توانبخشی و درمان سکته مغزی می بایست از روزهای اول سکته مغزی شروع شود تا بهبودی حداکثری بعد از سکته مغزی حاصل شود. علائم و عوارض سکته مغزی به کمک تمرینات توانبخشی سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی درمان می شود و ناتوانی های عملکردی و جسمی سکته مغزی به خودی خود درمان نمی شوند و نیاز به درمان توانبخشی دارند.

داروهای درمان سکته مغزی و درمان های پزشکی نقش تسهیل کننده دارند و بستر را برای انجام درمان های توانبخشی سکته مغزی فراهم می کنند و در صورتی که ورزش های سکته مغزی انجام نشود حرکت در اندام های به وجود نمی آید. توانبخشی سکته مغزی یک کار تیمی بین فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. همچنین پرستارهای بیمار سکته مغزی و مراقبین وی نیز در روند درمان می توانند یاری کنند. در کار تیمی درمان سکته مغزی، متخصص تغذیه و روانشناس و روانپزشک نیز ممکن است نیاز باشد.

توانبخشی و درمان سکته مغزی دارای مراحل مختلف می باشد و در هر مرحله بهبودی پس از سکته مغزی نیاز به درمان های متفاوت دارد و بستگی به سطح عملکردی و تانوایی های بیمار سکته مغزی دارد. درمان های جانبی دیگری نیز برای بهبودی سکته مغزی وجود دارد و شامل، درمان سکته مغزی با طب سنتی، طب سوزنی و زالو درسکته مغزی، تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی و.. که به عنوان درمان های جانبی سکته مغزی در کنار درمان های توانبخشی و درمان های پزشکی سکته مغزی انجام می شوند و نکته مهم در مورد درمان های جانبی این می باشد که نباید درمان های جانبی سکته مغزی را به عنوان درمان کننده کامل سکته مغزی در نظر گرفت بلکه این نوع درمان ها به عنوان درمان های مکمل در کنار درمان های پزشکی و توانبخشی انجام می شوند و به تنهایی موثر نمی باشند.

درمان توانبخشی سکته مغزی

تاثیر توانبخشی و درمان سکته مغزی

سکته مغزی با آسیب به مغز باعث ناتوانی های عملکردی و حرکتی در بدن می شود و هدف در درمان سکته مغزی، برطرف کردن ناتوانی های عملکردی و حرکتی می باشد و اینکه فرد به سطح مطلوب برسد و ناتوانی ها برطرف شوند. در زیر تاثیرات توانبخشی و درمان سکته مغزی را در بهبودی پس از سکته مغزی بیان کرده ایم.

توانبخشی و درمان سکته مغزی چگونه انجام می شود؟

بعد از وقوع سکته مغزی می بایست فرد سریعا به کمک اورژانس به بیمارستان منتقل شود و درمان های اورژانسی سکته مغزی انجام شود، زمان در درمان سکته مغزی بسیار تاثیر گذار می باشد و هر چقدر زودتر درمان های سکته مغزی انجام شود از صدمات شدیدتر سکته مغزی جلوگیری می شود. بعد از وقوع سکته مغزی در سه ساعت اولیه فرد باید به بیمارستان منتقل شود تا در این سه ساعت درمان های زودهنگام جهت جلوگیری از صدمات شدیدتر انجام شود.

بعد از انجام درمان های اورژانسی نوبت به درمان های پزشکی می رسد و بیمار چند روزی در بیمارستان بستری می شود تا علائم حیاتی وی به حالت طبیعی بازگردد و سپس از بیمارستان مرخص شود. البته بعضی از افرادی که سکته مغزی شدید داشته اند و علائم حیاتی آنها تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته است ممکن است به حالت کما بعد از سکته مغزی بروند و بستری شدن بعضی بیماران سکته مغزی تا 3 ماه الی بیشتر به طول می انجامد. در درمان های پزشکی سکته مغزی متخصص مغز و اعصاب و پرستاران نقش اصلی را دارند.

بعد از مرخص شدن بیمار سکته مغزی از بیمارستان می بایست سریعا درمان های توانبخشی سکته مغزی شروع شود و شروع زودهنگام توانبخشی و درمان سکته مغزی تاثیر بسیار زیادی در بهبودی علائم و عوارض سکته مغزی دارد. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول بعد از سکته مغزی می باشد و در این مدت ناتوانی های عملکردی و حرکتی سکته مغزی بهتر درمان می شوند و سرعت درمان سکته مغزی در 6 ماهه ی اول سکته مغزی بسیار بالاترمی باشد و بعد از گذشت 6 ماه از سرعت روند درمان کاسته می شود ولی همچنان روند درمان ادامه دارد و درمان سکته مغزی هیچ وقت قطع نمی شود ولی بهتر می باشد که درمان زودهنگام انجام شود چون نتیجه ی بهتری حاصل می شود.

درمان و توانبخشی سکته مغزی به کمک تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی، تمرینات کاردرمانی سکته مغزی و تمرینات گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد و ناتوانی ها و مشکلات سکته مغزی به کمک این درمان ها برطرف می شود. درمان سکته مغزی پروسه ی طولانی مدت می باشد و نیاز به زمان دارد و ناتوانی های سکته مغزی به مرور برطرف می شود و مدت زمان درمان سکته مغزی بین یک ماه تا یک الی دو سال متغییر می باشد و بستگی به شدت سکته مغزی و شدت ناتوانی هی بعد از سکته مغزی دارد و عوامل تاثیر گذار دیگری نیز بر مدت زمان درمان سکته مغزی تاثیر گذار می باشد که در مقالات قبلی بیان کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ