خیلی از افراد جامعه از اینکه سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد اگاهی ندارد و دلایل سکته مغزی را نمی دانند، آشنایی با سکته مغزی و روش های درمانی سکته مغزی برای همه ی افراد جامعه ضروری می باشد. سکته مغزی تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهند و حتی خانواده و اطرافیان نیز درگیر آن می شوند. از این رو داشتن اطلاعات در مورد سکته مغزی بسیار کاربردی می باشد و با دانستن چگونه رخ دادن سکته مغزی و دلایل اتفاق افتادن سکته مغزی، می توان از وقوع سکته مغزی جلوگیری کرد.

سکته مغزی انواع مختلفی دارد و در در افراد مختلف با شدت ها متفاوتی رخ می دهد و علائم وعوارض سکته مغزی در هر فردی متفاوت می باشد. حتی شدت ناتوانی های جسمی و عملکردی سکته مغزی در افراد متفاوت می باشد، بعضی بیماران سکته مغزی حتی توانایی حرکت اندام ها و یا حتی توانایی نشستن را ندارند ولی بعضی افراد بعد از سکته مغزی مقدار کمی از ناتوانی ها را دارند و از هفته های اول می توانند تمام کارهای شخصی و وظایف خود را به تنهایی انجام دهند. در بعضی بیماران سکته مغزی مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی پیش می آید و در بعضی نیز اختلالات شناختی و افسردگی بعد از سکته مغزی به وجود می آید.

چرا سکته مغزی اتفاق می افتد؟

چرا سکته مغزی اتفاق می افتد؟

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به یک ناحیه از مغز مختل شود و به سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی نرسد و در اثر این عدم خونرسانی به مغز، سلول های مغذی دچار آسیب و یا حتی مرگ می شوند. در صورت آسیب مغز فعالیت ها و عملکرد های بدن دچار اختلال می شود و در نتیجه عوارض سکته مغزی آشکار می شود. این عدم خونرسانی به مغز می تواند به دلیل لخته ی خونی در مسیر رگ های خونرسان مغز باشد که به این نوع از سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک و یا لخته ای گفته می شود و یا به دلیل پارگی رگ های خونرسان مغز و عدم خونرسانی به یک منطقه از مغز باعث سکته مغزی شود که به این نوع از سکته مغزی ، سکته مغزی هموراژیک و یا سکته مغزی از نوع پارگی رگ گفته می شود. یک نوع دیگر از سکته مغزی وجود دارد که دارای علائم خفیف می باشد و این عوارض اصولا بعد از گذشت 24 ساعت برطرف می شوند و وقوع این نوع از سکته مغزی می تواند همانند زنگ هشدار باشد و خبر از سکته مغزی های شدید تر در آینده می دهد و افراد باید دلایلی که باعث سکته مغزی می شود را درمان کنند و به این نوع از سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک گذرا(TIA) و یا سکته مغزی کوچک و خفیف گفته می شود.

دلایل اینکه سکته مغزی اتفاق می افتد چیست؟

برای اینکه سکته مغزی اتفاق بیفتد می بایست یک دلیل و یا یک مشکل و بیماری در بدن وجود داشته باشد که باعث اتفاق افتادن سکته مغزی شود. وجود بعضی عوامل در بدن امکان اتفاق افتادن سکته مغزی را چندین برابر بیشتر می کنند. دلایل اصلی سکته مغزی شامل: فشار خون بالا، غلظت خون و چربی خون بالا، چاقی و عدم تحرک، مشکلات قلبی و عروقی، رژیم غذایی ناسالم، فشارهای روانی و اضطراب و افسردگی، مصرف زیاد دخانیات و الکل، عوارض یکسری دارو ها می باشد. افرادی که هر یک از این دلایل سکته مغزی را در خود دارد می بایست مراقبت های لازم را انجام دهند و در صورت امکان به درمان و برطرف کردن این مشکلات اقدام کنند تا اینکه سکته مغزی در آنها اتفاق نیفتد.

راهکارهای درمانی سکته مغزی چیست؟

بعد از دانستن اینکه سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد می بایست در مورد روش های درمانی سکته مغزی نیز اطلاعات داشته باشیم و بتوانیم سریعا ناتوانی های سکته مغزی را درمان کنیم. زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقدر درمان های سکته مغزی زودتر شروع شود، درمان علائم و عوارض سکته مغزی نیز سریع تر اتفاق می افتد. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه ابتدایی سکته مغزی می باشد و در این دوران سرعت درمان سکته مغزی بسیاز زیاد می باشد و ناتوانی های حرکتی و عملکردی راحت تر برطرف می شود، با گذشت 6 ماه از سکته مغزی سرعت درمان سکته مغزی کاهش پیدا می کند ولی همچنان پیشرفت وجود دارد و بعد از گذشت 6 ماه الی یک سال بعد از سکته مغزی همچنان برای بهبودی پس از سکته مغزی می توان امیدوار بود.

برای درمان سکته مغزی روش های مختلفی وجود دارد و درمان اصلی سکته مغزی به کمک درمان های پزشکی و درمان های توانبخشی می باشد و سایر درمان های جانبی تاثیر اندکی در درمان سکته مغزی دارند. توانبخشی سکته مغزی می بایست از روزهای اول و بعد از مرخص شدن فرد از بیمارستان شروع شود و توانبخشی سکته مغزی شامل: فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی می باشد و تمرینات توانبخشی سکته مغزی بیشترین تاثیر را در درمان ناتوانی های بعد از سکته مغزی دارند.

دیگر درمان های جانبی سکته مغزی که تاثیر اندکی در درمان سکته مغزی دارند و به عنوان درمان های مکمل سکته مغزی شناخته می شوند و در کنار درمان های پزشکی و توانبخشی می توانند انجام شوند. این درمان های جانبی شامل: طب سوزنی و زالو در سکته مغزی، درمان سکته مغزی با طب سنتی، تحریک مغناطیسی مغز یا rtms سکته مغزی، ماساژ درمانی در سکته مغزی و .. می باشد.

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ