سکته مغزی هموراژیک یا سکته مغزی در اثر پارگی رگ های مغزی یکی از انواع سکته مغزی می باشد که در بعضی افراد رخ می دهد و بیشتر سکته مغزی ها از نوع سکته مغزی ایسکمیک می باشد. سکته مغزی از هر نوعی که باشد علائم و عوارض تقریبا مشابه ای را در افراد ایجاد می کند ولی شدت این علائم و عوارض در افراد مختلف متفاوت می باشد.

سکته مغزی در اثر یک مشکل و یا بیماری اتفاق می افتد و دلایل سکته مغزی در افراد مختلف متفاوت می باشد و افرادی که در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند و دلایل اتفاق افتادن سکته مغزی در آنها وجود دارد می بایست اقدامات لازم را انجام دهند تا از بروز سکته مغزی پیشگیری شود و بهترین راهکار پیشگیری از سکته مغزی می باشد چون در مواردی سکته مغزی صدمات جبران ناپذیری را به افراد وارد می کند و ممکن است زندگی و حیات افراد را تحت تاثیر بگذارد.

وقتی که در رگ های مغزی پارگی ایجاد می شود و خونریزی مغزی اتفاق می افتد باعث می شود که به یک ناحیه از مغز خونرسانی نشود و اکسیژن و مواد مغذی به یک ناحیه از مغز نرسد و در اثر نرسیدن اکسیژن و خون به سلول های مغزی، سلول های مغز دچار آسیب و مرگ بشوند. در مواردی که شدت خونریزی مغزی بسیار زیاد باشد و خون داخل مغز جمع بشود، نیاز به جراحی مغز بعد سکته مغزی می باشد تا فشار داخلی مغز را کاهش دهند و جلوی خونریزی مغزی را بگیرند. جراحی مغز در سکته مغزی باعث نجات جان بسیاری از افراد می شود و از طرفی جراحی مغز می تواند باعث آسیب بافت های مغز بشود و بر شدت عوارض سکته مغزی بیافزاید ولی نجات جان فرد در الویت می باشد و از همین رو پزشکان جراحی مغز را انجام می دهند.

سکته مغزی در اثر پارگی رگ و خونریزی مغزی

دلایل سکته مغزی هموراژیک

سکته مغزی هموراژیک و یا سکته مغزی از نوع پارگی رگ در اکثر مواقع به دلیل فشار خون بالا رخ می دهد و افراد که فشار خون بالا  دارند باید مراقبت های لازم را انجام دهند. در اکثر افراد وقتی فشار خون از حد نرمال بالاتر می رود و افراد فشار خون بالای 20 را تجربه می کنند احتمال وقوع سکته مغزی به شدت بالا می رود. بسیاری از افراد بوده اند که به مدت چند روز قرص فشارخون خود را سرخود قطع کرده اند و در آنها سکته مغزی رخ داده است از این رو مصرف مرتب داروهای مربوط به فشار خون بالا برای افرادی که فشارخون بالا دارند بسیار ضروری می باشد.

دلایل دیگر سکته مغزی هموراژیک و پارگی رگ های مغزی و خونریزی مغزی می تواند به دلیل شکننده بودن رگ های مغز به دلیل کهولت سن و یا سایر بیماری ها باشد. و یا حتی بعضی دارو ها و هیجانات روحی و روانی باعث سکته مغزی در افراد می شود. در بعضی افراد نیز به دلیل مشکلات عروق مغزی می تواند خونریزی مغزی و سکته مغزی هموراژیک اتفاق بیفتد.

انجام ورزش های سنگین و مانند برداشتن وزنه های سنگین در ورزشکارانی که بدنشان آماده این کار نیست نیز می تواند باعث پارگی رگ های مغزی شود و یا ضربه به سر نیز باعث پارگی رگ های مغزی و خونریزی مغزی می شود. با توجه به دانستن دلایل سکته مغزی هموراژیک می بایست راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی را در الویت قرار داد.

درمان سکته مغزی هموراژیک

روند درمان انواع سکته مغزی ها مشابه می باشد و بیشترین تاثیر را در درمان سکته مغزی، درمان های پزشکی و درمان های توانبخشی دارد و سایر درمان های جانبی تاثیر اندکی را در درمان سکته مغزی دارند. در روزهای اول سکته مغزی افراد می بایست تحت مراقبت های اورژانسی قرار بگیرند و در این دوران درمان های پزشکی در الویت می باشند. بعد از مرخص شدن از بیمارستان می بایست سریعا درمان های توانبخشی انجام بشود تا زمان طلایی درمان سکته مغزی از دست نرود و فرصت طلایی درمان سکته مغزی از تا 3 الی 6 ماه بعد از سکته مغزی می باشد.

بعد از سکته مغزی راه رفتن برای اکثر بیماران سکته مغزی دشوار می باشد و از این رو جا به جایی و بردن افراد به کلینیک توانبخشی سکته مغزی بسیار دشوار می باشد و از این رو دریافت توانبخشی سکته مغزی در منزل بسیار کمک کننده و نتیجه بخش می باشد و افراد بهبودی کامل را به کمک توانبخشی در منزل به دست می آورند.

درمان سکته مغزی به کمک توانبخشی به دست می آید و افراد بعد از سکته مغزی می بایست تحت کاردرمانی سکته مغزی و فیزیوتراپی سکته مغزی باشند تا مشکلات جسمی و حرکتی در آنها درمان شود و همچنین بیماران سکته مغزی که مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی دارند می بایست گفتاردرمانی سکته مغزی را انجام دهند تا این مشکلات بهبود یابد.

 

5 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ