بعد از اتفاق افتادن سکته مغزی نیاز به درمان سکته مغزی می باشد و سکته مغزی خود به خود درمان نمی شود و داروها عوارض و علائم سکته مغزی را بهبود نمی بخشند. تاثیر فیزیوتراپی در سکته مغزی امری انکار ناپذیر می باشد و باعث بهبود علائم جسمی و حرکتی می شود.

در روزها و هفته های اول بعد از سکته مغزی تاثیر فیزیوتراپی در سکته مغزی بیشتر می باشد، به این دلیل که اندام ها شل و بدون تون عضلانی می باشند وتمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی به کمک مدالیته های درمانی خود کمک می کند تا هر چه سریعتر تون عضلانی به عضلات برگردد.

در اکثر مواقع فیزیوتراپی سکته مغزی از همان ابتدا و در بیمارستان انجام می شود، اکثر بیمارستان ها بخش فیزیوتراپی دارند و فیزیوتراپیست بالای سر بیمار می آید و تمرینات توانبخشی سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی لازم را انجام می دهد. در وحله ی اول فیزیوتراپیست بیمار سکته مغزی را از نظر جسمی و حرکتی مورد ارزیابی قرار می دهد و بسته به اینکه شدت سکته مغزی به چه اندازه بوده است و بیمار سکته مغزی چه نوع درمان را نیاز دارد و کدام مدالیته ی درمانی در وی دارای الویت می باشد برنامه ی درمانی سکته مغزی را می چیند.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی چگونه در درمان سکته مغزی تاثیر می گذارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم، فیزیوتراپی جز موثرترین درمان های سکته مغزی می باشد و بیماران سکته مغزی به کمک فیزیوتراپی می توانند ناتوانی های حرکتی خود را درمان کنند . فیزیوتراپی سکته مغزی برای هر فردی متفاوت می باشد و بسته مشکلات حرکتی و شدت سکته مغزی وی می باشد.

در روزهای اول بعد از سکته مغزی اکثر بیماران هیچ گونه حرکتی در اندام های سمت مبتلای خود ندارند، در صورت عدم حرکت طولانی مدت و عدم استفاده از اندام های مبتلا، اندام ها دچار اسپاسم و خشکی می شوند و حرکت خود را به طور کامل از دست می دهند، با ادامه این روند اندام ها بد شکل می شوند و فرم طبیعی خود را از دست می دهند و این دفورمیتی کارایی اندام مبتلا را به طور کامل از بین می برد، ا ز همین رو ما به تاثیر فیزیوتراپی در سکته مغزی پی می بریم و الان متوجه می شویم که فیزیوتراپی تا چه مقدار در درمان سکته مغزی می تواند موثر باشد.

فیزیوتراپیست در روزهای اولیه با انجام موبیلیزیشن اندام ها و حرکت دادن اندام ها در دامنه طبیعی خود، و موبیلیزیشن های مفصلی از کوتاهی عضلات و کاهش دامنه حرکتی اندام ها جلوگیری می کند همچنین با موبیلیزیشن مفاصل جلوی خشکی مفاصل گرفته می شود و در صورت خشک شدن مفاصل و اندام ها ، اند ام مربوطه بسیار دردناک می شود و این موبیلیزیشن ها از درد اندام ها بعد از سکته مغزی جلو گیری می کنند. در ادامه فیزیوتراپیست با درمان ها و مدالیته های الکتریکی کمک می کند که تون عضلانی به اندام های بیمار سکته مغزی برگردد.

بعد از اینکه در اندام ها مقداری تون عضلانی ایجاد شد ، فیزیوتراپیست تمرینات قدرتی را شروع می کند و به کمک این تمرینات سکته مغزی اندام های بیمار سکته مغزی را تقویت می کند تا بتوانند حرکت کنند همچنین تمرینات تقویتی تنه را انجام می دهد تا بیمار بتواند نشستن به صورت مستقل را به دست اورد، نشستن در بیماران سکته مغزی بسیار مهم می باشد و نشستن مرحله ی قبل از ایستادن و راه رفتن می باشد و تا وقتی که نشستن به صورت مستقل انجام نشود، ایستادن و راه رفتن به دست نمی آید.

به مرور و بعد از گذشتن چند هفته که بیمار توانست بایستد، فیزیوتراپیست انواع تمرینات ایستادن و راه رفتن را با بیمار سکته مغزی انجام می دهد. این تمرینات راه رفتن به بیمار کمک می کند تا بیمار مهارت و تسلط کامل را در راه رفتن به دست آورد، همچنین انواع تمرینات تعادلی با بیمار انجام می شود تا بیمار بتواند در حالت ایستاده و راه رفتن تعادل خود را حفط کند و از افتادن ها جلوگیری شود.

با توجه به توضیحات بالا به تاثیر فیزیوتراپی در سکته مغزی پی می بریم و متوجه می شویم که فیزیوتراپی چگونه باعث درمان بیماران سکته مغزی می شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در منزل

بیماران سکته مغزی در روز های اولیه بی حرکت هستند و اکثرشان توانایی حرکت و راه رفتن را ندارند به همین دلیل برای خانواده و اطرافیان بسیار دشوارمی باشد تا بیماران سکته مغزی را به کلینیک های فیزیوتراپی ببرند، از از همین رو فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل بهترین گزینه می باشد و بیماران درمان های فیزیوتراپی را در منزل دریافت می کنند و تایم درمانی آنها تلف نمی شود، فیزیوتراپی در منزل تمام درمان های لازم و مورد نیاز بیمار سکته مغزی را ارائه می دهد و با جلسات خصوصی و تخصصی در منزل بهترین نتایج حاصل می شود، چون به صورت تخصصی بر روی بیمار سکته مغزی وقت گذاشته می شود و همه موارد بررسی می شود و سعی سعی بر این است که بهترین نتایج درمانی حاصل شود، برای دریافت خدمات درمانی توانبخشی در منزل و فیزیوتراپی در منزل با مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط در ارتباط باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ