سرگیجه بعد از سکته مغزی یکی از عوارض اصلی سکته مغزی می باشد و در اکثر بیماران سکته مغزی سرگیجه و احساس منگی وجود  دارد. در روزهای اول بعد از سکته مغزی شدت احساس گیجی و منگی بالا می باشد و به مرور و با درمان سکته مغزی از شدت این گیجی و منگی کاسته می شود. احساس گیجی و منگی بعد از سکته مغزی باعث عدم تعادل در حالت نشسته و ایستاده می شود، بنابراین سرگیجه مانع بهبودی پس از سکته مغزی می باشد و در روند درمان سکته مغزی خلل ایجاد می کند.

سکته مغزی صدمات فراوانی را به افراد وارد می کند و علائم و عوارض سکته مغزی بسیار می باشد و باعث مشکلات فراوان هم از نظر جسمی و فیزیکی و هم از نظر روانی و رفتاری برای بیماران سکته مغزی ایجاد می کند. اکثر افراد بعد از سکته مغزی احساس خواب آلودگی و کرختی و منگی را دارند و گیجی بعد از سکته مغزی بسیار شایع می باشد. سرگیجه بعد از سکته مغزی در افراد مختلف با درجات متفاوت می باشد ولی در اکثر بیماران سکته مغزی در روزهای اول شدت گیجی و منگی بالا می باشد و به مرور از شدت آن کاسته می شود و مقدار کمی از احساس گیجی در افراد  باقی می ماند.

گیجی و منگی بعد از سکته مغزی

دلایل سرگیجه بعد از سکته مغزی

گیجی و منگی بعد از سکته مغزی دارای  دلایل متفاوتی می باشد و اصلی ترین دلیل آن مربوط به عوارض بعد از سکته مغزی می باشد که سبکی سر بعد از سکته مغزی از علائم و عوارض اصلی بعد از سکته مغزی می باشد. سکته مغزی افراد را وارد یک شوک می کند و در روزهای اول، بیماران سکته مغزی در شوک فرو می روند و اکثر بیماران سکته مغزی لحظات اولیه وقوع سکته مغزی و حتی چند روز  بعد از آن را به خاطر نمی آورند. در این دوران نیز گیجی و منگی وجود دارد و بر شدت مشکلات بعد از سکته مغزی می افزاید.

دلیل دیگر سرگیجه بعد از سکته مغزی، عوارض داروهای درمان سکته مغزی می باشد و این داروها بر شدت گیجی بعد از سکته مغزی می افزایند، مخصوصا در روزهای اول که افراد عادت به این داروها ندارند و دوز مصرف دارو در آنها بالا می باشد، شدت گیجی و منگی بالا می باشد و همچنین بی حالی و خستگی بعد از سکته مغزی نیز  از عوارض داروهای درمان سکته مغزی می باشد.

ضعیف شدن بدن بعد از سکته مغزی و مشکلات تغذیه نیز باعث گیجی و سبکی سر بعد از سکته مغزی می باشد. در چند روز اول سکته مغزی و به هنگام بستری بودن در بیمارستان، بیماران سکته مغزی غذای کافی را دریافت نمی کنند و از همین رو بدن آن ها ضعیف می شود و چند روی احساس سرگیجه دارند.

مشکلات بینایی یک طرفه بعد از سکته مغزی نیز باعث شدت گرفتن منگی بعد از سکته مغزی می شود، مشکلات دیداری سکته مغزی در بعضی بیماران سکته مغزی رخ می دهد و از علائم و عوارض سکته مغزی می باشد.

افت فشار خون و افت قند خون و همچنین کاهش اکسیژن خون در اثر مشکلات تفسی روزهای اول بعد از سکته مغزی باعث سرگیجه و سبکی سر می شود

درمان سرگیجه بعد از سکته مغزی

همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم، گیجی و منگی از عوارض سکته مغزی می باشد و بیشتر بیماران سکته مغزی با آن درگیر می باشند و اصولا با گذشت زمان و درمان سکته مغزی ، از شدت احساس منگی  کاسته می شود. همچنین دلیل اصلی دیگر گیجی و منگی بعد از سکته مغزی، عوارض داروهای درمان سکته مغزی می باشد و بعد از گذشت مدتی و با کاهش داروها از شدت سرگیجه کاسته می شود و معمولا بیماران به این دارو ها عادت می کنند و کمتر در آنها سرگیجه ایجاد می کند. اگر شدت احساس گیجی بیماران سکته مغزی بالا می باشد، می بایست با پزشک متخصص مغز و اعصاب در میان گذاشته شود تا درمان های دارویی انجام شود و یا بعضی از دارو ها که عوارض اصلی آنها سرگیجه می باشد با نظر پزشک حذف شود.

تمرینات تعادلی سکته مغزی و تمرینات توانبخشی سکته مغزی باعث افزایش قدرت و تعادل در بیماران سکته مغزی می شود و به مرور باعث درمان سرگیجه می شود. همچنین رژیم غذایی بعد از سکته مغزی در درمان گیجی بعد از سکته مغزی می تواند مفید باشد. بی حرکت بودن و عدم انجام ورزش های سکته مغزی باعث شدت گرفتن احساس گیجی و منگی بعد از سکته مغزی می شود و عدم تحرک و یک جا نشینی به بیماران سکته مغزی توصیه نمی شود.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ