دانستنی های مهم سکته مغزی برای همه ی افراد، حتی آنهایی که با سکته مغزی روبرو نشده اند نیزبسیار مهم می باشد.داشتن اطلاعات در مورد سکته مغزی و روش های درمانی سکته مغزی کمک فراوانی را به بیماران سکته مغزی می کند و باعث اگاهی افراد می شود، متاسفانه اکثر افراد جامعه و حتی آنهایی که با سکته مغزی مواجه هستند، اطلاعات و دانش کافی را درباره ی سکته مغزی ندارند، در بیشتر مواقع با راهکارهای درمانی سکته مغزی اگاه نیستند و حتی بسیا ری از مردم جامعه راه های پیشگیری از سکته مغزی را نمی دانند.

درمان سکته مغزی نیازمند آشنایی با راهکار های درمانی می باشد و حتی نحوه رفتار و مراقبت از بیمار سکته مغزی نیز نیازمند داشتن آگاهی از سکته مغزی و علائم و عوارض سکته مغزی می باشد.دانستنی های مهم سکته مغزی به ما کمک می کنند که آگاهی لازم را درباره ی سکته مغزی به دست بیاوریم.

دانستنی های مهم سکته مغزی چیست؟

  • سکته مغزی سومین عامل اصلی مرگ و میر در جهان می باشد و همین آمار نشان دهنده ی شیوع بالای سکته مغزی در جهان می باشد، البته در بعضی فرهنگ ها درصد سکته مغزی بسیار بالا می باشد و آن هم به دلیل سبک زندگی ناسالم و ژنتیک افراد می باشد و در جوامع امروزی که سبک زندگی اکثر افراد ناسالم است، آمار سکته مغزی زیاد شده است.
  • سکته مغزی در اثر نرسیدن خون به یک ناحیه از مغز اتفاق می افتد و عدم خونرسانی به مغز و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز باعث آسیب به سلول های مغز و حتی مرگ سلول های مغزی می شود. دلیل عدم خونرسانی به مغز، وجود لخته ی خون در مسیر رگ های خونرسانی مغز(سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ های خونی مغز(سکته مغزی هموراژیک) می باشد.
  • مغز کامپیوتر بدن انسان می باشد و همانند فرمانده کل عملکرد ها و رفتار بدن را پردازش می کند، به عنوان مثال وقتی می خواهیم دستمان را بلند کنیم این مغز می باشد که تصمیم می گیرد که حرکت انجام شود با نه و اگر قرار است انجام شود، عضلات دست چگونه با هماهنگی حرکت کنند تا حرکت انجام شود. حالا شما تصور کنید که مغز آسیب دیده است، درنتیجه تمام عملکرد و رفتار بدن دچار اختلال می شود.
  • سکته مغزی اغلب یک سمت بدن را درگیر می کند و دلیلش آن می باشد که در سکته مغزی یک سمت مغز آسیب می بیند چون دو نیمه ی مغز از هم جدا هستند و کمتر پیش می آید که دو سمت مغز آسیب ببینند. این پیشرفته بودن بدن انسان را نشان می دهد که چگونه خود را سازگار کرده است که در صورت آسیب یک نیمه از مغز، نیمه ی سالم دیگر اعمال و رفتار ها را کنترل کند فرد انسان بتواند با یک سمت مغز به زندگی خود ادامه دهد ودچار مرگ نشود.
  • وقتی در نیمه ی راست مغز سکته اتقاق می افتد، علائم و عوارض سکته مغزی در سمت چپ بدن نمایان می شوند و هر نیمه از مغز عملکرد های سمت مخالف بدن را کنترل می کند.
  • سکته مغزی در همه ی افراد یکسان نیست و عوارض سکته مغزی در افراد مختلف متفاوت می باشد، سکته مغزی در بعضی افراد در سمت چپ بدن اتفاق می افتد و در بعضی افراد در سمت راست بدن می باشد، در بعضی بیماران شدت سکته مغزی بسیار زیاد می باشد و درمانشان حتی تا دو سال زمان می برد و در بعضی هم سکته خفیف می باشد و در مدت کوتاهی درمان می شود.
  • سکته مغزی قابل پیش بینی نمی باشد و در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد و حتی امکان دارد در هر سنی هم اتفاق بیفتد ما بیماران سکته مغزی از سن 13 سال تا 90 سال داشته ایم، بنابرین بهترین راهکار، پیشگیری از سکته مغزی می باشد و همه باید با دانستنی های مهم سکته مغزی آشنا باشند و از سکته مغزی جلوگیری کنند.
  • برای درمان سکته مغزی داروی خاصی وجود ندارد و روشی وجود ندارد که سکته مغزی را سریع درمان کند و تا کنون چنین روش هایی کشف نشده است و بهترین درمان ها، درمان های پزشکی و توانبخشی سکته مغزی می باشد و مدت زمان درمان سکته مغزی طولانی می باشد و پروسه ی زمان بر می باشد.
  • زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و افراد بعد از سکته مغزی باید به فکر درمان باشند، زمان طلایی درمان سکته مغزی  3 الی 6 ماهه ی اول بعد از سکته مغزی می باشد.
  • تمرینات توانبخشی سکته مغزی و ورزش های سکته مغزی بیشترین تاثیر را در درمان ناتوانی های بعد از سکته مغزی و درمان فلج شدن اندام پس از سکته مغزی دارد. بقیه درمان تاثیر اندکی بر درمان سکته مغزی دارند و درمان های جانبی سکته مغزی خوانده می شوند.
  • افرادی که یک بار به سکته مغزی خفیف و سکته مغزی گذرا مبتلا شده اند، احتمال اینکه در آینده سکته مغزی شدیدتر را تجربه کنند بسیار زیاد می باشد و از این رو باید به درمان دلایل سکته مغزی در خود اقد ام کنند.
  • اگر بعد از سکته مغزی اقدامات درمانی انجام نشود بر شدت ناتوانی های سکته مغزی افزوده می شود و سکته مغزی از آن دسته بیماری ها نمی باشد که خود به خود درمان شود.
  • یکی از دانستنی های مهم سکته مغزی این می باشد که، اضطراب و استرس و فکر مشغولی یکی از دلایل مهم سکته مغزی می باشد و زمینه ی سکته مغری را فراهم می کنند.
  • در بعضی از جوامع سکته مغزی نزدیک به صفر می باشد و دلیل آن سبک زندگی سالم و ژنتیک سالم آنها می باشد.

 

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ