درمان قطعی سکته مغزی نیازمند مجموعه ای از درمان های پزشکی و توانبخشی می باشد.بعد از وقوع سکته مغزی افراد به فکر درمان سکته مغزی می باشند و در جستجوی بهترین روش های درمانی سکته مغزی می باشند.
متاسفانه بسیاری از افراد سکته مغزی روش های درمانی به موقع و درست را دریافت نمی کنند و همين امر موجب از دست رفتن زمان طلایی درمان سکته مغزی می شود. بدین منظور دریافت مشاوره از افراد متخصص در امر درمان سکته مغزی و آموزش راهکارهای درمانی سکته مغزی بسیار مناسب می باشد.
انواع مختلفی از درمان ها، جهت برطرف شدن و بهبودی مشکلات سکته مغزی وجود دارد. هر درمان مناسب برای مشکل بخصوصی می باشد. درمان های پزشکی که از ساعت های اولیه سکته مغزی شروع می شود برای تثبیت علائم حیاتی بیمار می باشد، بعد از نرمال شدن وضعیت بیمار، نوبت به درمان های توانبخشی سکته مغزی می رسد، درمان های توانبخشی نيز شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد و بسته به مشکلات و ناتوانی های فرد، هر سه این موارد می تواند تجویز شود.
همه افراد به دنبال درمان قطعی سکته مغزی می باشند و می خواهند که علائم و عوارض سکته مغزی را به طور کامل برطرف کنند. مدت زمان درمان سکته مغزی و بهبودی هر فرد متفاوت می‌باشد و مستلزم درمان های مختلف پزشکی و توانبخشی می باشد. برای یکسری از بیماران سکته مغزی که شدت سکته مغزی آنها خفیف تا متوسط بوده و افرادی که درمان های درست و به موقع سکته مغزی را دریافت کرده اند درمان و بهبودی حداکثری سکته مغزی میسر می شود.

درمان قطعی سکته مغزی

انواع درمان های سکته مغزی

وقتی سکته مغزی اتفاق می افتد و شرایط فرد وخیم می شود، همراهان و اطرافیان بیمار سريعا وی را به بیمارستان منتقل می کنند، در ابتدا و با تشخیص سکته مغزی، داروهای درمان سکته مغزی جهت کاهش عوارض سکته مغزی انجام می شود.

بعد از آن در روزهای اولیه، فرد مبتلا به سکته مغزی زیر نظر متخصص مغز و اعصاب می باشد و با داروهایی که متخصص مغز و اعصاب تجویز کرده است درمان خود را ادامه می دهد. متخصص مغز و اعصاب با توجه به مشکلات و ناتوانی های حرکتی و عملکردی فرد، وی را به فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی ارجاع می دهد. بعضی از بیماران سکته مغزی به هر سه درمان توانبخشی نیاز دارند. نکته ی مهم درباره توانبخشی سکته مغزی اين است که ، می بایست توانبخشی به موقع و زود هنگام انجام شود، به این دلیل که زمان طلایی درمان سکته مغزی سه الی شش ماه بعد از وقوع سکته مغزی می باشد. در ماه‌های ابتدایی سکته مغزی سرعت پیشرفت و بهبودی سریع تر می باشد و با گذشت این تایم طلایی، از سرعت پیشرفت مقداری کاسته می شود.

راه های توانبخشی

فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل سکته مغزی می بایست توسط افراد متخصص و با تجربه در زمینه سکته مغزی انجام شود. سکته مغزی شرایط متفاوتی دارد و نیازمند درمان توانبخشی تخصصی می باشد و افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند نمی توانند درمان های درست به بیمار ارائه بدهند.

در بسیاری از موارد، متخصص تغذیه نيز براي افراد سکته مغزی کمک کننده می باشد، متخصص تغذیه برنامه غذایی مناسب برای بیمار سکته مغزی را تجویز می کند، رژیم غذایی بعد از سکته مغزی روند پیشرفت سکته مغزی را سرعت می‌بخشد.

سکته مغزی درمان های جانبی بسیاری نیز دارد که در کنار درمان های پزشكی و توانبخشی انجام می شود. ماساژ درمانی در سکته مغزی، طب سوزنی زالو در سکته مغزی ، آب درمانی و… از این نوع درمان های جانبی می باشند که در کنار درمان‌های اصلی انجام می شود.

باید توجه داشت که این درمان ها به عنوان درمان اصلی سکته مغزی در نظر گرفته نمی شوند و سکته مغزی را کامل درمان نمی کنند، فقط در کنار درمان های اصلی سکته مغزی که شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی ،گفتاردرمانی و درمان های پزشکی است انجام می شود.

راه رفتن بیمار سکته مغزی

چگونگی درمان قطعی سکته مغزی؟

ناتوانی های حرکتی و عملکردی و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی، موجب آزار بیماران سکته مغزی می شود، از این رو به فکر برطرف کردن و درمان کامل این ناتوانی ها می باشند.

باید توجه داشت که این ناتوانی ها و مشکلات سکته مغزی به خودی خود و با گذشت زمان برطرف نمی شود و بدون درمان توانبخشی و پزشکی این مشکلات حرکتی بهبود پیدا نمی کنند و نیازمند درمان و پیگیری های مداوم و فشرده می باشد.

در صورت عدم پیگیری درمان سکته مغزی بر شدت این ناتوانی ها و مشکلات افزوده می شود و از همه مهم تر این مشکلات تثبیت می شوند و باعث از دست رفتن زمان طلایی درمان سکته مغزی می شوند.

درمان قطعی سکته مغزی نیازمند تمرینات توانبخشی سکته مغزی می باشد، انگیزه خود فرد و اینکه چقد مشتاق است که این ناتوانی ها را برطرف کند بسیار کمک کننده می باشد.

افرادی که بعد از سکته مغزی تحت بازتوانی سکته مغزی قرار می گیرند و خودشان نیز به صورت فشرده تمرین می کنند شانس بسیار بالایی در درمان کامل سکته مغزی دارند.

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ