تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی یکی از روش درمان سکته مغزی می باشد که همراه فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی انجام می شود.پس از وقوع سکته مغزی و آسیب وارده به سلول های مغزی، کار مغز در فرستادن پیام های عصبی به عضلات و اندام ها دچار مشکل می شود و هماهنگی اندام ها در انجام حرکت از بین می رود و دلیل این موضوع مربوط به این می باشد که عضلات و اندام ها پیام درست از مغز را دریافت نمی کنند. مغز فرمانده کل بدن است و همه کارهایی که انجام می دهیم تحت تاثیر فرمان های مغز است، وقتی بعد از سکته مغزی دست حرکت نمی کند به این دلیل است که فرمان حرکت از مغز ارسال نمی شود و یا اینکه ضعیف ارسال می شود.

تحریک مغناطیسی مغز یا rtms چیست؟

بعد از سکته مغزی فرد باید تحت‌ درمان های توانبخشی سکته مغزی و پزشکی باشد . یکی از درمان های پزشكی برای درمان سکته مغزی، استفاده از تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس می باشد. به کمک تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی روند بهبودی سلول های مغزی  سریعتر می شود و با تحریک سلول‌های مغز به کمک تحریک مغناطیسی مغز به بازیابی و بازسازی مسیر های عصبی مغز سرعت‌ می بخشند. مغز و سلول های عصبی قادر است بعد از آسیب، مسیر های عصبی‌ جدیدی را جهت برقراری پیام های عصبی ایجاد کند، به این پدیده که باعث ارتباط جدید سیناپسی می شود نوروپلاستیسیتی می گویند. rtms پدیده نوروپلاستیسیتی را سرعت می بخشد و روند بهبودی پس از سکته مغزی را تسهیل می بخشد.

تحریک مغناطیسی مغز یا rtms چگونه انجام می شود؟

برای تحریک مغناطیسی مغز و انجام روش درمانی rtms سیم پیچ های مخصوصی را بر روی سر بیمار قرار می دهند، برای انجام این کار بیمار باید روی صندلی بنشیند. سپس توسط جریان های مغناطیسی که از سیم پیچ ها به مغز ارسال می شود ، سلول های مغزی آسیب دیده تحریک می شوند و rtms باعث بازسازی عصبی می شود. تایم درمانی rtms معمولا بسته به شرایط بیمار بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می باشد. تعداد جلسات rtms نیز بستگی به شرايط فرد سکته مغزی می باشد و اصولا هفته ای دو جلسه انجام می شود.

آیا انجام rtms خطرناک است؟

روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی یک روش قیر تهاجمی‌ و بدون درد می باشد و ازطریق جریان های مغناطیسی که که از روی سر به مغز ارسال می شود باعث تحریک مغز می باشد و انجام آن برای بیماران خطرناک و مضر نمی باشد. در عوض باعث تحريک و بازسازی سلول های مغزی می شود و با بازسازی مسیر های عصبی ، پیام های عصبی بهتر منتقل می شود. اگر پیام های عصبی از مغز به خوبی ارسال گردد اندام ها نیز کار خود را درست انجام می دهد و مشکلات بعد از مشکلات بعد از سکته مغزیسکته مغزی برطرف می شود.

تحریک مغناطیسی مغز یا rtms در سکته مغزی

آیا rtms باعث درمان سکته مغزی می شود؟

نکته ی بسیار مهم در مورد تحریک مغناطیسی مغز یا rtms این است که، روش درمانی rtms به تنهایی باعث درمان سکته مغزی و برطرف شدن علائم و عوارض سکته مغزی نمی شود. برای درمان سکته مغزی باید توانبخشی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی در کنار rtms و سایر درمان های پزشکی انجام شود، پس rtms به تنهایی علائم سکته مغزی را برطرف نمی کند. بیشتر افراد سکته مغزی به دنبال یک درمان پزشکی کوتاه مدت و حتی یک داروی خاص هستند تا آنها را یک شبه درمان کند، ولی در واقعیت این چنین نیست.

درمان سکته مغزی یک پروسه طولانی مدت است که از یک ماه تا چند سال، بسته به میزان شدت سکته مغزی و فاکتورهای دیگر، به طول می انجامد. بنابراین صبر و پیگیری مداوم در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد.

بهترین روش درمان سکته مغزی چیست؟

درمان سکته مغزی یک پروسه طولانی مدت می باشد و نیازمند یک همکاری تیمی می باشد که توسط، پزشک متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپی در منزل ،کاردرمانی در منزل، گفتاردرمانی در منزل، متخصص تغذیه، روانشناسی و.. می باشد.

در درمان سکته مغزی از انواع روش های درمانی سکته مغزی و متد های درمانی استفاده می کنند که شامل‌ درمان های دارویی، درمان های توانبخشی ، درمان های الکتریکی و درمان های نوین سکته مغزی می باشد.

بنابراین درمان سکته مغزی شامل همه ی این موارد می باشد ولی تاثیر توانبخشی سکته مغزی از همه ی موارد بالا بیشتر می باشد و توانبخشی سکته مغزی است که باعث بازآموزی حرکات و برگشت بیمار به زندگی مستقل و انجام فعالیت‌های روزمره می شود.

بنابراین بر توانبخشی سکته مغزی اهمیت بیشتری قائل شد و جلسات توانبخشی باید به صورت مرتب انجام شود.

همچنین برای درمان سکته مغزی، کمک گرفتن از متخصصان با تجربه در زمینه سکته مغزی بسیار مهم می باشد، متخصصان توانبخشی سکته مغزی، در مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط که به صورت تخصصی در حیطه ی سکته مغزی فعالیت می کند،  مدت زمان درمان سکته مغزی را تسهیل می کنند و به بیماران کمک می‌کنند تا به زندگی عادی و مستقل خود بازگردند.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ