درمان فلج بعد از سکته مغزی نیازمند درمان های توانبخشی سکته مغزی و درمان های پزشکی می باشد و بی حرکتی یک طرفه ی بدن در اثر سکته مغزی به کمک تمرینات توانبخشی سکته مغزی به مرور درمان می شود و حرکت اندام ها ایجاد می شود. درمان بی حرکتی های حرکتی و عملکردی بدن و درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و بسته به شدت سکته مغزی و شدت ناتوانی ها از یک ماه الی یک یا دو سال زمان می برد و نباید انتظار این را داشته باشیم که صدمات شدید سکته مغزی یک شبه درمان شود.

توانبخشی سکته مغزی نقشی اساسی در درمان فلج بعد از سکته مغزی ایفا می کند و این تمرینات توانبخشی می باشد که باعث درمان بی حرکتی اندام ها در سکته مغزی می شود. سکته مغزی به کمک تمرینات و ورزش های سکته مغزی درمان می شود و در این راستا همکاری خود بیمار سکته مغزی بسیار مهم می باشد و خود بیمار نیز با برای انجام فعالیت ها مشتاق باشد و برای رسیدن به سطح حرکتی مطلوب تمام تلاش خود را بکند.

سایر درمان های جانبی سکته مغزی تاثیر اندکی در درمان فلج بعد از سکته مغزی دارند و این بازتوانی سکته مغزی می باشد که باعث درمان ناتوانی های بعد از سکته مغزی می باشد و هیچ گونه دارو و یا درمان پزشکی وجود ندارد که سریعا صدمات ناشی از سکته مغزی را یک شبه درمان کند و درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و نیازمند درمان های جامع توانبخشی و پزشکی می باشد برای درمان مشکلات ناشی از سکته مغزی باید خود بیمار سکته مغزی و اطرافیان وی پیگیر درمان باشند و به صورت فشرده درمان های تخصصی را انجام دهند تا به نتیجه برسند.

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم زمان در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقدر درمان های توانبخشی و پزشکی زود تر انجام شود درمان فلج بعد از سکته مغزی سریعتر انجام می شود، به دلیل اینکه در روزهای اول سکته مغزی، مغز در حال بازسازی می باشد ودر این مدت ناتوانی ها در فرد تثبیت نشده است و ناتوانی های حرکتی و عملردی سریعتر برطرف می شود. هر چقدر که از سکته مغزی بگذرد بر شدت ناتوانی های سکته مغزی افزوده می شود و شر ایط برای درمان سکته مغزی سخت تر می شود و در مواردی این ناتوانی و بی حرکتی تبدیل به عادت می شود و بیمار سکته مغزی با این ناتوانی ها به زندگی خود ادامه می دهد. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول سکته مغزی می باشد و در این مدت بهترین نتیجه های درمانی حاصل می شود و البته بعد از گذشت 6 ماه از سکته مغزی پیشرفت و درمان متوقف نمی شود فقط سرعت درمان و بهبودی کاهش میابد، در نتیجه بعد از گذشت 6 ماه از سکته مغزی، افراد نباید ناامید شوند و هنوز جای امیدواری برای درمان سکته مغزی وجود دارد.

در صورت عدم دریافت درمان های توانبخشی سکته مغزی، علائم و عوارض سکته مغزی خود به خود درمان نمی شوند و سکته مغزی از آن دسته بیماری ها نیست که خود به خود و با مرور زمان درمان شود ، سکته مغزی نیازمند درمان های فشرده ی توانبخشی می باشد. اگر سکته مغزی درمان نشود به مرور اندام های بدن دچار اسپاسم شدید می باشد و با گذشت یک مدت اندام های بدن دچار دفورمیتی و بد شکلی می شوند و شک ظاهر مفاصل و اندام ها کج و خمیده می شود درمان دفورمیتی سکته مغزی بسیار دشوار می باشد. در صورت عدم درمان سکته مغزی مشکلات و ناتوانی های سکته مغزی تثبیت می شوند درمان آنها بسیار دشوار تر می شود و بی حرکتی تبدیل به روتین زندگی می شود و به دنبال این ناتوانی ها، اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی ایجاد می شود و از نظر روانی و رفتاری به بیمار سکته مغزی آسیب وارد می شود.

فلج بعد از سکته مغزی

درمان فلج بعد از سکته مغزی چیست؟

بی حرکتی ها و مشکلات جسمی بعد از سکته مغزی به کمک تمرینات توانبخشی سکته مغزی قابل درمان می باشد و بنابراین برای درمان فلج بعد از سکته مغزی هر چه زودتر فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی انجام شود و این درمان های توانبخشی در بر گشت حرکت و عکملکرد طبیعی بدن بسیار موثر می باشند. برای بیماران سکته مغزی که شرایط رفتن به کلینیک محیا نیست درمان سکته مغزی در منزل انجام می شود و خدمات درمانی فیزیوتراپی در منزل ، گفتاردرمانی در منزل و کاردرمانی در منزل برای بیماران سکته مغزی انجام می شود.

سایر روش های درمانی سکته مغزی برای درمان فلج بعد از سکته مغزی تاثیر کمتری دارند و به عنوان درمان های مکمل در نظر گرفته می شوند و در کنار توانبخشی سکته مغزی می توانند انجام شوند ولی الویت در درمان سکته مغزی توانبخشی سکته مغزی می باشد و بیشترین تاثیر را درمان ناتوانی های بعد از سکته مغزی دارد.

پروسه ی درمانی فلج بعد از سکته مغزی چگونه است؟

در روزهای اول سکته مغزی اندام ها شل و بی حرکت هستند و به اصطلاح گفته می شود اندام ها فلج شده اند. در ابتدا باید به کمک تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی تون عضلانی به اندام های بدن برگردد و در ادامه فیزیوتراپی کمک می کند که اندام ها قدرت بگیرند و بتوانند مقداری حرکت کنند. به مرور و با فیزیوتراپی سکته مغزی دامنه ی حرکتی اندام ها کامل می شود و بعد از آن نوبت به کاردرمانی سکته مغزی می رسد. هدف کاردرمانی سکته مغزی این می باشد که اندام ها به یک سطح عملکرد مطلوب برسند و بیمار سکته مغزی بتواند با اندام های خود فعالیت های روزمره خود را انجام دهد و دست و پا کارایی داشته باشند. به مرور و به کمک تمرینات کاردرمانی سکته مغزی فرد به استقلال کامل در انجام کارهای روزمره و شخصی می رسد و از وابستگی به دیگران رهایی میابد. گفتاردرمانی سکته مغزی برای آن دسته از بیمارانی می باشد که مشکلات بلع و گفتاری بعد از سکته مغزی دارند و بی حرکتی و فلج شدگی عضلات دهانی و گلو جلوی صحبت گردن و غذا خوردن را گرفته است، گفتار درمانی برای درمان مشکلات گفتاری و غذا خوردن بسیار موثر می باشد و این مشکلات را درمان می کند.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ