آشنایی با شایع ترین علائم سکته مغزی به افراد کمک می کند که سریع سکته مغزی را تشخیص بدهند و اقدامات درمانی ضروری را انجام دهند، همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم تشخیص زودهنگام سکته مغزی و دریافت درمان های اورژانسی سکته مغزی بسیار مهم می باشد و در کاهش شدت عوارض بعد از سکته مغزی بسیار تاثیر گذار می باشد. با توجه افزایش روز افزون سکته مغزی در جوامع امروزی، آشنایی با سکته مغزی و دلایل سکته مغزی، آشنایی با روش های پیشگیری از سکته مغزی بسیار مهم می باشد و متاسفانه اکثر افراد جامع تا قبل از اینکه به سکته مغزی مبتلا شوند و یا قبل از اینکه یکی از آشنایان و اطرافیان به سکته مغزی مبتلا شوند درک درستی از سکته مغزی و علائم و عوارض سکته مغزی ندارند و همه فکر می کنند که سکته مغزی فقط برای افراد مسن و بیمار می باشد ولی در واقعیت اینگونه نیست و سکته مغزی در هر سنی امکان دارد اتفاق بیفتد و بسیاری از بیماران سکته مغزی در محدوده ی سنی 40 تا 60 سال قرار دارند و این افراد قبل از مبتلا شدن به سکته مغزی هرگز احتمال نمی دادند که در آنها سکته مغزی اتفاق بیفتد و از این رو به همه توصیه می کنیم که با سبک زندگی سالم جلوی سکته مغزی را بگیرند.

مغز انسان همانند یک فرمانده و کامپیوتر بدن تمام اعمال و وظایف بدن را تحت کنترل دارد و وظیفه ی پردازش و هماهنگی حرکات و اعمال بدن را دارد، سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که به یک ناحیه از مغز خونرسانی ایجاد نشود و در اثر عدم خونرسانی، اکسیژن و مواد مغذی به سلول های مغزی نرسد و سلول های مغز دچار آسیب و یا حتی مرگ شوند. در صورت عدم کارکرد مناسب مغز در اثر سکته مغزی اعمال و وظایف بدن دچار اختلال می شوند. دلیل اتفاق افتادن سکته مغزی می تواند وجود لخته ی خون در مسیر رگ های خونرسانی مغز(سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ های مغزی(سکته مغزی هموراژیک) باشد. در صورت آسیب سلول های مغزی، شایع ترین علائم سکته مغزی بروز می کند و آشنایی با این علائم بسیار مهم می باشد.

مهم ترین علائم سکته مغزی

شایع ترین علائم سکته مغزی چیست؟

در لحظات اولیه وقوع سکته مغزی در هر فردی ممکن است علائم متفاوتی بروز کند و شدت این علائم می تواند متفاوت باشد و در بعضی افراد این علائم خفیف می باشد و به همین دلیل تشخیص اینکه آیا سکته مغزی اتفاق افتاده است مشکل می باشد. در زیر شایع ترین علائم سکته مغزی را برایتان آورده ایم.

موارد بالا از مهم ترین علائم سکته مغزی می باشد و در صورت بروز بعضی و یا همه ی این موارد به اتفاق افتادن سکته مغزی باید شک کرد و در وحله ی اول باید با اورژانس تماس گرفته شود و فرد به مراکز درمانی منتقل شود.

آیا سکته مغزی اتفاق افتاده است؟

برای تشخیص اتفاق افتادن سکته مغزی از تست FAST استفاده می شود و در صورت مثبت بودن تست FAST باید به سکته مغزی شک کرد و سریعا با اورژانس تماس گرفته شود. اجزای تست FAST شامل موارد زیر می باشد:

F: به چهره و صورت فرد دقت می کنیم و اگر دچار کج شدگی یک طرفه صورت شده باشد این مورد مثبت می باشد.

A: از فرد می خواهیم که دست های خود را حرکت دهد و اگر بی حرکتی و یا ضعف حرکتی یک طرفه اندام های بدن اتفاق افتاده باشد این مورد نیز مثبت می باشد.

S: به صحبت کردن وی دقت می کنیم و در صورت ناتوانی در صحبت کردن و یا نا واضح صحبت کردن این گزینه نیز مثبت می باشد.

T: زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و در صورت مثبت بودن تمام موارد بالا سریعا با اورژانس تماس می گیریم و فرد را سریعا به مراکز درمانی منتقل می کنیم.

آشنایی با شایع ترین علائم سکته مغزی برای همه ی افراد بسیار مهم می باشد تا در صورت اتفاق افتادن سکته مغزی سریع تشخیص اینکه سکته مغزی اتفاق افتاده است را بدهند و هر چه سریعتر اقدامات درمانی را انجام دهند تا جلوی صدمات شدید تر سکته مغزی گرفته شود و از آسیب ها و عوارض شدید سکته مغزی در امان باشند و سریع درمان سکته مغزی را شروع کنند و در بسیاری از مواقع تشخیص زودهنگام و دریافت درمان های اورژانسی از خطرات جانی و صدمات شدیدتر جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ