بعد از سکته مغزی و بی حرکتی های به وجود آمده، احتمال اینکه بیمار سکته مغزی به دلیل بی تحرکی و در تخت خوابیدن های طولانی مدت دچار زخم بستر بشود زیاد می باشد و از این رو زخم بستر بعد از سکته مغزی شایع می باشد و می بایست بیماران سکته مغزی و همراهان وی اقدامات پیشگیری از زخم بستر را در الویت قرار دهند.

اکثر افراد بعد از سکته مغزی تخت نشین می شوند و تا وقتی که دوباره عملکرد های خود را به دست آورند و توانایی راه رفتن بعد از سکته مغزی را به دست آورند برای مدتی در بستر می باشند. سکته مغزی باعث فلج شدن و بی حرکتی یک سمت بدن می شود و در اکثر بیماران سکته مغزی، نشستن و ایستادن به سختی انجام می شود و از این رو بیماران سکته مغزی بیشتر طول روز را در تخت و در حالت خوابیده سپری می کنند. یک جا نشینی و در تخت خوابیدن های طولانی مدت، ریسک زخم بستر بعد از سکته مغزی را بسیار بالا می برد.

زخم بسترزمانی ایجاد می شود که بیمار سکته مغزی به مدت طولانی در یک حالت و پوزیش خوابیدن باشد و در طول روز کمتر حالت و وضعیت خود را تغییر می کند، در اثر این بی تحرکی طولانی مدت در تخت، به دلیل فشاری که به یک نقطه از بافت نرم و پوست وارد می شود، باعث ایجاد زخم می شود و بافت نرم و پوست آن ناحیه از بدن دچار له شدگی و مردگی می شود. زخم بستر بیشتر در مناطق نرم بدن و معمولا در پشت ران و یا باسن ایجاد می شود و یا در پشت بیمار و در پشت کتف اتفاق بیفتد، با این حال زخم بستر می تواند در تمام نقاط بدن می تواند اتفاق بیفتد ولی در نقاطی که برایتان ذکر کردیم، احتمال رخ دادن زخم بستر بسیار بالا می باشد.

جلوگیری و درمان زخم بستر در سکته مغزی

روش های جلوگیری از زخم بستر بعد از سکته مغزی

همه ی بیماران سکته مغزی می بایست زخم بستر را جدی بگیرند و با راهکار های جلوگیری از زخم بستر آشنایی کامل را داشته باشند و در این راستا اقدامات لازم را اتخاذ کنند، زیرا اگر زخم بستر ایجاد شود هم درمان آن زمانبر و دشوار می باشد و همچنین مناطقی از بدن که زخم بستر دارد بسیار دردناک می شود و باعث آزار افراد می شود. در زیر روش های جلوگیری از زخم بستر را برایتان بیان کرده ایم:

  • تهیه ی تشک های بادی و مواج و تشک های ضد زخم بستر برای بیمارانی که مدت طولانی در تخت هستند.
  • پوزیشن دهی و تغییر حالت و پوزیشن خوابیدن به صورت مرتب در طول روز.
  • شسشتوی مرتب بدن و به خصوص مناطق حساس به زخم بستر و تمیز نگه داشتن این مناطق.
  • انجام ماساژدرمانی سکته مغزی جهت خونرسانی به تمام نقاط و جلوگیری از ایجاد زخم بستر.
  • انجام مرتب ورزش های سکته مغزی و تمرینات سکته مغزی.
  • استفاده از بالش های مناسب برای زیر دست و پا و خوابیدن به حالت مناسب.
  • چک کردن مرتب تمام نقاط بدن به صورت روزانه و در صورت دیدن نشانه های ایجاد زخم بستر می بایست درمان زود هنگام انجام شود.

درمان زخم بستر بعد از سکته مغزی

درمان زود هنگام زخم بستر بسیار مهم می باشد و قبل از اینکه زخم ها مناطق وسیعی از بدن بیمار سکته مغزی را فرا بگیرند می بایست درمان شوند. راهکار های درمانی زخم بستر را در زیر برایتان آورده ایم:

  • استفاده مرتب از کرم های مخصوص و پماد های موضعی جهت درمان زخم بستر.
  • پوشاندن و پانسمان زخم بستر و تعویص پانسمان به صورت مرتب.
  • کاهش فشار به مناطقی که زخم بستر دارد و نخوابیدن بر روی این نقاط تا وقتی که درمان شوند.
  • برداشتن بافت مرده از روی پوست.
  • استفاده از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت.
  • در صورت زیاد بودن زخم بستر می بایست بیماران سکته مغزی درمان زخم بستر خود را به پزشکان و پرستاران بسپارند.

متاسفانه بعضی افراد آشنایی با زخم بستر و نحوه ی ایجاد زخم بستر آگاهی ندارند و همین امر موجب می شود که دچار زخم بستر بشوند و صدمات فراونی متحمل شوند، در صورتی که می توان با رعایت نکات ساده از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ