دلایل شانه درد در سکته مغزی متفاوت می باشد و باعث اذیت بیماران سکته مغزی می شود. شانه درد در سکته مغزی بسیار شایع می باشد و اگر بیماران و اطرافیان یکسری نکات پیشگری از شانه درد را رعایت نکنند شانه درد ایجاد می شود و محدودیت حرکتی در دست بیماران ایجاد می کند و مانع تمرینات توانبخشی سکته مغزی می شود و باعث خلل در پیشرفت و درمان سکته مغزی می شود.

رعایت نکات جلوگیری از شانه درد بسیار مهم می باشد ، چون در صورت بروز شانه درد نمی توان با دست بیمار سکته مغزی کار کرد و دست باید بی حرکت بماند و همین بی حرکتی مداوم باعث خشکی بیشتر شانه و دست ها می شود و به مرور باعث سفتی مفاصل، اسپاسم اندام ها و در آخر نیز باعث دفورمیتی و بد شکلی دست می شود.

بیماران سکته مغزی که از قبل مشکلات شانه را داشته اند می بایست در اوایل سکته مغزی بیشتر رعایت کنند که دچار شانه درد شوند چون آنها بیشتر مستعد شانه درد هستند. اکثر بیمارانی که دچار شانه درد می شوند از قبل نیز مشکلات و درد هایی در شانه خود داشته اند و بعد از سکته مغزی و عدم رعایت نکات جلوگیری از شانه درد، درد آنها تشدید شده است.

دلایل شانه درد در سکته مغزی چیست؟

موارد بسیاری باعث درد شانه بعد از سکته مغزی می شود و باید همه ی موارد را رعایت کرد چون در صورت عدم رعایت یک دلیل شانه درد نیز می تواند باعث بروز شانه درد شود، چون عضلات دست در روزهای اول سکته مغزی سست و بی حرکت هستند و مفصل شانه یه طور کامل ساپورت نمی شود و شانه مستعد آسیب می باشد، در زیر تعدادی از مهم ترین دلایل شانه درد در سکته مغزی را برایتان آورده ایم.

  • کشیده شدن دست بیمار سکته مغزی هنگام بلند کردن و جا به جایی توسط همراهان و پرسنل بیمارستان.
  • خوابیدن مداوم روی شانه ی مبتلا به سکته مغزی.
  • آویزان بودن مداوم دست هنگام نشستن و ایستادن ، باعث کشش مفصل شانه و نیمه در رفتگی شانه و در نتیجه درد شانه می شود.
  • بلند کردن دست مبتلا بالای سر و کشش دست موجب التهاب و فشار به شانه می شود و موجب شانه درد می شود.
  • بیمارانی که قبل از سکته مغزی آسیب های شانه را داشته اند بیشتر در معرض خطر هستند.
  • بی حرکتی مداوم دست و شانه باعث خشکی عضلات اطراف شانه و خشکی خود مفصل شانه می شود و بعد از مدتی شانه درد ایجاد می شود.
  • تمرینات غیر اصولی توسط همراهان و یا درمانگران بی تجربه باعث آسیب به دست و شانه بیمار سکته مغزی می شود.

شانه درد در سکته مغزی

درمان شانه درد در سکته مغزی

درمان ها متنوعی جهت شانه درد ارائه می شود و در صورتی که بیمار سکته مغزی تحت درمان باشد ، در اکثر مواقع شانه درد برطرف می شود وبیمار بعد از برطرف شدن شانه درد باید از دلایلی که باعث شانه درد می شود اجتناب کند. در ابتدا باید شانه بیمار سکته مغزی معاینه شود تا دلیل شانه درد مشخص شود، در مواردی بیماران مبتلا به شانه یخ زده بوده اند و قبل سکته مغزی نیز این مشکل را داشته اند ولی بعد از سکته مغزی تشدید شده است.

برای درمان شانه درد از درمان های پزشکی و دارویی و درمان های توانبخشی باید بهره برد. پزشکان در مواردی که شانه درد شدید می باشد از درمان های  دارویی و تزریق به شانه برای کاهش درد و التهاب شانه استفاده می کنند. در وحله ی بعد می بایست با تمرینات سکته مغزی و تمرینات کششی سکته مغزی که توسط فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی ارائه می دهد برای درمان شانه درد استفاده کرد.

تمرینات توانبخشی در ابتدا در دامنه ی کمتر برای شانه انجام می شود تا دست از حالت خشکی و بی حرکتی خارج شود، سپس حرکات کششی ملایم برای افزایش دامنه حرکتی شانه انجام می شود و در مرحله ی بعدی تمرینات حرکتی و قدرتی به کمک بیمار سکته مغزی انجام می شود. به مرور که شانه و عضلات اطراف آن دامنه ی حرکتی کامل و بدون درد را به دست آورد از بیمار خواسته می شود دست خود را در دامنه ای که می تواند حرکت دهد تا عضلات اطراف شانه تقویت شود و مفصل شانه را بهتر حمایت کنند تا دوباره دچار شانه درد نشود.

استفاده از اسلینگ هایی که به گردن آویزان می شوند و دست را از آرنج نگه می دارند نیز می تواند موثر باشد و جلوی آویزان بودن شانه را بگیرند و از نیمه دررفتگی و شانه درد جلوگیری شود. استفاده از اسلینگ ها در بیمارانی که دست آنها ضعیف و بی حرکت می باشد بسیار مناسب می باشد و جلوی شانه درد را می گیرد.

با انجام توانبخشی دست و حرکت دست بعد از سکته مغز ی از درد شانه کاسته می شود و شانه درد ایجاد نمی شود و بیتشر دلیل شانه درد در سکته مغزی بی حرکتی و ضعیف بودن دست و شانه می باشد.

 

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ