حرکت انگشتان دست در سکته مغزی یکی از سخت ترین و آخرین مراحل درمان سکته مغزی می باشد.دست به دلیل داشتن عضلات فراوان و پیچیده نیازمند توانبخشی سکته مغزی تخصصی تر می باشد.

بعد از سکته مغزی و در روزهای اولیه دست کاملا شل و بدن حرکت می باشد و به اصطلاح فلاسید(بدون تون عضلانی) می باشد.بعد از گذشت یک مدت کم کم تون عضلانی بیشر می شود و در صورت عدم دریافت بازتوانی سکته مغزی و بی حرکتی مداوم دست دچار اسپاسم عضلانی می شود و در صورت تداوم بی حرکتی دست دچار بد شکلی و دفورمیتی می شود. بعد از سکته مغزی باید تمرینات توانبخشی سکته مغزی انجام شود تا جلوی این اسپاسم و خشکی عضلانی گرفته شود. ورزش های سکته مغزی کمک می کنند که به مرور حرکت به عضلات دست برگردد.

حرکت انگشتان دست در سکته مغزی پروسه ای طولانی مدت است و به حرکت درآمدن دست بسیار طولانی تر از حرکت پا است و به اصطلاح پیشرفت دست بسیار زمان بر می باشد و دیرتر از پا به حرکت در می آید و در ادامه مقاله بیان می کنیم که به چه دلیل پیشرفت دست طولانی تر است.

چرا پیشرفت حرکت دست در سکته مغزی دیرتر از پا می باشد؟

برگشت حرکت و  حرکت دست بعد از سکته مغزی یکی از دغدغه های اصلی بیماران سکته مغزی می باشد، بدون عملکرد دست انجام دادن بسباری از کارها دشوار می باشد و افراد در زندگی روزمره به مشکل می خورند بنابراین بازگشت حرکت دست و حرکت انگشتان دست بعد از سکته مغزی یکی از دغدغه های اصلی افراد می باشد. در زیر دلایل اصلی اینکه چرا پیشرفت دست طولانی تر از پا می باشد را برایتان بیان می کنیم.

  • به دلیل وجود ماهیچه های فراوان دست و عملکرد پیچده و ظریف دست، نیازمند تعداد جلسات بیشتر فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی می باشند.
  • پیشرفت حرکت دست و حرکت انگشتان دست نیازمند توانبخشی تخصصی می باشد و اکثر افراد بعد از سکته مغزی توانبخشی تخصصی سکته مغزی دریافت نمی کنند.
  • در اوایل سکته مغزی همه ی افراد دوست دارند سریع تر راه بروند و کمتر به حرکت دست توجه می باشد و درمان سکته مغزی برای راه رفتن افراد انجام می شود.
  • در بیشترمواقع دست بیماران سکته مغزی بی حرکت می باشد و استفاده ای از آن نمی کنند و این بی حرکتی مداوم دلیلی بر عدم پیشرفت دست افراد بعد از سکته مغزی می باشد.
  • بیماران سکته مغزی بر روی پای خود وزن اندازی می کنند و این امر بر پیشرفت حرکت پا و به وجود آمدن تون عضلانی پا بسیار موثر می باشد ولی هیچ گونه وزن اندازی بر روی دست انجام نمی شود.
  • به دلیل وجود اعصاب حسی و حرکتی فراوان در دست و نیازمند بود ن به هماهنگی حرکتی فروان ، انجام حرکات  دست برای بیمارن سخت می باشد و انرژی و تمرکز زیادی لازم دارد و به همین دلیل اکثر بیماران سکته مغزی از حرکت دست اجتناب می کنند.

موارد بالا از مهم ترین دلایل عدم پیشرفت حرکت دست می باشد و این موارد بر پیشرفت حرکتی دست بسیار تاثیر گذار است.

بعد از سکته مغزی چه زمانی حرکت انگشتان دست ایجاد می شود؟

سکته مغزی در هر فردی متفاوت می باشد و از همین رو علائم و عوارض سکته مغزی در افراد متفاوت می باشد و بستگی به عوامل گوناگونی می باشد که در مقالات قبلی بیان کرده ایم. به همین دلیل زمان حرکت انگشتان دست دربیماران سکته مغزی متفاوت می باشد. در بعضی افراد حرکت انگشتان دست بعد از گذشت چند هفته ایجاد می شود و در بعضی افراد یک الی دو سال بعد از سکته مغزی حرکت انگشتان دست انجام می شود و متاسفانه در بعضی بیماران سکته مغزی که به موقع درمان های سکته مغزی انجام نشده است و یا حتی توانبخشی تخصصی را دریافت نکرده اند و سکته مغزی شدیدی داشته اند ، حرکت انگشتان دست هیچ وقت انجام نمی شود.

الگوی حرکتی دست به این صورت می باشد که اول باید حرکات کلی و یا حرکت درشت دست مانند حرکت شانه شانه ایجاد شود ، بعد از اینکه حرکت شانه ایجاد شد و مفصل شانه به طور کامل تثبیت شد نوبت به حرکت آرنج می باشد، در وحله ی بعدی نوبت به حرکت مچ دست و در مرحله ی آخر نوبت به حرکت انگشتان می باشد و حرکت انگشتان جز سخت ترین مراحل درمان سکته مغزی می باشد و نیاز به زمان بیشتری دارد. همانطور که گفته شد پیشرفت حرکت دست از بالا به پایین و از حرکات کلی به حرکات جزئی می باشد.

سکته مغزی

بهترین درمان برای حرکت انگشتان دست چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم، درمان قطعی سکته مغزی توانبخشی می باشد و این تمرینات و ورزش های سکته مغزی می باشد که باعث درمان سکته مغزی می شود. توانبخشی سکته مغزی شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل، کاردرمانی سکته مغزی در منزل و گفتاردرمانی سکته مغزی در منزل می باشد.

از بین درمان های توانبخشی گفته شده برای حرکت انگشتان دست، کاردرمانی موثرترین درمان سکته مغزی و بهترین درمان برای حرکت انگشتان دست می باشد. کاردرمانی سکته مغزی در خانه به کمک درمان های دستی و تمرینات حرکتی و کشش های عضلانی به حرکت دست کمک می کند و به بازآموزی حرکتی دست کمک فراوانی می کند. کاردرمانی باعث می شود عملکرد دست باز گردد و بیمار سکته مغزی بتواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و به روال عادی زندگی بازگردد.

 

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ