سکته مغزی برای بار دوم در بسیاری از افراد شایع می باشد و در صورت کنترل و درمان نکردن عوامل خطر سکته مغزی، دوباره امکان سکته مغزی وجود  دارد. اصولا افرادی که در ابتدا سکته مغزی خفیف یا سکته مغزی گذرا (TIA) داشته اند امکان اینکه در آینده سکته مغزی شدید تر داشته باشند بسیار زیاد می باشد و از این رو باید بیماری ها و دلایل سکته مغزی را کنترل کنند و سکته مغزی خفیف می تواند زنگ هشداری برای سکته مغزی شدید در آینده باشد.

در برخی افراد که راه های پیشگیری از سکته مغزی را رعایت نمی کنند امکان است سکته مغزی برای بار دوم و حتی سکته مغزی های مجدد اتفاق بیفتد و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد از این رو افراد باید اصول پیشگیری از سکته مغزی را رعایت کنند تا دوباره دچار سکته مغزی نشوند، مخصوصا آنهایی که سکته مغزی خفیف داشته اند و علائم و عوارض سکته مغزی درآنها آسیبی ایجاد نکرده و توانسته اند به روال عادی زندگی خود بازگردند.

سکته مغزی چه از نوع خفیف و یا ازنوع سکته مغزی شدید باشد در هر صورت باعث آسیب های جانی و مالی به افراد می شود و از این رو پیشگیری از سکته مغزی بهترین راهکار می باشد. تا وقتی ریسک فاکتور های سکته مغزی وجود نداشته باشد و یا عوامل خطرساز سکته مغزی کنترل شود احتمال وقوع سکته مغزی بسیار کاهش پیدا می کند و عمدتا سکته مغزی قابل پیشگیری می باشد و متاسفانه اکثر افراد جامعه اطلاعات چندانی از عوامل تاثیر گذار در وقوع سکته مغری ندارند و حتی خیلی افراد سکته مغزی را جدی تلقی نمی کنند و همه سکته مغزی را برای افراد مسن در نظر دارند ولی اینگونه نیست و در جوامع امروزی بسته به سبک زندگی نامناسب و فشارهای روانی، سکته مغزی در جوانان نیز شیوع پیدا کرده است و زندگی بسیاری از افراد جوان به دلیل سکته مغزی مختل شده است.

سکته مغزی مجدد

راه های پیشگیری از سکته مغزی برای بار دوم چیست؟

برای اینکه به سکته مغزی مبتلا نشویم باید یکسری از موارد را رعایت کنیم تا احتمال وقوع سکته مغزی کاهش یابد، در برخی مواقع رعایت موارد ابتلا به سکته مغزی آنچنان دشوار نمی باشد و کافیست تا اطلاعات در این زمینه داشته باشیم و نکات ساده را رعایت کنیم چون در صورت وقوع سکته مغزی ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شویم و زندگی ما دچار مخاطره شود. در زیر دلایل و راههای پیشگیری از سکته مغزی را برایتان آورده ایم.

  • کنترل فشار خون بالا: فشار خون یکی از دلایل اصلی ابتلا به سکته مغزی می باشد و اکثر بیماران سکته مغزی فشارخون بالا داشته اند از این رو کنترل فشار خون در محدوده طبیعی بسیار مهم می باشد و حتی در مواردی افراد سر خود به مدت چند روز قرص های کنترل فشار خون خود را قطع کرده اند و دچار سکته مغزی شده اند.
  • غلظت خون و چربی خون بالا: غلظت خون و چربی خون بالا یکی دیگر از دلایل سکته مغزی می باشد و در اکثر موارد دچار سکته مغزی از نوع ایسکمیک یا لخته ی خون در مغز می شوند و از این رو کنترل غلظت خون  و چربی خون ضروری می باشد.
  • چاقی و عدم تحرک: چاقی زیاد و عدم تحرک پیش زمینه ی بسیاری از بیماری ها می باشد و از این رو کنترل وزن و ورزش های منظم می تواند از وقوع سکته مغزی جلوگیری کند.
  • رژیم غذایی نامناسب: در جوامع امروزی مردم به غذاهای فست فودی و پر از قند و چربی و نمک روی آورده اند و رژیم غذایی نامناسب احتمال وقوع سکته مغزی را بسیار بالا می برد و افرادی که یه یک بار به سکته مغزی مبتلا شده اند برای جلوگیری از سکته مغزی برای بار دوم باید رژم غذایی مناسب و عاری از چربی و قند مصرف کنند و میوه ها و سبزیجات را جایگزین این غذاهای مضر کنند.
  • فشارهای روانی و اضطراب و افسردگی: مشکلات روانی و مشغله ی فکری نیز از دلایل سکته مغزی برای بار دوم می باشد، افرادی که سکته مغزی کرده اند می بایست افکار خود را کنترل کنند و خود ار از تنش ها  دور نگهدارند و تاثیر فشارهای روانی در وقوع سکته مغزی را نمی توان انکار کرد.
  • مشکلات قلبی و عروقی: هر گونه مشکلات قلبی و عروقی که باعث ایجاد لخته در رگهای خونی مغز و یا پارگی رگهای خونرسانی مغزی شود ریسک ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهند.
  • سیگار و الکل: افراد بعد از سکته مغزی باید سیگار و الکل را کنار بگذارند تا دچار سکته مغزی برای باردوم نشوند . مصرف دخانیات باعث بروز بسیاری از بیماری ها در بدن می شود و زمینه را برای سکته مغزی مجدد را افزایش می دهد.
  • داروهای محرک و انواع داورهای مضر: بیماران بعد از سکته مغزی اول باید قبل از مصرف هر دارویی عوارض آن را از پزشک جویا شوند و داروهای که احتمال ابتلا به سکته مغزی می شود را محدود کنند.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون برای افرادی که سکته مغزی ایسکمیک داشته اند می تواند از بروز سکته مغزی دوم جلوگیری کند.

مهم است که بیماران بعد از سکته مغزی اول به درمان سکته مغزی بپردازند و شرایط جسمی و روحی خود را به سطح مطلوب برسانند تا دوباره دچار سکته مغزی نشوند. درمان سکته مغزی باید از روزهای ابتدایی سکته مغزی شروع شود و به کمک تمرینات توانبخشی سکته مغزی به روال عادی زندگی برگردند و سبک زندگی خود را ارتقا دهند و خیلی از موارد پیشگیری از سکته مغزی را رعایت کنند تا دچار سکته مغزی دوباره نشوند.

 

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ