درمان سکته مغزی

مغز بخشی از بدن است که به تغذیه مداوم اکسیژن و مواد مغذی شریانی نیاز داشته و سلول های مغزی دارای ظرفیتی محدود جهت زنده ماندن هستند. در صورت بروز اختلال در این شریان‌های تغذیه کننده خونی، سکته ایجاد می شود. در حقیقت، مغز در دقایق اولیه اختلال یا انسداد عروقی، آغاز به مردن می کند.

درمان اورژانسی سکته مغزی

امروز سکته مغزی یک اورژانس پزشکی قابل درمان است و درمان در مرکز درمان سکته مغزی شانسی جهت بازگشت کامل بیمار را دربردارد. بنابراین پاسخ فوری به یک فرد مشکوک به سکته مغزی، تماس برای رسیدن کمک و باخبر کردن آمبولانس بخش اورژانس است. در زمان انتظار برای انتقال اورژانس به بیمارستان، افراد مشکوک به سکته مغزی باید توسط روش های کمک های اولیه حمایت شوند، برای این منظور باید بررسی راه های هوایی، تنفس و گردش خون فرد چک شود.

آيا سکته اتفاق افتاده است؟

تست FAST به عنوان یک کمک و اقدام اولیه شناخته شده است و دارای مزیت ساده بودن و تایید جامعه پزشکی است. این تست بر پایه این است است که سکته مغزی بر روی گفتار و عضلات صورت و دست تاثیر گذار بوده و بنابراین، اگر شما مشکوکی به اینکه یه نفر به سکته‌ مبتلا شده است یا خیر، سولات زیر را بپرسید:

  • ضعف در صورت: آیا فرد می تواند لبخند بزند؟ چشم و دهانش افتادگی دارد؟
  • ضعف در دست: آیا فرد می تواند دو دستش را بالا ببرد؟
  • مشکلات در صحبت کردن: آیا فرد می تواند به طور واضحی صحبت کند و آنچه شما می گویید را بفهمد؟

اگر پاسخ به هر کدام از سولات FAST مثبت بود، ممکن است سکته مغزی اتفاق افتاده باشد و می بایست با آمبولانس اورژانس تماس گرفته شود. اگر سکته مغزی بیشترین احتمال وقوع را دارد، قدم بعدی انجام تصویر برداری مغزی برای تایید سکته مغزی می باشد. تصویر برداری مغزی جهت تشخیص اینکه آیا سکته مغزی از نوع ایسکمیک(لخته خونی) است یا سکته مغزی هموراژیک(خونریزی مغزی )، ضرورت دارد.

هنگامی که علت پاتولوژیک مشخص می شود(پس از ارزیابی بالینی و اسکن مغزی زود هنگام )، درمان سکته مغزی می تواند آغاز گردد. درمان بر اساس نوع عارضه متفاوت است.

 

درمان اورژانسی سکته ایسکمیک (لخته خونی)

هنگامی که سکته مغزی به علت ایجاد لخته شریانی یا آمبولی رخ می دهد، درمان به منظور از بین بردن سریع آن مورد نیاز است تا علائم و عوارض سکته مغزی به طور کامل برطرف شود ترومبولیزیز که استفاده از درمان بين وریدی لخته خونی را حل می کند و درمانی موثرتر است، اگر در طی سه ساعت اولیه انجام شود و حتی در صورت درمان دیرهنگام(بالای ۵ ساعت بعد از شروع سکته مغزی) نیز ارزشمند است.
آسپیرین، دارای همان میزان اهمیت در روش های درمانی قدرتمند دیگر مانند ترومبولیزیز است. آسپیرین، می تواند برای هر فرد مبتلا به سکته ایسکمیک تجویز شود. در یکسری بیماران، درمان جراحی در نوع ایسکمیک انجام‌ می شود.

درمان اورژانسی سکته هموراژیک (خونریزی مغزی)

پایین آوردن فشار خون برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و ناتوانی را در افراد مبتلا به سکته مغزی هموراژیک را کاهش می دهد. این درمان، بهترین شروع در اولین زمان ممکن، به طور ايده ال در ۶ ساعت شروع سکته مغزی ، بعد از تشخیص هموراژیک بودن سکته می باشد.

اولین درمان ها و موارد لازم‌ بعد از سکته مغزی

  • ارزیابی زودهنگام توسط تمامی اعضای تیم متخصص سکته، شامل فیزیوتراپ ها، کاردرمانگران، پرستاران، گفتاردرمانی، متخصص تغذیه، پزشک متخصص مغز و اعصاب و..
  • پوزیشن دهی صحیح اندام های فلج شده
  • تحرک زودهنگام
  • جلسات مداوم تیمی 
  • مشارکت اعضای خانواده و سایر مراقبین در روند بازگشت بیمار به شرایط عادی

درمان سکته مغزی

مدت زمان درمان چقدر است؟

سکته مغزی از هر نوعی که باشد یک وضعیت اورژانسی به‌شمار می‌رود. در ابتدا پزشکان متخصص مغز و اعصاب سعی می‌کنند نوع آن را تعیین کنند و سپس با توجه به آسیب درمان‌های اورژانسی را انجام می‌دهند. در این مرحله همچنین مشخص می‌شود که آیا سکته خفیف بوده است یا شدید. مجموعه این فاکتورها در کنار وضعیت سلامتی عمومی بیمار، سن و بیماری‌های زمینه‌ایی، مدت زمان بهبودی را مشخص می‌کند. به همین دلیل پزشکان به طور قطع در مورد طول درمان سکته مغزی صحبتی نمی‌کنند. آنها تنها یک تصویر کلی در اختیار شما قرار خواهند داد.

با این حال متخصصان عقیده دارند بهترین زمان برای درمان بیمار، ۳۰ روز اول پس از سکته است. این مدت زمان می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز نیز ادامه داشته باشد. و به بازه ی 3 الی 6 ماه اول سمته مغزی زمان طلایی درمان سکته مغزی می گویند. البته منظور این نیست که پس از این مدت زمان، دیگر امیدی به بهبودی بیمار نیست، منظور این است که این بازه زمانی برای گرفتن نتیجه بهترین زمان است و عوارض بیماری تا حدود زیادی کاهش می‌یابند. پس از آن روند درمان می‌تواند کندتر شود. مدت زمان درمان برخی بیماران می‌تواند تا سالها ادامه داشته باشد.

به همین دلیل پزشکان سعی می‌کنند در روز، هفته و ماه‌های ابتدایی از روش‌های درمانی تهاجمی‌تر استفاده کنند. اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان دچار سکته مغزی شده است باید بدانید که بیماران، می‌توانند سلامتی خود را دوباره بدست آورند. اصولا در ۳ الی ۶ ماه اول سکته مغزی، پیشرفت سریع تر می باشد و این امر نیازمند برنامه‌ ی توانبخشی شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی در سکته مغزی می باشد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی سکته مغزیکاردرمانی سکته مغزیگفتاردرمانی سکته مغزیتوانبخشی سکته مغزیتوانبخشی سکته مغزی نشاط 

43 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ