دلایل سکته مغزی ،چرا سکته مغزی می کنیم؟

پاسخ ساده به این سوال که، چه کسی سکته می کند؟ و دلایل سکته مغزی چیست؟ به شرح زیر است. افرادی با بیماری های قلبی و عروقی که در اثر فشار خون بالا و ایجاد رسوبات چربی در رگ‌های خونی در طول عمر آسیب دیده اند و همچنین افراد سالمند، بیشتر در معرض این خطر هستند.

بیشتر سکته های مغزی به دلیل صدمات عروق خونی یا قلبی، به ویژه تنگ شدن عروق خونی به علت ایجاد رسوبات چربی و سخت شدن شریان ها در اثر فشار خون و ریسک فاکتورهای این دست از بیماری ها مانند افزایش سن، مصرف دخانیات، دیابت و کلسترول بالا ، رخ می دهند. بنابراین، ریسک فاکتورهای فوق از مهم ترین دلایل سکته مغزی هستند و در نتیجه می توان گفت که افزایش سن، افزایش فشار خون، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد الکل، باعث افزایش خطر ابتلا به سکته‌ مغزی همراه با خونریزی درون مغزی می شود. در میان همه این عوامل، فشار خون مهمترین عامل سکته مغزی به شمار می‌آید و می تواند موجب هر دو نوع اصلی سکته مغزی گردد (ایسکمیک و هموراژیک).

افزایش فشار خون یک عامل متداول در بروز سکته مغزی در سراسر جهان است. هر چه میزان فشار خون بالاتر باشد، پتانسیل بروز سکته مغزی شدید خواهد بود.

دلایل سکته مغزی

مهم ترین دلایل سکته مغزی

  • فشار خون بالا:دامنه وسیعی از سکته ها در هر دو نوع (سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی هموراژیک ) به واسطه فشار خون بالا رخ می دهند. شواهد نشان می‌دهد که فشار خون بالا یک عامل خطرساز بالقوه در خونریزی مغزی است. اپیدمیولوژیست ها تخمین زده اند که فشار خون بالا به تنهایی مسئول حدود نیمی از سکته مغزی ها می باشد و فشار خون بالا از دلایل سکته مغزی می باشد.
  • سیگار کشیدن:بیشتر مردم از خطرات سیگار کشیدن آگاهی دارند، اما از چگونگی بروز خطرات آن اطلاعات کافی ندارند. تحقیقات نشان داده است که، سیگاری ها ده سال زودتر از موعد مقرر خود می‌میرند. خبر خوب این است که با قطع سیگار کشیدن، ریسک بیماری های عروقی(که شامل سکته نيز می گردد) نصف می شود. سیگار کشیدن مسبب تنها حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل سکته های مغزی است.سیگار نیز از دلایل اصلی سکته مغزی می باشد.
  • مشکلات قلبی:فیبریلاسیون دهلیزی(AF) به ضربان نامنظم و ناهماهنگ قلب اطلاق می‌شود. این امر سه پیامد اصلی دارد: قلب بسیار سریع می تپد، باعث ایجاد تپش قلب و افت فشار خون می‌شود. در این وضعیت، کارآمدی پمپاژ قلب کاهش یافته و منجر به نارسایی قلبی شده و احتمالا این بیماری با تشکیل لخته های خون در قلب(به ویژه دهلیز چپ) همراه خواهد بود . ریتم سریع و نامنظم قلبی باعث پمپاژ شدن لخته خون به خارج از قلب و درون جریان خون می گردد و چنانچه به مغز وارد شود، منجر به سکته مغزی می شود. فیبریلاسیون دهلیزی یکی از عوامل خطرساز سکته مغزی است که از نظر اهمیت رو به افزایش بوده و بخشی از علت بروز آن مرتبط به مقوله چاقی می باشد.
  • دیابت شیرین:دیابت به دو دلیل یک فاکتور بسیار مهم در بروز سکته مغزی به شمار می رود: تکرار آن به طور فزاینده ای رو به افزایش است و یک عامل خطرساز در سکته مغزی به شمار می رود. افراد دیابتیک معمولا افرادی هستند که فشار خون و کلسترول بالایی دارند و به طور ویژه ای تحت تاثیر ریسک بالاتری از بیماری های عروقی هستند. مطالعات ثابت کرده اند که ریسک فاکتورهای دیابت، سبب‌ دو برابر شدن خطر سکته می گردد. دیابت باعث بروز ۵ الی ۱۰ درصد از تمام سکته های مغزی بوده و در نتیجه افزایش آمار سکته مغزی در جوانان نیز خواهد بود.
  • کلسترول:افزایش کلسترول باعث لخته خونی و افزایش احتمال ابتلا به سکته مغزی از نوع ایسکمیک می باشد و بدین منظور باید از خوردن غذاهای با کلسترول بالا اجتناب کرد.
  • چاقی:در مطالعات مربوط به بیماران سکته مغزی نشان داده شده است که چاقی یکی از مهم ترین دلایل سکته مغزی است. بروز این عامل همراه یا سایر عوامل ایجاد کننده سکته مغزی هم پوشانی قابل توجهی دارد، چرا که به دفعات دیده شده است، افراد چاقی که مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و کلسترول خون بالایی هستن، احتمال بروز این عارضه در این افراد بسیار افزایش پیدا کرده است.
  • تحرک فیزیکی کم:مزایای ورزش کردن منظم و مضرات بی تحرکی در سال‌های اخیر بیشتر نمود پیدا کرده است. تحرک فیزیکی کم خطر افزایش احتمال سکته مغزی را بیشتر می کند و با فعالیت و ورزش منظم باید جلوی این امر را گرفت.
  • استرس و افسردگی:بسیاری از پزشکان بر این باورند که استرس و افسردگی منجر به سکته مغزی می شود و شواهد تایید کنند ای تاثیر استرس و افسردگی بر عوامل خطرساز بروز سکته مغزی وجود دارد و از دلایل سکته مغزی می باشد.
  • الکل:مصرف الکل زیاد و افراط در آن ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهد، از این رو افراد برای پیشگیری از سکته مغزی از مصرف بیش از حد الکل میبایست اجتناب کنند.
  • بیماری های عروقی:بیمارانی که علائم بیماری های عروقی را از قبل داشته اند، در مقایسه با جمعیت سالم مشابه، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار می گیرند.
  • جنسیت:مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار دارند، اما این افزایش، بیشترین میزانش در حدود سنین ۴۵ تا ۶۵ سالگی نمایان می شود.

دلایل سکته مغزی

برخی دیگر از عوامل خطر

۱.بارداری
۲. نژاد
۳. استرس روانی
۴. غلظت خون
۵. دلایل وراثتی
۶. قرص های خوراکی ضد بارداری
۷. میگرن
۸. آپنه انسدادی
۹. استفاده از داروهای تفریحی

در این مقاله دلایل مهم سکته مغزی و اینکه چرا سکته مغزی می کنیم پرداختیم و پاسخ این سوال مهم را به شما دادیم.

کلمات مرتبط :

دلایل سکته مغزی – درمان سکته مغزیتوانبخشی سکته مغزیگفتاردرمانی سکته مغزیفیزیوتراپی سکته مغزیکاردرمانی سکته مغزی

13 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ