از جمله مشکلات و عوارض سکته مغزی می توان به بی اختیاری ادرار و مدفوع بعد از سکته مغزی اشاره کرد که در بعضی از بیماران وجود دارد. مغز مسئول پردازش و کنترل اعمال و حرکات بدن می باشد و با آسیب به مغز در اثر سکته مغزی این اعمال دچار اختلال می شود و از جمله ی این مشکلات بی اختیاری و عدم کنترل ادرار و مدفوع می باشد.

سکته مغزی باعث فلج شدن و بی حرکتی یک سمت بدن می شود و از این رو کنترل یک سمت بدن از دسترس بیماران سکته مغزی خارج می شود و این عدم کنترل و فرمان ناپذیری اندام های بدن در روزهای اول بیشتر نمود پیدا می کند. بیشتر بیماران سکته مغزی مشکلات حسی بعد از سکته مغزی را تجربه می کنند و یا به اصطلاح یک سمت بدن آنها لمس می باشد. این عدم کنترل و بی حسی بر عملکرد اندام های بدن و بخصوص بر کنترل ادرار و مدفوع تاثیر گذار می باشد و بیماران سکته مغزی مخصوصا در روز های اول بعد از سکته مغزی توانایی کنترل بر ادرار و مدفوع خود را ندارند.

عدم کنترل ادرار و مدفوع باعث شرمساری و احساس خجالت در بیماران سکته مغزی می شود و باز نظر روحی و روانی بر آنها تاثیر گذار می باشد، از این رو درمان سریع بی اختیاری ادرار و مدفوع بسیار مهم می باشد. اکثر بیماران سکته مغزی در روز های اول از پوشک استفاده می کنند و آن دسته از بیمارانی که هیچ گونه کنترلی بر ادرار خود ندارند ازلوله های سوند استفاده می کنند. نکته مهم در مورد استفاده از سوند این می باشد که لوله های سوند می بایست به صورت دوره ای عوض شود تا بیماران سکته مغزی دچار عونت نشوند و دوره ی تعویض سوند در سکته مغزی اصولا بین دو الی نهایتا سه هفته می باشد و بعد از گذشت این مدت می بایست سوند تعویض شوند در غیر این صورت ممکن است باعث عفونت در بیماران سکته مغزی شود و در موارد شدید تر حتی باعث بستری شدن بیماران سکته مغزی شود.

درمان کنترل ادرار و مدفوع در بیمار سکته مغزی

درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع بعد از سکته مغزی

در روزهای اول بعد از سکته مغزی همه ی علائم و عوارض سکته مغزی در بیشترین حالت خود می باشند و بیمار سکته مغزی با این شرایط جدید سازگار ندارد و با عوارض سکته مغزی آشناییت ندارد و در روزهای اولیه، بیمار سکته مغزی در شوک می باشد و تا وقتی که از این شوک دریبایید ممکن است چند هفته ای به طول بیانجامد و از این رو شرایط بعد از سکته مغزی تحت کنترل خود بیماران نیست.

با گذشت زمان و شروع درمان سکته مغزی و مداخلات درمانی پزشکی و توانبخشی و بهبودی بیمار سکته مغزی، اکثر بیماران سکته مغزی توانایی کنترل ادرار و مدفوع را به دست می آوردند. تمرینات سکته مغزی نیز به تقویت عضلات تنه و لگن کمک می کنند و هر چقدر ببیماران سکته مغزی بر تنه و لگن خود بیشتر کنترل داشته باشند، باعث می شود که بتوانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند.

فیزیوتراپی کف لگن یکی از بهترین روش های درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع می باشد و بسیاری از بیماران سکته مغزی از این طریق می توانند پوشک و سوند را کنار بگذارند و بتوانند خودشان به توالت و سرویس بهداشتی بروند.

در بعضی مواقع برای راحتی و برای اینکه بیمار سکته مغزی مجبور نشود به سرویس بهداشتی برود از پوشک و لوله های سوند استفاده می شود و این امر باعث تبدیل شدن به عادت در بیماران سکته مغزی می شود و در این صورت مجبور می شوند که تا آخر عمر با پوشک و سوند به زندگی خود ادامه دهند و این وضعیت جالب نمی باشد و هر چه سریعتر بیمار سکته مغزی خودش بتواند کنترل ادرار و مدفوع را به دست بیاورد بسیار مهم تر و بهتر از پوشک و سوند می باشد.

زمان بهبودی بی اختیاری ادرار و مدفوع بعد از سکته مغزی

اصولا زمان طلایی درمان سکته مغزی بین 3 الی 6 ماه بعد از سکته مغزی می باشد و بسیاری از مشکلات و عوارض بعد از سکته مغزی در این دوران قابل بهبود می باشد به شرط اینکه درمان های پزشکی و توانبخشی به صورت مرتب و فشرده انجام شود. به دست آوردن کنترل ادرار و مدفوع در سکته مغزی نیز دربسیاری از بیماران سکته مغزی بعد گذشت چند ماه از سکته مغزی بهبود پیدا می کند و هر چقدر تمرینات توانبخشی سکته مغزی بیشتر انجام شود، عضلات تنه و لگن قوی تر می شوند و این طریق به کنترل ادرار و مدفوع کمک می کنند.

کنترل ادرار و مدفوع یکی از اصلی ترین دغدغه های بیماران سکته مغزی می باشد و عدم کنترل و بی اختیاری ادراری باعث اذیت و همچنین باعث احساس خجالت در بیماران سکته مغزی می شود و استفاده دائم پوشک و سوند بسیار آزار دهنده می باشد و از این رو درمان مشکلات کنترل ادرار و مدفوع در الویت می باشد.

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ