بهبودی پس از سکته مغزی نیازمند پیگیری برای درمان سکته مغزی به کمک درمان های پزشکی و درمان های بازتوانی سکته مغزی می باشد. افرادی که بعد از سکته مغزی درمان های به موقع و زود هنگام را شروع می کنند و خودشان نیز برای بهبودی خود تلاش و نهایت همکاری را دارند سریعتر مشکلات بعد از سکته مغزی را درمان می کنند و به مرحله ی بهبودی می رسند.

سکته مغزی خود به خود و با گذشت زمان درمان نمی شود و نیازمند اقدامات درمانی می باشد. پروسه ی درمان و بهبودی سکته مغزی طولانی می باشد و علائم و عوارض سکته مغزی یک شبه درمان نمی شوند. سکته مغزی ناتوانی های جسمی و عملکردی شدیدی در افراد ایجاد می کند و درمان این ناتوانی ها زمانبر می باشد و نیازمند درمان های فشرده و مداوم می باشد. مدت زمان درمان سکته مغزی در افراد مختلف و بسته به شدت سکته مغزی آنها متفاوت می باشد و شروع زود هنگام درمان های پزشکی و توانبخشی سکته مغزی مدت زمان بهبودی پس از سکته مغزی را کاهش می دهد. درمان و بهبودی سکته مغزی از یک ماه الی دو سال به طول می انجامد و هر چقدر افراد درمان های به موقع وفشرده دریافت کنند و خودشان نیز در امر درمان همکاری و تلاش نمایند مدت زمان بهبودی کاهش پیدا می کند. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول سکته مغزی می باشد و در این مدت سرعت بهبودی بسیار بالا می باشد و درمان سکته مغزی بهتر انجام می شود.

سوال بسیاری از بیماران سکته مغزی این می باشد که آیا سکته مغزی خوب می شود؟ پاسخ ما به آنها این می باشد که بله، سکته مغزی قابل درمان می باشد و خوب شدن بعد از سکته مغزی نیازمند دریافت به موقع درمان های سکته مغزی می باشد. در مواردی که شدت سکته مغزی بسیار بالا باشد و علائم حیاتی بیمار سکته مغزی درگیر شود، خوب شدن بعد از سکته مغزی دشوار می باشد و نیازمند زمان بیشتری می باشد ولی درصد کمی از افراد، سکته مغزی شدید را تجربه می کنند و اکثر بیماران بهبودی پس از سکته مغزی را به دست می آورند.

بهبودی و درمان سکته مغزی

عوامل تاثیر گذار در بهبودی پس از سکته مغزی

عوامل متعددی در درمان سکته مغزی تاثیر گذار می باشند و مدت زمان خوب شدن بعد از سکته مغزی و درمان کامل عوارض سکته مغزی بستگی به این عوامل دارد. عواملی که در بهبودی سکته مغزی تاثیر گذار می باشند شامل:

  • اقدامات درمانی اورژانسی سریع بعد از قوع سکته مغزی و در لحظات اولیه
  • شروع زودهنگام درمان های پزشکی در بیمارستان
  • توانبخشی سکته مغزی زودهنگام و فشرده بعد از سکته مغزی
  • همکاری بیمار سکته مغزی با کادر درمان و کمک به درمان سریع عوارض سکته مغزی
  • سکته مغزی های با شدت خفیف تا متوسط بهتر درمان می شوند
  • شرایط جسمی مناسب و نداشتن بیماری های زمینه ای در بهبودی پس از سکته مغزی موثر می باشد
  • نداشتن مشکلات شناختی و رفتاری بعد از سکته مغزی بر خوب شدن مشکلات سکته مغزی تاثیر گذار است
  • هر چقدر بیماران سکته مغزی سن کمتری داشته باشند امیدواری برای درمان سکته مغزی بالا می باشد
  • انگیزه و اشتیاق بیمار سکته مغزی به خوب شدن، تاثیر بسیار زیادی در درمان سکته مغزی دارد

مراحل بهبودی بعد از سکته مغزی

خوب شدن بعد از سکته مغزی دارای مراحلی می باشد و در هر مرحله از خوب شدن سکته مغزی نیازمند درمان ها و تمرینات توانبخشی سکته مغزی متفاوت می باشد و برای اینکه یکسری از عملکرد های بدن به دست بیاید می بایست مراحل خاصی طی شود. در روزهای های اول سکته مغزی اندام های شل و بی حرکت می باشد و تون عضلانی بسیار کم می باشد و ممکن است بیمار سکته مغزی حتی توانایی نشستن و حتی توانایی کنترل گردن را نداشته باشد. یکسری از بیماران سکته مغزی و به خصوص بیمارانی که در اثر سکته مغزی سمت راست بدن آنها آسیب دیده است دچار مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی می شوند و برای درمان این مشکلات باید گفتاردرمانی سکته مغزی انجام شود. برای اینکه حرکت به اندام های بیمار سکته مغزی بازگردد می بایست توانبخشی سکته مغزی انجام شود و فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی باعث می شوند عملکرد ها و حرکت اندام ها به دست بیاید.

در صورت عدم دریافت توانبخشی سکته مغزی، اندام های شل و بی حرکت بدن کم کم به حالت خشکی و اسپاسم و گرفتگی می روند و این بی حرکتی به صورت دائمی باقی می ماند. با گذشت زمان اسپاسم موجب دفورمیتی و بدشکلی اندام ها می شود و کارایی اندام ها از بین می رود، از این رو به اهمیت توانبخشی سکته مغزی در بهبودی پس از سکته مغزی پی می بریم. درمان اسپاسم اندام ها در سکته مغزی به کمک تمرینات کششی سکته مغزی می باشد. بعد از اینکه به کمک تمرینات سکته مغزی حرکت به اندام ها بازگشت، نوبت به آموزش نشتن و ایستان می رسد. بیماری که بتواند به طور کامل بایستد شانس بسیار بالایی برای راه رفتن دارد. راه رفتن به کمک تمرینات کاردرمانی سکته مغزی و تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی به دست می آید. بعد از اینکه بیمار سکته مغزی توانست راه برود نوبت به تمرینات افزایش تعادل و تمرینات عبور از موانع هنگام راه رفتن می رسد.

حرکت دست بعد از سکته مغزی نیازمند درمان های تخصصی تر می باشد و پیشرفت دست در سکته مغزی نسبت به پیشرفت حرکت پا به زمان بیشتری نیاز دارد و به کمک کاردرمانی، حرکات دست بازیابی می شود. اکثر بیماران از دست خود استفاده ای نمی کنند از این رو پیشرفت حرکت دست طولانی تر می شود. حرکت انگشتان دست در سکته مغزی جز آخرین مراحل درمان سکته مغزی می باشد و بسیار دیرتر به دست می آید از این رو نیازمند زمان طولانی تری می باشد.

 

16 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ