زندگی بعد از سکته مغزی نیازمند این است که بیماران سکته مغزی خود را با وفق دهند و دانش کافی در مورد سکته مغزی داشته باشند و به درمان سکته مغزی بپر دازند. سکته مغزی در روزهای اولیه، زندگی عادی افراد و همچنین خانواده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. همراهان بیمار سکته مغزی در روزها و هفته های اول، شبانه روز از بیمار خود مراقبت می کنند و مداوم شرایط جسمی وی را تحت کنترل دارند، در روزهای اول سکته مغزی شرایط افراد، اورژانسی می باشد و باید همه علائم حیاتی آنها چک شود. همراهان و خانواده بیمار سکته مغزی باید به طور مرتب داروهای درمان سکته مغزی و غذای بیمار سکته مغزی را به او برسانند، بعضی از افراد که سکته مغزی شدید داشته اند توانایی غذا خوردن و بلعیدن را از دست می دهند و از طریق گاباژ و لوله ها و تویوپ های مخصوصی غذا های میکس شده را به بیمار می دهند.

بعضی بیماران سکته مغزی در روزهای اولیه احتمال تشنج را دارند و باید مرتب قرص های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند و مراقبان وی نیز باید مداوم شرایط را تحت کنترل قرار دهند تا در صورت تشنج آسیب شدیدی به وی وارد نشود. همراهان بیمار سکته مغزی باید پوزیشن دهی و نحوه خوابیدن بیمار را روی تخت فراهم کنند تا دچار زخم بستر بعد از سکته مغزی نشوند، استفاده از تکنیک های پوزیشن دهی و تغییر مرتب وضعیت بدن بیمار و استفاده از تشک های مخصوص ضد زخم بستر از ایجاد زخم بستر جلوگیری می کنند.

پس از سکته مغزی شرایط زندگی برای بیماران متفاوت می‌باشد و می بایست در روزهای اولیه خود را با این شرایط وفق دهند تا بتوانند روند درمان و بهبودی خود را بهتر طی کنند.

زندگی بعد از سکته مغزی چگونه است؟

در زندگی عادی خیلی از افراد به راه رفتن خود دقت نمی کنند، یا توجهی به اینکه چگونه دست خود را به سمت لیوان می برند و لیوان را برمی‌دارند ندارند، صحبت کردن و غذا خوردن و هماهنگی بلعیدن نیاز با ساختار عصبی و عضلانی پیچیده دارد. نکته ی جالب توجه این است که تا کنون انسان ها با این همه پیشرفت تکنولوژی نتوانسته اند که بتواند همانند یک‌انسان رباطی با این همه هماهنگی و دقت حرکات را انجام دهد طراحی کنند، بنابراین ما پیچیدگی و پیشرفته بودن اعمال بدن را درک کردیم. افراد سالم به این اعمال خود دقت نمی کنند.

سکته مغزی با آسیب به مغز این هماهنگی حرکتی و عملکرد پیشرفته بدن را از بین می برد و اعمالی که قبلا برای فرد همانند آب خوردن بود بسیار دشوار و در بسیاری از مواقع غیر ممکن می شود. اینکه فرد نمی تواند راه برود و یا از دست خود استفاده کند برای بیماران سکته مغزی غیر قابل تحمل می باشد و این امر موجب اذیتشان می شود. نکته ی مهم این است که این ناتوانی ها موقتی می باشد و نباید بیماران سکته مغزی ناامید شوند. بسیاری افراد با دیدن ناتوانی خود دچار بی انگیزگی و افسردگی می شوند و این بی انگیزگی باعث اختلال روند بهبودی آنها می شود.

زندگی بعد سکته مغزی

در هفته های اول افراد باید حرکات جبرانی را آموزش ببینند تا که چگونه نهایت استفاده از اندام مبتلای خود داشته باشند، این حرکات جبرانی توسط فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی آموزش داده می شود. استفاده از وسایل کمکی سکته مغزی نیز بسیار کمک کننده است، این وسایل کمکی راه رفتن و جابه‌جایی و همچنین نهایت استفاده از دست را برای بیمار سکته مغزی ممکن می کنند.

حمایت های عاطفی و روانی بعد از سکته مغزی بسیار مهم می باشد. افراد سکته مغزی باید از نظر عاطفی و روانی حمایت شوند، این حمایت های روانی از طرف خانواده و همراهان وی می باشد. بیمار سکته مغزی باید احساس آرامش و امنیت داشته باشد، آشفتگی فکری و کمبود احساسات باعث لطمه به بیمار و روند بهبودی وی می شود.

بعد از سکته مغزی درمان های پزشكی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی باید به طور مرتب انجام شود و نباید سهل‌انگاری شود. زمان طلایی درمان سکته مغزی ۳ الی ۶ ماه است و نباید بیماران سکته مغزی این تایم طلایی را از دست بدهند. پیگری روند درمان باید از طرف خود بیمار و همچنین همراهان وی باشد. جلسات توانبخشی باید مرتب انجام شود و خود بیمار نیز باید نهایت همکاری را داشته باشد تا بتواند پیشرفت کند. بعد از جلسات توانبخشی بیمار باید به تنهایی تمرینات را در منزل تکرار کند و در انجام ورزش های سکته مغزی کوتاهی نکند.

زندگی پس از سکته مغزی متفاوت می‌باشد و باید افراد خود را با آن وفق دهند. در روزهای اولیه بیماران دچار شوک و سردرگمی می باشند، برای درمان و بهبودی باید آموزش های لازم را دریافت کنند، این آموزش ها توسط متخصص مغز و اعصاب و متخصصین توانبخشی داده می شود، برای روش های درمانی سکته مغزی باید طبق گفته های پزشک و متخصصین توانبخشی عمل کرد.

افراد مبتلا به سکته مغزی نباید خود را ناتوان تلقی کنند و مدام بی حرکت باشند بلکه می بایست تلاش کنند تا این ناتوانی ها را از بین ببرند. ناتوانی های سکته مغزی به کمک توانبخشی قابل درمان است و درمان های توانبخشی باید در اولویت قرار داده شوند.

چگونه کیفیت زندگی پس از سكته را بهبود ببخشیم؟

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، شرایط زندگی پس از سكته مغزی بسیار متفاوت تر از زندگی عادی می باشد، افراد می بایست خود را با این شرایط تطبیق دهند و با مشکلات کنار بیایند و بدانند که این مشکلات بعد از سکته مغزی قابل درمان است و این شرایط موقتی می باشد و در تلاش برای درمان ناتوانی های خود باشند. در وحله اول می بایست از پزشکان و متخصصان در این زمینه مشورت بگیرند و نسبت به شرایط و مشکلات خود آگاه باشند. پزشک و درمانگر توانبخشی نقشه راه را به افراد سکته مغزی نشان می دهند و دلیل همه مشکلات را به آنها می گویند و نحوه درمان و حل این مشکلات را به آنها بازگو می کنند.

داشتن روحيه مثبت و انگیزه بالا برای درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و این انگیزه و تلاش است که ناتوانی های سکته مغزی را برطرف می کند. گوش دادن به توصیه های پزشک متخصص مغز و اعصاب و انجام تمرینات سکته مغزی باعث بهبود شرایط و بالا رفتن کیفیت زندگی افراد سکته مغزی می شود.

کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط به صورت تخصصی در درمان و توانبخشی سکته مغزی فعالیت می کند، بیماران سکته مغزی می توانند مشاوره ها و جلسات توانبخشی را از همکاران مجموعه ما دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ