بسیاری از افراد از اینکه سکته مغزی چگونه رخ می دهد؟ اطلاعی ندارند و آگاهی در مورد سکته مغزی برای پیشگیری از سکته مغزی بسیار مهم می باشد. سکته مغزی یکی از بیماری های شایع جوامع امروزی می باشد که هر کسی در اطرافیان و خانواده خود ممکن است فردی را دیده باشد دچار سکته مغزی شده است و با سبک زندگی ناسالم امروزی آمار مبتلایان به سکته مغزی رو به افزایش می باشد. در جوامع امروزی افراد دچار چاقی و عدم تحرک هستند و مصرف غداهای فست فودی و دخانیات رو به افزایش گذاشته و از طرفی مشغله ی فکری و استرس و اضطراب رو به افزایش می باشد و همه ی این موارد از دلایل اصلی سکته مغزی می باشند.

سکته مغزی عمدتا قابل پیشگیری می باشد و با آگاهی و رعایت نکات نه چندان سخت جلوی خیلی از سکته مغزی ها گرفته می شود. سکته مغزی شر ایط سختی را برای افراد و حتی خانواده وی پیش می آورد و حتی در بعضی مواقع بر طول عمر بعد از سکته مغزی افراد تاثیر گذار می باشد و یکی از دلایل مرگ انسان ها در جهان می باشد. از این رو ما پی می بریم که سکته مغزی چقدر خطرناک می باشد و پیشگیری از سکته مغزی بسیار مهم می باشد، چون علائم و عوارض سکته مغزی بسیار گسترده و درمان آنها زمانبر می باشد.

برای آشنایی بهتر با سکته مغزی اول باید بدانیم که سکته مغزی چگونه رخ می دهد. سکته مغزی زمانی ایجاد می شود که به یک منطقه از مغز خونرسانی نشود و در صورت عدم خونرسانی کافی، سلول های آن ناحیه از مغز دچار آسیب و حتی مرگ شوند. دلایل این عدم خونرسانی می تواند وجود لخته ی خونی در مسیر رگهای انتقال دهنده ی سلول های مغزی (سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ  در رگهای خونرسانی مغز و نرسیدن خون به یک منطقه از مغز(سکته مغزی هموراژیک) باشد. وقتی به سلول های مغزی از طریق جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی نرسد، سلول های مغز دچار آسیب و یا حتی مرگ می شوند. با آسیب سلول های مغزی یک ناحیه از مغز وظایف آن منتطقه دچار اختلال می شود و در نتطجه عملکرد آن ناحیه از مغز در بدن مختل می شود. مغز همانند کامپیوتر و فرمانده بدن می باشد و تمام عملکرد های بدن ما را کنترل و پردازش می کند و در صورت آسیب مغز عملکرد های بدن دچار اختلال می شود.

رخ دادن سکته مغزی

هر منطقه از مغز مسئول کنترل و پردازش یک عملکرد خاص در بدن می باشد و در صورت آسیب به آن منطقه از مغز در اثر سکته مغزی وظایف و عملکرد های آن ناحیه از مغز در بدن دچار مشکل می شود. در بعضی ها بعد از سکته مغزی مشکلات جسمی و حرکتی پیش می آید، در برخی مشکلات شناختی و رفتاری و در برخی مشکلات گفتاری و غذا خوردن و یا مشکلات حسی پیش می آید و دلیل همه ی این مشکلات آسیب منتطقه ی مربوطه در مغز می باشد.

دلایل سکته مغزی در هر فردی متفاوت می باشد و از دلایل اصلی سکته مغزی که می توان نام برد شامل: فشار خون بالا، غلظت خون و چربی خون بالا، چاقی و عدم تحرک، بیماری های زمینه ای و کهولت سن، مصرف دخانیات، مشکلات قلبی و عروقی، رژیم غذایی ناسالم، عوارض یکسری از داروها، فشارهای روانی زیاد و اضطراب و افسردگی مداوم می باشد. اینها دلایل اصلی سکته مغزی می باشند و عوامل دیگری نیز در وقوع سکته مغزی دخیل هستند.

از موارد فوق فشار خون بالا و مشکلات خونی و عروقی عامل اصلی بسیاری از سکته مغزی ها می باشد و با کنترل این موارد از بروز بسیاری از سکته مغزی ها می توان جلوگیری کرد. پیشگیری از سکته مغزی در الویت می باشد و همه ی افراد جامع باید اطلاعات در مورد سکته مغزی و اینکه سکته مغزی چگونه رخ می دهد داشته باشند. سکته مغزی باعث اختلالات و مشکلات ناگواری در بدن می باشد و از این رو جلوگیری از سکته مغزی بسیار مهم می باشد و درمان سکته مغزی یک پروسه ی طولانی مدت می باشد و فقط بعضی سکته مغزی های خفیف در عرض یک هفته الی یک ماه درمان می شوند و دوره درمان اکثر سکته مغزی ها از یک ماه الی یک سال می باشد و در بعضی مواقع تا دو سال نیز درمان سکته مغزی به طول می انجامد.

سکته مغزی اغلب در افراد سن بالا و از سن 60 سال به بالا رخ می دهد، ولی امروزه ما شاهد سکته مغزی در جوانان هستیم و درصد بالایی از سکته مغزی ها در افراد محدودی سن 40 تا 50 سال می باشد و در بعضی موارد بیماران سکته مغزی با سن کمتر از 40 سال را شاهد هستیم. از این رو ما پی می بریم که سکته مغزی سن و سال نمی شناسد و اینگونه نیست که سکته مغزی فقط در افراد مسن رخ دهد، بلکه خطر سکته مغزی همه ی افراد به خصوص جوانان را نیز تحدید می کند. از این رو همه ی افراد باید در مورد سکته مغزی و اینکه سکته مغزی چگونه رخ می دهد اطلاعات کافی داشته باشند و موارد پیشگیری از سکته مغزی را رعایت کنند.

متاسفانه بعد از وقوع سکته مغزی افراد اطلاعی در مورد اینکه سکته مغزی چگونه درمان می شود ندارند و همین امر موجب از دست دادن زمان طلایی درمان سکته مغزی می شود. مشکلات و ناتوانی های جسمی و عملکردی سکته مغزی به کمک درمان های پزشکی و توانبخشی قابل درمان می باشد و هر چقدر درمان های سکته مغزی زودتر انجام شود مدت زمان درمان سکته مغزی کاهش میابد. تمرینات توانبخشی سکته مغزی در درمان سکته مغزی در اولویت هستند و باعث درمان بسیاری از عوارض سکته مغزی می شوند و فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی در درمان سکته مغزی نقش اساسی را ایفا می کنند.

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ