سکته مغزی ایسکمیک و یا سکته مغزی از نوع لخته ی خون، زمانی اتفاق می افتد که در اثر گرفتگی و انسداد عروق خونی مغز توسط لخته ی خونی، خونرسانی به یک منطقه از مغز دچار اختلال شود. اکثر سکته مغزی ها از نوع ایسکمیک و یا از نوع لخته ی خونی هستند. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به یک منطقه از مغز مختل شود و در اثر عدم خونرسانی به مغز، سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ شوند.

مغز مرکز کنترل اعمال ارادی و غیر ارادی بدن می باشد و در صورت آسیب مغزی تمام عملکردهای طبیعی بدن دچار اختلال می شود. در اغلب اوقات سکته مغزی در یک نیمه از مغز اتفاق می افتد و عملکردهای مربوط به آن نیمه از مغز دچار اختلال می شود. وقتی سکته مغزی در نیمه ی راست مغز اتفاق می افتد، علائم و عوارض سکته مغزی در سمت چپ بدن نمایان می شود.

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، اکثر سکته مغزی ها از نوع ایسکمیک یا سکته مغزی از نوع لخته ی خون می باشند. علائم و عوارض انواع سکته مغزی ها تقریبا مشابه می باشد و ناتوانی های عملکردی و حرکتی بعد از سکته مغزی در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به شدت سکته مغزی و اینکه سکته مغزی در کدام ناحیه از مغز اتفاق افتاده است  دارد.

سکته مغزی لخته ی خون یا ایسکمیک

دلایل سکته مغزی ایسکمیک

وقتی در مسیر رگ های خونرسانی مغز لخته ای وجود داشته باشد، باعث انسداد رگ های مغزی می شود و باعث نرسیدن خون به یک ناحیه از مغز و اتفاق افتادن سکته مغزی می شود. در بعضی مواقع لخته ی خون در رگ های بدن به وجود می آید و به هنگام گردش خون بدن و هنگام رسیدن به رگ های مغز و به دلیل ظریف بودن رگ های مغز در این رگ ها گیر می افتد و باعث انسداد رگ های مغزی می شود و سکته مغزی اتفاق می افتد.به وجود آمدن لخته های خونی  دلایل متفاوتی دارد و دلایل اصلی ایجاد لخته خون در رگ های مغزی و اتفاق افتادن سکته مغزی ایسکمیک را در زیر برایتان آورده ایم.

  • غلظت خون و چربی خون بالا باعث به وجود آمدن لخته ی خون در رگ ها می شود
  • دیابت و قند خون بالا نیز در مواردی باعث بروز سکته مغزی ایسکمیک می شود
  • مشکلات قلبی و عروقی باعث بسیاری از سکته مغزی ها می باشد
  • مصرف دخانیات باعث غلیظ شدن و ایجاد لخته در خون می شود
  • عدم تحرک کافی و چاقی نیز از دلایل اصلی سکته مغزی می باشد
  • رژیم غذایی نامناسب نیز از دلایل سکته مغزی ایسکمیک می باشد
  • ممکن است در بعضی جراحی ها آمبولی ایجاد شود و لخته خون ایجاد شده از اندام های بدن و از طریق جریان خون به سمت مغز حرکت کند و در رگ های مغزی دچار گیر افتادگی و انسداد رگ شود

درمان سکته مغزی ایسکمیک

عوارض سکته مغزی ایسکمیک تقریبا مشابه سایر انواع سکته مغزی ها می باشد و به کمک توانبخشی سکته مغزی و سایر درمان های پزشکی درمان می شود. همانطور که  در مقالات قبلی بیان کردیم سکته مغزی به کمک تمرینات و ورزش های سکته مغزی  درمان می شود و حرکت بیشترین تاثیر را در درمان سکته مغزی دارد. هر چقدر که تمرینات حرکتی و عملکردی بیشتر انجام شود، مدت زمان درمان سکته مغزی کاهش پیدا می کند.

سکته مغزی به کمک فعالیت و حرکت بهبود میابد و بی حرکتی و عدم فعالیت برای بیماران سکته مغزی بسیار مضر می باشد و باعث تشدید عوارض و ناتوانی های سکته مغزی می شود، از این رو ما به بیماران سکته مغزی توصیه می کنیم که به صورت مرتب و در طی روز چندین مرتبه تمرینات و ورزش های درمانی سکته مغزی را انجام دهند و روند درمان سکته مغزی را تسریع بخشند. تنبلی و عدم حرکت برای بیماران سکته مغزی بسیار مضر می باشد.

همکاری بیمار سکته مغزی و اشتیاق وی برای درمان بسیار مهم می باشد و باعث می شود تا ناتوانی های سکته مغزی سریع تر درمان شوند. افرادی که در روند درمان خون همکاری های لازم را ندارند، نتیجه ی مطلوب را به دست نمی آورند.

درمان سکته مغزی ایسکمیک شامل درمان های پزشکی و درمان های توانبخشی می باشد و درمان های توانبخشی سکته مغزی شامل، فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد. بازتوانی سکته مغزی می بایست از روزهای اولیه مرخص شدن از بیمارستان انجام شود تا بهترین نتایج درمانی حاصل شود. هر چقدر درمان های سکته مغزی زودتر انجام شود، ناتوانی های سکته مغزی سریع تر بهبود میابند و در صورت عدم درمان به هنگام اکثر مشکلات و ناتوانی های سکته مغزی تثبیت و بر شدت آنها افزوده می شود.

 

7 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ