رژیم غذایی بعد از سکته مغزی در بهبودی پس از سکته مغزی بسیار مهم می باشد و می تواند روند توانبخشی سکته مغزی را سرعت بخشد. با وقوع سکته مغزی مشکلات گوارشی و روده ای نیز رخ می دهد، و عمل گوارش و هضم غذا دچار مشکل می شود. سکته مغزی اعمال بدن را دچار اختلال می کند و در روزهای اول بعد از سکته مغزی همه ی اعمال بدن تحت تاثیر قرار می گیرند و عمل گوارش نیز یکی از این موارد می باشد. بعضی افراد عمل بلعیدن را به خوبی انجام نمی دهند و بدین منظور نیاز به غذاهایی دارند که بلع آسانی داشته باشد. بدن بعد از سکته مغزی ضعیف می شود و نیاز به مواد مغذی برای بازسازیذ خود دارد. برای اینکه بعد از سکته مغزی گوارش به راحتی انجام شود و همه ی مواد مغذی به بدن برسد نیاز به رژیم غذایی مناسب می باشد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

رژیم غذایی بعد از سکته مغزی ، چه غذاهایی بخوریم؟

بعد از سکته مغزی بدن نیاز به مواد مغذی و مفید برای بازیابی خود دارد و به دلیل اینکه در اثر سکته مغزی بدن ضعیف می شود، نیاز به مصرف غذاهای مقوی می باشد.همچنین در اثر سکته مغزی عمل گوارش و هضم غذا نیز دچار مشکل می شود و بدین منظور باید یکسری نکات را در مصرف غذا رعایت کرد.

در ابتدای سکته مغزی باید غذا های با هضم آسان تر و دارای فیبر و مواد مغذی فراوان بع بیمار داده شود، به دلیل اینکه در روزهای اول سکته مغزی عمل بلعیدن و جویدن به سختی انجام می شود باید غذا های آبکی به بیمار داده شود و در این رژیم غذایی تمام مواد مورد نیاز بدن از قبیل پروتئین ، کربوهیدرات، ویتامین ها و فیبر برای هضم آسان وجود داشته باشد.

بعد از اینکه عمل بلعیدن و گوارش غذا به راحتی انجام شد، در وعده‌ های غذایی از رژیم غذایی با انواع گوشت ها شامل، گوشت قرمز و سفید برای تأمین پروتئین و مواد مغذی استفاده شود. در وعده های غذایی باید سبزیجات و فیبر مناسب برای هضم آسان‌ تر غذا مصرف شود. وعده های غذایی باید به مقدار کم و چندین وعده در روز مصرف شود و مصرف غذای با مقدار زیاد در یک وعده غذایی توصیه نمی شود.

به مقدار فراوان باید آب و نوشیدنی های طبیعی مصرف شود. مصرف مایعات فراوان مواد معدنی بدن را تامین می کند و به هضم آسان تر غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند.

در طول روز به اندازه کافی میوه جات مصرف شود و ویتامین ها و فیبر مناسب برای تسهیل گوارش و جلوگیری از یبوست به بدن برسد. رعايت اصول تغذیه ای و رژیم غذایی بعد از سکته مغزی در روند بهبودی تاثیر گذار می باشد و از ضعف بدن جلوگیری می کند.

بعد از سکته مغزی از مصرف چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

همچنین باید رژیم غذایی بعد از سکته مغزی را رعایت کرد تا درمان سکته مغزی به خوبی انجام شود و از مصرف بعضی غذاها باید اجتناب کرد تا اینکه آسیب به بدن و از وقوع سکته مجدد جلوگیری کرد. از مصرف غذا های با چربی زیاد و مصرف غذاهای سرخ کردنی و دارای روغن زیاد باید اجتناب شود. از مصرف زیاد نمک و غذاهایی شور باید پرهیز شود ، مصرف زیاد نمک خود دلیلی بر فشار خون و یکی از دلایل سکته مغزی مجدد می شود.

از مصرف قند و شکر زیاد و غذا های شیرین اجتناب شود. مصرف الکل و دخانیات باید به حداقل برسد و اگر امکانش هست باید کنار گذاشته شوند.

از مصرف مقدار غذای زیاد در یک وعده پرهیز شود و غذا ها در چندین وعده و به مقدار کم مصرف شود، مصرف مقدار غذای زیاد در یک وعده بیمار سکته مغزی را دچار مشکل گوارشی می کند و علاوه بر این باعث افزايش فشار خون و قند خون در بیمار می شود.

از پرخوری و چاقی باید جلوگیری کرد، چاقی دلیل بروز سکته مغزی مجدد می باشد و اینکه هر چقدر وزن زیاد باشد راه رفتن و تحرک سخت تر می شود و جابجایی و حرکت با مشکل انجام می شود.

رعایت نکردن رژیم غذایی بعد از سکته مغزی باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی و یبوست در بیماران سکته مغزی می شود و همچنین عدم رعایت رژیم غذایی سالم احتمال وقوع سکته مغزی مجدد را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی بعد از سکته مغزی

دلیل مشکلات گوارشی و یبوست بعد از سکته مغزی چه می باشد؟

بعد از سکته مغزی همه اعمال بدن دچار اختلال می شوند که گوارش نیز یکی از این موارد می باشد. در افراد سکته مغزی، عمل جویدن، بلع و گوارش دچار مشکل می شود. چون مغز در اثر سکته مغزی آسیب دیده است توانایی کنترل کامل این موارد را ندارد و این اعمال به سختی انجام می شود.

همچنین راه رفتن بیمار سکته مغزی  و تحرک مختل می شود و این امر باعث می شود فرد به طور مداوم روی تخت خود باشد و جابجایی کمتر انجام شود، همین موضوع و عدم تحرک دلیلی بر مشکلات گوارشی و یبوست می باشد، فردی که روی تخت به حالت دراز کشیده می باشد و تحرک نمی کند دچار مشکلات گوارشی و یبوست می شود.

دلیل بعدی که باعث بروز مشکلات گوارشی و یبوست می شود، عدم رعایت رژیم غذایی بعد از سکته مغزی می باشد. در رژیم غذایی افراد سکته مغزی باید به مقدار مناسب سبزیجات و فیبر برای هضم آسان وجود داشته باشد، همچنین باید به طور فراوان از آب برای جلوگیری از یبوست استفاده شود. مصرف مایعات فراوان برای بیماران بسیار مفید می باشد.

تغذیه چه تاثیری در روند درمان سکته مغزی دارد؟

اگر فرد دچار سکته مغزی، از رژیم غذایی مناسب استفاده کند و تمام مواد مغذی و مایعات را به بدن خود برساند، بازیابی و بازسازی بدن سریعتر انجام می شود. بدن بعد از سکته مغزی نیاز به پروتئین، مایعات، سبزیجات، مواد معدنی،فیبر ها دارد. تغذیه تاثیر بسیار مهمی در درمان سکته مغز ی دارد.

در کنار توانبخشی سکته مغزی، رعایت رژیم غذایی بعد از سکته مغزی در تسریع روند درمان سکته مغزی تاثیر بسیاری دارد. بعد از تمرینات توانبخشی سکته مغزی، بدن به مواد مغذی و انرژی دارد. تغذیه مناسب این مواد را در اختيار بدن قرار می دهد و به بهبود عملکرد بدن کمک می کند.

نتیجه اینکه تغذیه در مدت زمان درمان سکته مغزی تاثیر گذار می باشد و برای این امر افراد پس از سکته مغزی زیر نظر متخصص تغذیه باشند و اصول تغذیه ای سالم را رعایت کنند تا روند درمان خود را تسریع بخشند.

8 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ