سکته مغزی نیازمند درمان های تخصصی پزشکی و توانبخشی می باشد و درمان سکته مغزی به یک همکاری تیمی بین متخصصان و درمانگران می باشد، سوال بسیاری از افراد این می باشد که سکته مغزی چگونه درمان می شود؟ و باید از کدام متخصصان کمک بگیریم، اصولا متخصص مغز و اعصاب بعد از معاینه ی بیمار برای وی فیزیوتراپی و کاردرمانی تجویز می کند و در صورت داشتن مشکلات بلع و گفتار، گفتاردرمانی را نیز برای بیمارسکته مغزی تجویز می کند.

متاسفانه بسیاری از بیماران از روش های درمانی سکته مغزی اطلاعی ندارند و همین موضوع باعث می شود علائم و عوارض سکته مغزی در آنها تشدید شود و با گذشت زمان بر مشکلات آنها افزوده شود. گرفتن مشاوره سکته مغزی به بیمار و اطرافیان کمک می کند تا بدانند که برای درمان نیاز است که به کدام متخصص مربوطه مراجع کند و هر متخصص چه کمکی به آنها می تواند بکند.

سکته مغزی خود به خود درمان نمی شود و اینطور نمی باشد که بعد از سکته مغزی در خانه بنشینیم و منتطر باشیم که با گذشت زمان سکته مغزی خوب شود. برای بهبود هر یک از ناتوانی ها و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی باید از متخصصان و درمانگران مربوطه کمک بگیریم. به عنوان مثال کسی که مشکل راه رفتن و تعادل دارد باید از کاردرمانی سکته مغزی کمک بگیرد، بیماری که مشکل ضعف عضلانی و شل بودن و بی حرکتی اندام ها را دارد باید از فیزیوتراپی سکته مغزی کمک بگیرد و برای مشکلات بلع و گفتار بعد از سکته مغزی باید زیر نظر گفتاردرمانی سکته مغزی باشد.

اهکارهای درمان سکته مغزی

راهکارهای درمانی سکته مغزی چیست؟

برای بهبود می توان از انواع روش های مختلف استفاده کرد، نکته مهم این می باشد که بدانیم کدام روش مناسب بیمار ما می باشد. بعضی بیماران راهکارهای نامناسب و غیرمرتبط را پیگیری می کنند و در نتیجه به نتیجه مطلوب نمی رسند، به عنوان مثال طب سوزنی و زالو درمانی نمی تواند باعث بهبود شود و تاثیر به خصوصی دربهبودی ندارد یا ماساژ درمانی در سکته مغزی باعث ایجاد حرکت و بهبودی علائم حرکتی و عملکردی نمی شود و ماساژ در این حد موثر است که فقط باعث نرم تر شدن اندام ها و افزایش خونرسانی و جلوگیری از ورم می باشد. متاسفانه بسیاری از بیماران به فکر یک روش سریع و یا معجزه می باشند، ولی در واقعیت اینگونه نمی باشد و پیشرفت سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت و بسته به شرایط بیمار از یک ماه تا دو سال زمان می برد و هیچ راه میانبری نمی باشد به این روند سرعت ببخشد.

همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم تاثیر گذارترین روش، توانبخشی سکته مغزی می باشد و توانبخشی باعث بهبود ناتوانی ها و فلجی و بی حرکتی می شود در کنار آن درمان های پزشکی و دارو های درمان سکته مغزی نیز به تسریع روند بهبودی کمک می کند و سایر روش های نامربوط باعث تلف شدن فرصت و زمان بیماران می شود و آنها را از مسیر بهبودی دور می کند و باعث ضربه به بیماران می شود.

هر چه سریع تر بازتوانی سکته مغزی شروع شود به نفع بیمار می باشد، چون بهبودی  در روز های اولیه بسیار سریع تر و راحت تر می باشد و زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول سکته مغزی می باشد و در این مدت پیشرفت بسیار سریع تر می باشد و بهترین نتیجه ها حاصل می شود پس در نتیجه شروع زود هنگام توانبخشی که شامل: کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی می باشد می تواند تاثیر بسیار مطلوبی  داشته باشد.

درمان حرکت انگشتان سکته مغزی

روند درمان سکته مغزی چگونه است؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب بعد از ویزیت و معاینه بیمار برای وی دارو تجویز می کند تا و سپس بیمار را به متخصصان توانبخشی ارجاع می دهد تا ادامه روند انجام شود. در زیر تعدادی از درمان هایی که توانبخشی انجام می دهد و باعث پیشرفت بیمار می شود را را برایتان آورده ایم.

  • ارزیابی بیمار و ارائه برنامه مورد نیاز وی
  • افزایش تون عضلانی در اندام های بی حرکت و فلج به کمک مدالیته های الکتریکی
  • افزایش قدرت عضلات و ایجاد حرکت در اندام های فلاسید و بدون حرکت
  • افزایش دامنه ی حرکتی اندام ها و مفاصل
  • کاهش اسپاسم و گرفتگی های عضلانی
  • اصلاح دفورمیتی و بد شکلی اندام ها به کمک تمرینات سکته مغزی
  • کمک به گردن گرفتن و نشستن بیمارانی که در تخت بستری هستند
  • تمرینات ایستادن به طور مستقل
  • تمرینات راه رفتن بیمار سکته مغزی
  • درمان مشکلات تعادلی در سکته مغزی  و هماهنگی حرکتی در راه رفتن
  • کمک به بلع و غذا خوردن به کمک گفتاردرمانی
  • آموزش صحبت کردن و ایجاد تکلم در افرادی که مشکلات گفتاری دارند
  • ایجاد حرکات شانه و دست
  • ایجاد حرکت انگشتان دست درسکته مغزی و انجام حرکات ظریف انگشتان
  • درمان مشکلات حسی و حرکتی در بیماران سکته مغزی

موارد بالا تعدادی از مزیت های توانبخشی می باشد که باعث پیشرفت حرکتی و عملکردی بیماران می شود و همه ی این تمرینات و آموزش ها در جلسات هوم ویزیت  انجام می شود و در جلسات کاردرمانی در منزل، فیزیوتراپی در منزل و گفتاردرمانی در منزل ارائه می شود و مجموعه توانبخشی سکته مغزی نشاط به صورت تخصصی در جلسات هوم ویزیت ناتوانی های  بیماران را بهبود می بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ