سکته مخچه ای یکی از انواع سکته ها می باشد و در بعضی افراد رخ می دهد و معمولا علائم تعادلی و حرکتی دو طرفه ایجاد می کند.انواع سکته انواع سکته مغزی متفاوت می باشد،سکته ممکن است در مغز اتفاق بیافتد که در این صورت سکته مغزی نامیده می شود یا در قلب سکته رخ بدهد و سکته قلبی نامیده می‌شود، در موارد نادر سکته در مخچه رخ می‌دهد و باعث سکته مخچه ای شود، در این مقاله قرار است در مورد این نوع سکته صحبت کنیم و علائم و راهکارهای درمانی سکته مخچه ای را بیان کنیم. سکته زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به یک ناحیه مختل شود. سکته در اثر پارگی رگ خونی و یا لخته خونی در مسیر جریان خون اتفاق می افتد. در اثر پارگی و یا لخته، خونرسانی به آن ناحیه مختل می شود و سلول های بدن دچار آسیب و مرگ می شوند. خون نقش حیاتی در زنده ماندن سلول های بدن ایفا می کند، خون مواد مغذی و اکسیژن را به سلول‌های بدن می رساند. اگر خون‌رسانی به هر ارگان بدن قطع شود، سلول های آن ناحیه دچار آسیب و مرگ می شوند، بنابراین سکته باعث آسیب به سلول ها و مرگ آنها می شود.

سکته مخچه ای چیست؟

مخچه مسئول هماهنگی حرکتی، تعادل ،مهارت های حرکتی و وضعیت بدن می باشد. حرکاتی مثل راه رفتن، دویدن ، حرکات دقیق و پرمهارت دست نیازمند فعالیت مخچه است. وقتی که در حال قدم زدن هستیم این مخچه است که به ما کمک می کند تا درست و هماهنگ قدم برداريم، به موانع برخورد نکنیم، بتوانیم بدویم و با ریتم مناسب راه برویم. مخچه همچنین تعادل بدن را کنترل می کند و انجام حرکات دقیق و تمرکزی دست نیازمند فعالیت صحیح مخچه است.

دلایل سکته مخچه ای متفاوت است و همانند دلایل سکته مغزی یا به خاطر پارگی رگ و یا لخته خونی اتفاق می افتد. بر اثر سکته مخچه ای، تعادل و هماهنگی حرکتی بدن دچار مشکل می شود و فرد هنگام راه رفتن تلو تلو می خورد.

سکته مخچه ای

علائم سکته مخچه ای چیست؟

این نوع سکته و آسیب به مخچه باعث بروز اختلالات بسیاری در اعمال بدن می شود ، ما در زیر به چند نمونه از اختلالات اصلی که بعد از سکته مخچه ای ایجاد می شود اشاره می کنیم:

  • آتاکسی: سکته مخچه ای باعث آتاکسی می شود، آتاکسی باعث از دست دادن کنترل بر حرکات ارادی می شود. نشانه ی اصلی آسیب به مخچه، آتاکسی می باشد.
  • سرگیجه: احساس گیجی و چرخش سر به ویژه در هنگام حرکت و احساس حالت تهوع و سر درد از نشانه های این نوع سکته می باشد.
  • لرزش بدن: لرزش در دست ها و پاها و انقباضات متناوب عضلات ، ممکن است بعد از این نوع سکته رخ دهد.
  • عدم تعادل در راه رفتن: از آنجایی که مخچه مسئول هماهنگی حرکتی و تعادل بدن می باشد، با آسیب به مخچه و سکته مخچه ای حرکات بدن نامنظم می شود و فرد هنگام راه رفتن تلو تلو می خورد و تعادل ندارد.
  • عدم تشخیص دقیق فاصله اشیا: وقتی می خواهیم ليوان را از روی میز برداريم نیاز به تشخیص دقیق فاصله لیوان تا خود را داریم، در صورت آسیب مخچه ای ما در تشخیص فاصله اشیا تا بدن دچار مشکل می شویم.

درمان علائم چیست؟

این نوع سکته باعث بروز اختلالات حرکتی و تعادلی در فرد می شود. برای ایجاد هماهنگی حرکتی و تعادل باید فرد تحت درمان های توانبخشی باشد و به کمک تمرینات توانبخشی به مرور تعادل و هماهنگی حرکتی را به دست بیاورد. تمرینات کاردرمانی در آموزش حرکات هماهنگ دست و کاهش لرزش دست کمک بسزایی می کند. تمرینات کاردرمانی مانند عبور از موانع و تمرینات گیت باعث افزایش هماهنگی حرکتی در فرد می شود.
ایستادن روی تخت تعادل و تمرینات متنوع تعادلی باعث افزایش تعادل در راه رفتن می شود.

بستن وزنه به دست و پای بیمار و انجام تمرینات توانبخشی، به کاهش لرزش دست و پا کمک فراوانی می کند. راه رفتن روی خط صاف و یا راه رفتن روی یک تخته باریک به تمرکز بیمار و افزایش تعادل کمک می کند. فیزیوتراپی نیز با انواع تمرینات تقویتی عضلانی و تمرینات راه رفتن به کاهش علائم سکته مخچه ای کمک می کند. فیزیوتراپیست با تخصصی که دارد و با استفاده از متد های درمانی متنوع باعث درمان و بهبود اختلالات ناشی از سکته مخچه ای می شود.

کلینیک توانبخشی سکته مغزی نشاط، با کادر درمانی متخصص در زمینه درمان مشکلات راه رفتن و مشکلات تعادل ، در درمان بیمارانی که مشکلات تعادل و ناهماهنگی حرکتی دارند نقش مهمی را ایفا می کند. جهت‌ دریافت مشاوره و رزرو تایم درمانی با متخصصین ما در ارتباط باشید.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ