سکته مغزی در جوامع امروزی بسیار شایع می باشد و یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان می باشد و سالانه تعداد زیادی از انسان ها به آن مبتلا می شوند. سکته مغزی ممکن است در هر لحظه و در هر مکانی اتفاق بیفتد و سکته مغزی در خواب یکی از بدترین نوع سکته مغزی ها می باشد، بنابراین اتخاذ راهکار های پیشگیری از سکته مغزی در الویت می باشد و بسیاری از سکته مغزی ها قابل پیشگیری می باشد. روش های جلوگیری از سکته چندان دشوار نیست و فقط کافی افراد سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند و رژیم غذایی سالم و ورزش را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانند و از مصرف بی رویه دخانیات و الکل پرهیز کنند.

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونرسانی به یک ناحیه از مغز مختل شود و در اثر این عدم خونرسانی، اکسیژن و مواد مغذی به سلول های مغزی نرسد و در نتیجه سلول های مغزی دچار آسیب و مرگ شوند. در صورت آسیب سلول های مغزی، فعالیت طبیعی مغز مختل می شود و در نتیجه عملکرد طبیعی بدن نیز دچار اختلال می شود. دلیل عدم خونرسانی به مغز می تواند وجود لخته در خون و بسته شدن مسیر رگ های مغزی(سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ های خونی مغز و نرسیدن خون به یک ناحیه از مغز(سکته مغزی هموراژیک) باشد.

سکته مغزی زمان و مکان نمی شناسد و در هر موقعیتی امکان دارد اتفاق بیفتد و زندگی افراد را به مخاطره بیاندازد. زمانی که شرایط برای وقوع سکته مغزی محیا باشد، امکان دارد که سکته مغزی رخ بدهد به عنوان مثال اگر فشار خون افراد به بالاتر از حد نرمال برسد و باعث پارگی رگ های مغزی شود، سکته مغزی رخ می دهد و یا لخته ی خون در رگ های خونی بدن ایجاد شود و به سمت مغز حرکت کند می تواند باعث سکته شود، حالا چه فرد در حالت بیداری باشد و یا اینکه در خواب این اتفاقات بیافتد.

دلایل سکته مغزی در خواب و پیشگیری از آن

چرا سکته مغزی در خواب خطرناک می باشد؟

همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم در صورتی دلایل وقوع سکته مغزی محیا باشد امکان دارد هر لحظه ای اتفاق بیفتد و متاسفانه درصدی از افراد دچار سکته مغزی در خواب می شوند.زمانی که سکته مغزی در خواب اتفاق بیفتد ممکن است خود فرد و همراهان وی متوجه ی وقوع سکته مغزی نشوند و در نتیجه اقدامات لازم نظیر تماس با اورژانس و انتقال به بیمارستان انجام نشود و بر شدت علائم و عوارض سکته مغزی افزوده شود و زندگی بیمار سکته مغزی به مخاطره بیافتد. بعد از سکته مغزی هر چقدر سریعتر بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی انتقال داده شود از شدت صدمات سکته مغزی جلوگیری می شود. اقدامات درمانی اورژانسی در سکته مغزی بسیار حائز اهمیت می باشد و الخصوص 3 ساعت اولیه در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و در این 3 ساعت اولیه سکته مغزی تشخیص داده شود و اقدامات اولیه انجام شود جلوی بسیاری از صدمات اولیه سکته مغزی گرفته می شود. زمانی که سکته مغزی در خواب اتفاق بیافتد ممکن است به دلیل استفراغ بعد از سکته مغزی مجاری تنفسی بیماران سکته مغزی گرفته شود و تنفس بیماران سکته مغزی با مشکل مواجه شود و در نتیجه زندگی افراد به مخاطره بیافتد. موارد بیان شده از دلایل خطرناک بودن سکته مغزی در خواب می باشد.

پیشگیری از سکته مغزی در خواب

اتخاذ روش های جلوگیری از سکته مغزی بسیار حائز اهمیت می باشد و با رعایت نکات ساده جلوی بسیاری از سکته مغزی ها گرفته می شود. در زیر مهم ترین موارد پیشگیری از سکته مغزی در خواب را برایتان آورده ایم.

  • در صورتی که بیماری های زمینه ای از قیبل فشار خون، غلظت خون، بیماری قلبی و.. دارید قبل از خواب از خوردن غذاهای سنگین، پرچرب و پرنمک اجتناب کنید.
  • کنترل فشار های روانی و اضطراب یکی از راهکار های جلوگیری از سکته مغزی هستند
  • فعالیت های ورزشی مناسب و تحرک کافی برای خواب بهتر و سکته نکردن در خواب بسیار مهم است
  • عدم مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و دخانیات قبل از خواب
  • کنترل و درمان بیماری های زمینه ای که باعث سکته مغزی می شوند
  • درمان چاقی و اضافه وزن بیش از حد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ