برای هر فردی نیاز می باشد که با سکته مغزی، انواع،دلایل، علائم، پیشگیری و درمان آن آشنا باشد. سکته مغزی در جوامع امروزی به دلیل سبک زندگی ناسالم شیوع بیشتری پیدا کرده است،انواع و دلایل سکته مغزی متنوع می باشد و سکته مغزی در افراد مختلف علائم متفاوتی ایجاد می کند و بهترین راهکار پیشگیری از سکته مغزی می باشد و بعد از وقوع سکته مغزی می بایست سریعا درمان های پزشکی و توانبخشی شروع شوند.

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد سلول های یک منتطقه از مغز دچار آسیب و یا حتی مرگ شوند، دلایل این آسیب مغزی عدم خونرسانی به یک منطقه از مغز می باشد. عدم خونرسانی به مغز می تواند به دلیل وجود لخته خون در مسیر خونرسانی مغز و نرسیدن خون به یک ناحیه از مغز باشد که به آن سکته مغزی ایسکمیک یا سکته مغزی در اثر لخته ی خون می گویند. دلیل دیگر نرسیدن خون به مغز پارگی رگ های خونرسانی مغز و قطع جریان خون می باشد که به آن سکته مغزی هموراژیک یا سکته مغزی در اثر پارگی رگ می گویند. سکته مغزی انواع متفاوتی دارد و سکته مغزی در هر ناحیه از مغز که اتفاق بیفتد، علائم و عوارض گوناگونی در بدن ایجاد می کند، چون هر ناحیه از مغز مسئول پردازش عملکرد های خاص بدن می باشد و هر ناحیه وظیفه ی به خصوصی دارد. بهترین راهکار پیشگیری از سکته مغزی می باشد، چون سکته مغزی صدمات فراوانی به فرد وارد می کند و درمان سکته مغزی پروسه ای طولانی مدت می باشد.

مغز مسئول کنترل و پردازش عملکرد ها و وظایف بدن می باشد و در صورت آسیب به مغز عملکرد های بدن مختل می شود. بعد از سکته مغزی و آسیب به مغز عملکردهای بدن دچار اختلال می شود و دلایل این اختلال عدم کاردکرد مناسب مغز می شود و انواع سکته مغزی عمدتا مشابه می باشند و در این شرایط علائم و عوارض سکته مغزی آشکار می شود. در بعضی افراد شدت سکته مغزی بسیار بالا می باشد و تمام جنبه های فیزیکی و روانی وی را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی در بعضی افراد سکته مغزی خفیف اتفاق می افتد و ممکن است افراد مشکلات شدید سکته مغزی را تجربه نکنند. اکثر سکته مغزی ها قابل پیشگیری می باشند و در خیلی از موارد پیشگیری از سکته مغزی کار چندا سختی نمی باشد ولی درمان سکته مغزی در بعضی افراد بسیار زمانبر و در مواردی دشوار می باشد و از این رو آشنایی با راهکار های پیشگیری بهترین گزینه می باشد. در این مقاله با سکته مغزی، انواع،دلایل، علائم، پیشگیری و درمان آن آشنا می شویم.

اطلاعات کامل سکته مغزی

انواع سکته مغزی

سکته مغزی عمدتا دارای سه نوع می باشد و که در مواردی علائم و عوارض هر سه می تواند مشابه باشد.

سکته مغزی ایسکمیک: این نوع از سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد در مسیر رگ های خونی مغزی لخته خونی وجود داشته باشد و از رسیدن خون به یک منتطقه از جلوگیری کند و در اثر عدم خونرسانی به یک منتطقه از مغز، اکسیژن و مواد مغذی به سلول های مغزی نرسد و دچار آسیب و مرگ شوند. به افرادی که سکته مغزی ایسکمیک داشته اند دارو های رقیق کننده ی خون و جلوگیری از لخته داده می شود تا از وقوع سکته مغزی مجدد جلوگیری شود.

سکته مغزی هموراژیک: در این نوع از سکته مغزی ، رگ های خونرسانی مغز دچار پارگی می شوند و در اثراین پارگی خونرسانی به یک ناحیه از مغز دچار اختلال می شود  و سکته مغزی اتفاق می افتد.

سکته مغزی ایسکمیک گذرا یا TIAبه این نوع از سکته مغزی، سکته مغزی کوچک و یا خفیف گفته می شود و عوارض آن عمدتا بعد از گذشت 24 ساعت برطرف می شود و نکته مهم در مورد سکته مغزی گذرا و کوچک این می باشد که وقوع TIA خبر از یک مشکل در بدن می دهد که باعث بروز سکته مغزی شده است و ممکن است در آینده سکته مغزی شدیدتر رخ دهد.

دلایل سکته مغزی

سکته مغزی خود به خود اتفاق نمی افتد و برای وقوع سکته مغزی می بایست یک مشکل در بدن و یا دلیل وجود  داشته باشد و از دلایل اصلی سکته مغزی می توان به، فشار خون بالا، غلظت خون بالا و چربی خون،رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک، مشکلات  قلبی و عروقی، فشارهای روانی و استرس و ضطراب، عوارض داروها ، مصرف دخانیات و الکل زیاد اشاره کرد. هر یک از این موارد باهم و یا حتی به تنهایی می توانند باعث سکته مغزی شوند. فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دلیل بیشتر سکته مغزی هستند و از این رو کنترل این علائم در الویت قرار دارند.

علائم سکته مغزی

سکته مغزی در اغلب موارد علائم و عوارض مشابه ای ایجاد می کند و از این علائم و عوارض سکته مغزی می توان به، فلج و بی حرکتی اندام های یک سمت از بدن، اسپاسم و گرفتگی عضلانی در یک نیمه از بدن، ضعف عضلانی و شلی اندام ها، مشکلات گفتاری و غذا خوردن، مشکلات شناختی و روانی بعد از سکته مغزی، اختلال حافظه، مشکلات بینایی یک طرفه، از دست دادن مهارت نشستن و ایستادن و راه رفتن و.. اشاره کرد. در بیماران سکته مغزی می تواند همه ی این علائم و یا تعدادی از آنها بروز کند و بستگی به شدت سکته مغزی و منتطقه آسیب دیده مغز دارد.

پیشگیری از سکته مغزی

در بسیاری از مواقع راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی چندان دشوار نمی باشد و می توان از وقوع بسیاری از سکته مغزی ها پیشگیری کرد. با کنترل فشار خون و مصرف قرص های فشار خون می توان جلوی اکثر سکته مغزی ها را گرفت چون عمده دلیل سکته مغزی فشارخون بالا می باشد. با کنترل چاقی و تحرک کافی و سبک زندگی سالم و رژیم غذایی سالم گام بعدی جلوگیری از سکته مغزی را برداشته ایم. در صورت وجود مشکلات قلبی و عروقی می بایست اقدامات لازم انجام بگیرد تا موجب سکته مغزی نشود. کاهش مصرف دخانیات و الکل گام بعدی می باشد. کنترل افکار منفی و فشارهای روانی می تواند از وقوع سکته مغزی جلوگیری کند. درصد کمی از سکته مغزی ها ارثی می باشند و اکثر سکته مغزی ها با راهکارهای ساده ای که برایتان بیان کردیم قابل پیشگیری می باشد.

آشنایی با سکته مغزی

درمان سکته مغزی

بعد از اینکه سکته مغزی اتفاق افتاد، می بایست سریعا درمان های سکته مغزی شروع شود و زمان در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقدر درمان های سکته مغزی زودتر شروع شود، درمان سکته مغزی سریعتر انجام می شود وعوارض سکته مغزی راحت تر برطرف می شود. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول سکته مغزی می باشد و در این مدت سرعت بهبودی پس از سکته مغزی بسیار بالا می باشد و با گذشت این دوران طلایی درمان سکته مغزی از سرعت بهبودی و درمان کاسته می شود ولی همچنان درمان وجود دارد و آشنایی با سکته مغزی، انواع،دلایل، علائم، پیشگیری و درمان آن می تواند در درمان سکته مغزی کمک کننده باشد.

در ابتدای سکته مغزی درمان های اورژانسی و پزشکی انجام می شود تا علائم حیاتی بیمار سکته مغزی نرمال شود و بعد از مرخص شدن بیمار سکته مغزی از بیمارستان می بایست سریعا درمان های توانبخشی سکته مغزی انجام شود. توانبخشی سکته مغزی شامل: کاردرمانی سکته مغزی، فیزیوتراپی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. ناتوانی های عملکردی و عملکردی سکته مغزی به کمک تمرینات توانبخشی سکته مغزی برطرف می شوند و توانبخشی سکته مغزی اصلی ترین درمان سکته مغزی می باشند. در کنار توانبخشی پزشک متخصص مغز و اعصاب، داروهای درمان سکته مغزی را تجویز می کند و داروها بستر را برای درمان و توانبخشی سکته مغزی فراهم می کنند.

برای درمان سکته مغزی سایر درمان های جانبی نیز وجود دارد که تاثیر اندکی در درمان سکته مغزی دارند و شامل: زالو درمانی و طب سوزنی، ماساژ درمانی، طب سنتی، تحریک مغناطیسی مغز و… می باشد. این درمان ها به عنوان درمان های مکمل سکته مغزی شناخته می شوند و به تنهایی سکته مغزی را درمان نمی کنند و می توانند در کنار درمان های اصلی سکته مغزی که، درمان های پزشکی و توانبخشی می باشد انجام شود. در این مقاله با سکته مغزی، انواع،دلایل، علائم، پیشگیری و درمان آن آشنا شدیم و امیدواریم برای بیماران سکته مغزی و اطرافیان وی کاربردی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ