سکته مغزی باعث مشکلات بسیاری در افراد می شود و از جمله ی این عوارض می توان به بی خوابی بعد از سکته مغزی اشاره کرد که باعث بر هم خوردن ریتم طبیعی خواب بیماران می شود. سکته مغزی باعث وارد شدن شوک سنگینی به افراد می شود و چرخه ی طبیعی زندگی روزمره افراد را بر هم می زند و برای اینکه بیماران سکته مغزی خود را با این شرایط وفق بدهند مدتی زمان می برد و همچنین خانواده و اطرافیان نیز سردرگم می شوند.

خواب یکی از نیاز های بدن می باشد و در صورت اختلالات خوابیدن، مشکلات بسیار زیادی در بدن به وجود می آید و زندگی طبیعی انسان مختل می شود، بی خوابی مخصوصا بی خوابی های شبانه باعث خستگی و کلافگی بیمار در طول روز می شود. همچنین نداشتن خواب کافی بعد از سکته مغزی باعث می شود که مغز به درستی بازیابی و ریکاوری نشود و مدت زمان درمان سکته مغزی افزایش پیدا کند. خوابیدن در کنار سایر فاکتور های دیگر برای درمان سکته مغزی بسیار مهم و با الویت می باشد.

مشکلات خواب و شب بیداری بعد از سکته مغزی

دلایل بی خوابی بعد از سکته مغزی

بی خوابی یکی از علائم و عوارض بعد از سکته مغزی می باشد و در بعضی از بیماران سکته مغزی وجود دارد. کم خوابی دلایل متفاوتی دارد، در زیر تعدادی از مهم ترین دلایل کم خوابی بیماران  را برایتان بیان کرده ایم.

  • یکی از عوارض سکته مغزی اختلالات خواب می باشد و ناشی آسیب مغز می باشد
  • آسیب به ناحیه ی کنترل خواب در مغز  باعث بی خوابی می شود
  • دراز کشیدن های طولانی مدت در تخت و خواب در طول روز باعث بی خوابی های شبانه می شود
  • عدم تحرک کافی و ورزش نکردن باعث خسته نشدن و بی خوابی می شود
  • قرص ها و داروهای درمان سکته مغزی نیز می توانند باعث بی خوابی شوند
  • افسردگی و اضطراب بعد از سکته مغزی نیز باعث مشکلات خواب شود
  • شوک بعد از سکته مغزی نیز باعث بی خوابی می شود

درمان بی خوابی بعد از سکته مغزی

برای اینکه ریتم خواب در بیماران  به حالت عادی بازگردد می بایست درمان های متفاوتی را در کنار هم اتخاذ کرد و در این زمینه به همکاری خود بیمار نیز وجود دارد و می بایست مجموعه فعالیت هایی را برای بهبود ریتم خواب خود انجام دهد و درمان مشکلات خواب نیازمند انجام چند درمان متفاوت در کنار هم می باشد.

از مجموعه اقداماتی که برای درمان کم خوابی می توان انجام داد این است که بیمار خوابیدن های کوتاه و به اصطلاح چرت زدن های تعداد بالا در طول روز نداشته باشد تا بتواند شب ها خواب با کیفیتی داشته باشد. همچنین مداوم نباید در حالت دراز کش در تخت باشد زیرا دراز کشیدن در طول روز باعث بی خوابی در شب می شود.

انجام دادن فعالیت فیزیکی و همچنین انجام دادن تمرینات سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی باعث خشته شدن بیمار سکته مغزی و در نتیجه داشتن خوابی راحت می شود. هر چقدر بیمار در طول روز فعال تر باشد، احساس نیاز به خواب در وی افزایش پیدا می کند.

درمان افسردگی و بی انگیزگی باعث می شود بیمارسکته مغزی از لحاظ روحی و روانی در آرامش باشد و ریتم خواب وی نیز به حالت طبیعی بازگردد. فشار های روانی باعث بی خوابی و بهم ریختن ریتم خواب می شود.

در مرحله ی بعدی برای درمان مشکلات خواب  می بایست از دارو ها کمک بگیریم و به کمک داروهای خواب آور و داروهای آرام بخش، ریتم خواب بیمار  را به حالت طبیعی بازگردانیم. درمان بی خوابی به کمک دارو یکی از درمان های متداول می باشد و معمولا سریع باعث درمان بی خوابی می شود ولی این دارو ها باعث وابستگی بیمار می شود و بدون دارو دیگر به خواب نمی رود، از این رو درمان های دیگر برای بهبود کیفیت خواب در الویت می باشد.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ