توهم بعد از سکته مغزی و هذیان گفتن ها و پرحرفی به دلیل آسیب به شناخت و رفتار بیماران سکته مغزی در اثر سکته مغزی می باشد. این هذیان گفتن ها بعد از سکته مغزی تحت کنترل خود افراد نیست و بی اختیار می باشد و در اغلب مواقع موجب آزار اطرافیان می شود و همچنین باعث کاهش تمرکز خود بیماران می شود و توهم بعد از سکته مغزی از همکاری فرد برای درمان سکته مغزی جلوگیری می کند.

سکته مغزی باعث آسیب به مغز می شود و عملکرد های فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. مشکلات شناختی و رفتاری یکی از علائم و عوارض سکته مغزی می باشد و در اثر آسیب منطقه پردازش شناخت و رفتار در مغز اتفاق می افتد. مغز کنترل کننده ی اعمال و رفتار ما می باشد و اگر مغز آسیب ببیند این اعمال و رفتار دچار اختلال می شوند. در بسیاری از مواقع بیماران سکته مغزی هیچ گونه کنترلی بر اعمال و رفتار خود ندارند و توهم بعد از سکته مغزی غیر ارادی می باشد.

درمان سکته مغزی نیازمند این می باشد که بیماران سکته مغزی توجه و تمرکز کافی داشته باشند و در امر درمان با کادر درمان همکاری های لازم را داشته باشند، به خصوص توانبخشی سکته مغزی نیازمند این می باشد که بیمار سکته مغزی در انجام تمرینات توانبخشی سکته مغزی همکاری داشته باشد و هنگام انجام تمرینات سکته مغزی توجه و تمرکز بیمار سکته مغزی به درمانگر خود باشد. متاسفانه هذیان گفتن های بعد از سکته مغزی و عدم تمرکز از این امر جلوگیری می کند و درمان ناتوانی های سکته مغزی با مشکل انجام می شود.

هزیان، پرحرفی و توهم در سکته مغزی

دلایل توهم بعد از سکته مغزی

هذیان گفتن ها و پرحرفی های بیمار سکته مغزی  دلایل متفاوتی دارد که در زیر عمده دلایل اصلی را برایتان بیان می کنیم.

  1. عمده دلیل اصلی هذیان بعد از سکته مغزی آسیب به منطقه ی پردازش شناخت و رفتار می باشد و این آسیب به مغز باعث اختلال در عمکرد های رفتاری و روانی در بیمار سکته مغزی می شود.
  2. عوارض داروهای درمان سکته مغزی نیز دلیلی بر هذیان گفتن و پرحرفی بعد از سکته مغزی می باشد.
  3. داشتن مشکلات رفتاری و روانی قبل از سکته مغزی نیز دلیل دیگر توهم در سکته مغزی می باشد و بعد از سکته مغزی این مشکلات تشدید می شود.
  4. شوک بعد از سکته مغزی و ناتوانی های بعد از سکته مغزی باعث آسیب روحی و روانی در بیماران سکته مغزی می شود.
  5. تشنج های بعد از سکته مغزی نیز باعث آسیب به مغز بیمار سکته مغزی می شوند و بر شدت هذیان گفتن ها و پرحرفی بعد از سکته مغزی می افزایند.
  6. شرایط بعد از سکته مغزی و بی قراری  بعد از سکته مغزی باعث آسیب به شناخت و روان بیماران سکته مغزی می شود و در ایجاد توهم دخیل می باشد.
  7. افسردگی و اضطراب بعد از سکته مغزی نیز باعث ایجاد توهم می شود.

درمان توهم بعد از سکته مغزی

عدم توجه و تمرکز کافی مانعی برای بهبودی پس از سکته مغزی می باشد و از این رو درمان یا کاهش علائم توهم در اولویت می باشد و هر چقدر هذیان گفتن ها و پرحرفی بیماران سکته مغزی کاهش پیدا کند، امید برای درمان علائم وعوارض سکته مغزی افزایش میابد. راهکارهای درمانی متفاوتی برای درمان توهم وجود دارد از جمله این درمان ها به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • مراجع به روانپزشک و زیر نظر روانپزشک بودن
  • دریافت مشاوره از روانشناس و درمان های رفتاری و شناختی
  • درمان های دارویی توهم
  • کاهش مصرف داروهایی که عوارض توهم زا دارند زیر نظر متخصص مغز و اعصاب
  • آموزش مناسب رفتار با بیماری که مشکلات رفتاری و روانی بعد از سکته مغزی دارد و کمک به کاهش این مشکلات
  • تمرینات افزایش توجه و تمرکز در بیمار سکته مغزی
  • برطرف کردن هر یک از دلایلی که باعث توهم بعد از سکته مغزی می شود

بعد از سکته مغزی افراد به شوک فرو می روند و در این دوره و روزهای اول بعد از سکته مغزی شدت توهم و هذیان گفتن ها بسیار بیشتر می باشد و اصولا با گذشت زمان و با درمان علائم و عوارض سکته مغزی از شدت این مشکلات کاسته می شود و در بعضی افراد که سکته مغزی شدید را تجربه کرده اند و توهم بسیار زیادی دارند، درمان  مشکل می باشد و در این افراد کاهش هذیان گفتن ها و توهم در اولویت قرار دارد و کاهش شدت این مشکلات نیز در روند درمان سکته مغزی بسیار کمک کننده می باشد از این رو زیر نظر متخصصان و پزشکان مربوطه بودن بسیار مهم می باشد و در اکثر مواقع مشکلات روانی و رفتاری بعد از سکته مغزی خود به خود درمان نمی شود و روز به روز ممکن است بر شدت آن افزوده شود، از این رو اتخاذ راهکارهای درمانی در الویت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ