سطح هوشیاری در بیماران سکته مغزی در لحظه های اولیه وقوع سکته مغزی کاهش می یابد و بستگی به شدت آسیب مغزی در اثر سکته مغزی دارد. سکته مغزی باعث آسیب به سلول های مغزی می شود و در اثر این آسیب عملکرد سلول های مغزی دچار اختلال می شود و در نتیجه اعمال و وظایف بدن به درستی انجام نمی شود، سطح هوشیاری نیز در اثر اختلال عملکرد سلول های مغزی دچار کاهش می شود و هر چقدر آسیب مغزی بیشتر باشد سطح هوشیاری نیز پایین تر می آید.

افرادی که هوشیاری کامل را دارند نسبت به زمان و مکان و همچنین حرکات بدن و کنترل عملکرد های بدن آگاهی دارند و در اثر کاهش سطح هوشیاری این عمال مختل می شود. با توجه به مقیاس و نمره دهی سطح هوشیاری، کمترین سطح هوشیاری 3 می باشد و نمره سطح هوشیاری نرمال 15 می باشد. برای نمره دهی و تعیین سطح هوشیاری از عملکرد و حرکات چشم، اندام ها و گفتار استفاده می کنند و هر کدام از این موارد نمره مخصوصی را دارد و با توجه به این علائم بدن ، سطح هوشیاری بیماران سکته مغزی مشخص می شود و هر چقدر نمره سطح هوشیاری بیشتر باشد و به عدد 15 نزدیک تر باشد، وضعیت بیمار سکته مغزی مطلوب تر می باشد.

کاهش سطح هوشیاری در سکته مغزی

مدت زمان بازگشت سطح هوشیاری در بیماران سکته مغزی

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم کاهش سطح هوشیاری در سکته مغزی بستگی به شدت سکته مغزی و شدت آسیب مغزی دارد و هر چقدر شدت این آسیب بیشتر باشد و عملکرد های طبیعی بدن مختل شود، سطح هوشیاری نیز به همان مقدار کاهش پیدا می کند. در بیمارانی که سکته مغزی خفیف داشته اند، سطح هوشیاری بعد از گذشت چند دقیقه الی چند ساعت ممکن است به حالت عادی بازگردد، ولی در بیمارانی که سکته مغزی شدید داشته اند ، ممکن است سطح هوشیاری آنها بعد از گذشت چند روز الی چند هفته به حالت عادی برگردد و در برخی بیماران سکته مغزی ، ممکن است سطح هوشیاری هیچ وقت به حالت عادی و به عدد 15 که سطح هوشیاری نرمال است نرسد، به عنوان مثال سطح هوشیاری این افراد ممکن است روی عدد 13 باقی بماند. یکسری از افراد که سکته مغزی شدید داشته اند و سطح هوشیاری آنها به شدت کاهش یافته است ممکن است به مدت چند هفته و یا چند ماه در حالت کما بعد از سکته مغزی و تحت مراقبت های ویژه باشند.

دلایل کاهش هوشیاری در بیماران سکته مغزی

با آسیب مغزی و اختلال عملکرد های بدن، هوشیاری نیز کاهش می یابد، به عنوان مثال فردی که بعد از سکته مغزی به زمان و مکان آگاه نیست و توانایی کنترل حرکات بدن و توانایی گفتار را ندارد ، دچار کاهش هوشیاری شده است. همانطور که میدانیم مغز وظیفه کنترل رفتار و اعمال ما می باشد و به هر دلیلی مغز دچار آسیب شود و عملکرد طبیعی مغز مختل شود، سطح هوشیاری نیز کاهش پیدا می کند.

در اثر سکته مغزی خونرسانی به سلول های مغزی دچار اختلال می شود و در اثر عدم خونرسانی و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به سلول های مغزی، سلول ها دچار آسیب و یا حتی مرگ می شوند و در نتیجه عملکرد های طبیعی بدن مختل می شود و سطح هوشیای نیز کاهش پیدا می کند.

آیا سطح هوشیاری بیماران سکته مغزی به حالت نرمال بر می گردد؟

بسیاری از افراد بعد از سکته مغزی سطح هوشیاری کامل را به دست می آورند و درصد اندکی از افراد که سکته مغزی شدید داشته اند سطح هوشیاری نرمال را به دست نمی آورند و درصد اندکی نیز در اثر کاهش هوشیاری و بعد از حالت کما دچار مرگ می شوند. بعد از سکته مغزی افراد دچار شوک می شوند و خیلی از بیماران سکته مغزی، لحظات اولیه سکته مغزی را به یاد نمی آورند و بعد از گذشت یک مدت که هوشیاری آنها به حالت نرمال رسید از شوک بعد از سکته مغزی خارج می شوند و نسبت به زمان و مکان آگاهی کامل را به دست می آورند.

بسیاری از اطرافیان و همراهان بیمار سکته مغزی از کاهش سطح هوشیاری بیماران سکته مغزی نگران هستند و کاهش هوشیاری باعث ترس و دلهره در اطرافیان و خانواده بیمار سکته مغزی می شود. اصولا افرادی که بعد از سکته مغزی سریعا به مراکز درمانی منتقل می شوند واقدامات درمانی اورژانسی برای آنها انجام می شود، سریعا روند و بهبودی بعد از سکته مغزی و بازگشت سطح هوشیاری را به دست می آوردند و از این رو بهترین راهکار بعد از سکته مغزی، انتقال سریع فرد توسط اورژانس به بیمارستان می باشد.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ