درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و مدت زمان درمان سکته مغزی در افراد مختلف مختلف متفاوت می باشد و زمان طلایی درمان سکته مغزی محدود می باشد وبسیاری از بیماران سکته از بهترین زمان درمان سکته مغزی اگاهی ندارند و نمی دانند سکته مغزی چگونه درمان می شود.بعد از سکته مغزی افراد به فکر درمان علائم و عوارض سکته مغزی می باشند چون ناتوانی های سکته مغزی و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی بسیار آزار دهنده می باشد و اینکه افراد حرکت ها و عملکرد های طبیعی بدن را بعد از سکته مغزی از دست می دهند وتحمل اینکه نمی توانند کارهای شخصی و کارهای روزمره را انجام دهند برای آنها دشوار می باشد.

درمان سکته مغزی باید از همان ابتدا و بعد از مرخص شدن از بیمارستان شروع شود و نباید در درمان سکته مغزی تعلل و کوتاهی کرد و این امر موجب ضرر و زیان به بیمار سکته مغزی می شود و با گذشت زمان و عدم درمان سکته مغزی بر شدت ناتوانی افراد افزوده می شود و بعد از سکته مغزی و در روزهای اولیه باید جلسات درمانی سکته مغزی انجام شود و نباید وقفه ای ایجاد شود.

زمان طلایی درمان سکته مغزی بین سه ماهه اول سکته مغزی الی شش ماه اول می باشد و در این دوران سرعت پیشرفت و سرعت درمان بیمار سکته مغزی بسیار سریع تر می باشد و مشکلات بعد از سکته مغزی و بی حرکتی اندام ها سریع تر درمان می شود. بین 3 الی 6 ماه اول سکته مغزی بهترین تایم درمان عوارض سکته مغزی می باشد وبازتوانی سکته مغزی باید در این دوران انجام شود.

دوران طلایی درمان سکته مغزی

چرا در دوران طلایی درمان سکته مغزی، سرعت بهبودی بیشتر می باشد؟

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم در سه الی شش ماهه ی اول سرعت پیشرفت بیمار سکته مغزی بالا می باشد و بهترین نتیجه ها حاصل می شود و اکثر بیمارانی که در این مدت درمان های توانبخشی سکته مغزی را شروع کرده اند بسیاری از حرکات و توانایی های خود را به دست می آورند به عنوان مثال بیماری که در روز های اولیه سکته مغزی بر روی تخت بستری بود ، اگر درمان های توانبخشی زود هنگام و تخصصی را دریافت کند، به مرور اندام های وی شروع به حرکت می کنند، نشستن و ایستادن را در این مدت به دست می آورد ، بعد از ایستادن شروع به راه رفتن می کنند، به مرور تسلط در راه رفتن بیمار سکته مغزی افزایش پیدا می کند ومشکلات تعادلی درسکته مغزی کاهش پیدا می کند ، کم کم حرکت دست ایجاد می شود و بعد از آن نوبت به حرکت انگشتان دست در سکته مغزی می رسد اگربیمار سکته مغزی مشکلات گفتاری و بلعیدن بعد از سکته مغزی داشته باشد در این مدت توسط گفتاردرمانی سکته مغزی درمان می شود، همینگونه بر پیشرفتشان افزوده می شود و ناتوانی های حرکتی و عملکردی از بین می رود.

در زیر تعدادی از دلایل مهم تاثیر گذار در سرعت پیشرفت در دوران طلایی درمان سکته مغزی را اورده ایم.

  • سرعت بازسازی سلول های مغز و سیناپس ها در ماه های اولیه بالا می باشد.
  • اندام ها دردوران اولیه سکته مغزی بهتر به درمان های توانبخشی جواب می دهند.
  • هنوز اسپاسم های شدید ودفورمیتی ایجاد نشده است و اندام ها دامنه ی حرکتی لازم را برای پیشرفت حرکتی دارند.
  • انگیزه ی بیمار و اطرافیان در ماه های اول بسیار بالا می باشد و این امر در سرعت پیشرفت و بهبودی تاثیر گذار می باشد.
  • با گذشت زمان و عدم درمان بسیاری از ناتوانی ها جز عادت و روتین زندگی فرد می شود و وی تلاشی برای بهبودی پس از سکته مغزی انجام نمی دهند و با همان ناتوانی ها و بی حرکتی های سکته مغزی به زندگی خود ادامه می دهد.
  • در 3 الی 6 ماه اولیه درمان سکته مغزی بهترمی شود مهارت های حرکتی را به بیمار آموزش داد و سرعت یادگیری بالا می باشد.

بهترین زمان درمان سکته مغزی

آیا با از دست دادن دوران طلایی سکته مغزی، باز هم بهبودی حاصل می شود؟

این یکی از مهم ترین سوالات متداول سکته مغزی می باشد که اکثر بیماران سکته مغزی از ما می پرسند و پاسخ ما به این افراد این می باشد که ، در دوران طلایی سکته مغزی سرعت پیشرفت و درمان بالا می باشد و کسانی که این دوران طلایی را از دست داده اند نباید نگران باشند چون با گذشت این دوران همچنان پیشرفت وجود دارد، ولی سرعت پیشرفت کاهش پیدا می کند به عنوان مثال بیماری که در دوران طلایی درمان سکته مغزی در دو ماه راه رفتن را به دست می اورد، اگر این دوران طلایی را از دست بدهد ممکن ایت در طی چهار ماه را رفتن را به دست اورد، بنابراین نتیجه می گیریم که با گذشت دوران طلایی همچنان پیشرفت وجود دارد ولی سرعت پیشرفت وجود دارد.

متاسفانه بسیار دیده ایم افرادی که دوران طلایی درمان خود را از داده اند با فرض اینکه دیگر هیچ  امیدی به درمان آنها وجود  ندارد، پیگیر درمان سکته مغزی خود نمی شود و متاسفانه روز به روز بر شدت ناتوانی آنها افزوده می شود. این افراد باید بدانند در همه ی دوران برای درمان سکته مغزی فرصت وجود دارد ولی در ماه های اولیه فقط سرعت پیشرفت بالا می باشد.

بیماران سکته مغزی و اطرافیان آنها برای دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه توانبخشی سکته مغزی، فیزیوتراپی سکته مغزی،کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می توانند با همکاران ما در مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط در ارتباط باشند.

18 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ