغز و اعصاب و بعد از ویزیت بیمار سکته مغزی تجویز می شود، داورهای درمان سکته مغزی متفاوت می باشد و توسط پزشک تجویز می شود. همچنین متخصص مغز واعصاب بعد از ویزیت بیمار سکته مغزی برای وی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و در صورت داشتن مشکلات تکلم و بلع، گفتاردرمانی را تجویز می کند.

توانبخشی سکته مغزی شامل، فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. پزشکان توصیه می کنند که درمان های توانبخشی سکته مغزی از همان روزهای اولیه سکته مغزی شروع شود تا بهبودی بعد از سکته مغزی سریعتر حاصل شود. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول بعد از سکته مغزی می باشد و در این بازه ی زمانی حداکثر بهبودی حاصل می شود و سرعت درمان عوارض سکته مغزی سریعتر می باشد و از این رو بیماران سکته مغزی می بایست سریعتر درمان های توانبخشی سکته مغزی را شروع کنند تا درمان حداکثری را به دست آوردند. با گذشت زمان و عدم درمان به موقع سکته مغزی بر شدت عوارض سکته مغزی افزوده می شود و مشکلات و ناتوانی های سکته مغزی تثبیت می شود.

بهترین راهکار بعد از سکته مغزی چیست؟

بهترین راهکار و این که بدانیم بعد از سکته مغزی چه باید کرد این است که در وحله اول از یک متخصص در حیطه ی سکته مغزی مشاوره بگیریم و برای این منظور می توانید از متخصصان ما در کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط سوال بفرمایید. ولی اگر به طور خلاصه بخواهیم برایتان بیان کنیم این است که در لحظه ی وقوع سکته مغزی سریعا بیمار سکته مغزی توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شود و درمان های اورژانسی سکته مغزی انجام شود. و بعد از آن شروع زودهنگام درمان های توانبخشی در الویت است و نباید در درمان سکته مغزی وقفه انداخت. درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و درمان سکته مغزی از چند ماه تا یک الی دو سال زمان می برد و درمان های فشرده و مرتب تاثیر بیشتری در بهبودی بعد از سکته مغزی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ