علائم سکته مغزی خاموش در برخی افراد اتفاق می افتد و متاسفانه خیلی از افراد با این علائم آشنایی ندارند و نمی دانند که در آنها سکته مغزی اتفاق افتاده است. آشنای با علائم و عوارض سکته مغزی بسیار کاربردی می باشد و بعد از اینکه این علائم در افراد ظاهر شد می بایست سریعا به فکر درمان باشند و دلایلی که باعث بروز سکته مغزی خاموش در آنها شده است را بررسی و درمان کنند.

بسیاری از افراد بوده اند که در آنها چندین بار سکته مغزی خاموش اتفاق افتاده است و بعد از اینکه علائم برطرف شده است دیگر پیگیر درمان نبوده اند و به گمان اینکه علائم برای همیشه برطرف شده است و دیگر اتفاق نمی افتد به مراکز درمانی مراجعه نکرده اند، در صورتی که اینگونه نمی باشد و علائم سکته مغزی خاموش و یا علائم سکته مغزی خفیف به عنوان یک زنگ هشدار می باشد و خبر از یک مشکل در بدن می دهند که باعث سکته مغزی می شود و سکته مغزی خفیف و گذرا (TIA) خبر از سکته مغزی شدیدتر در آینده می دهند و امکان اینکه در آینده علائم سکته مغزی شدید را تجربه کنند بسیار بالا می باشد و از این رو برطرف کردن دلایل اتفاق افتادن سکته مغزی بسیار ضروری می باشد.

دلایل سکته مغزی چه از نوع خفیف و چه از نوع شدید یکسان می باشد و دلایل اصلی سکته مغزی شامل: فشار خون بالا، غلظت خون و چربی خون بالا، چاقی و عدم تحرک، مشکلات قلبی و عروقی، رژیم غذایی نامناسب، استرس و اضطراب و فشارهای روانی، دخانیات و عواارض یکسری از داروها  می باشد. از این رو بهترین راهکار کنترل و درمان دلایل سکته مغزی می باشد و پیشگیری از سکته مغزی در اولویت می باشد و عمدتا خیلی از سکته مغزی ها قابل پیشگیری می باشند.

سکته مغزی خفیف و گذرا

علائم سکته مغزی خاموش چیست؟

آشنایی با علائم سکته مغزی برای هر فردی بسیار مهم می باشد و در صورت مواجه با هر یک از این علائم سریعا باید زیر نظر پزشک مشکل خود را درمان کنند. در زیر تعدادی از علائم اصلی سکته مغزی خاموش را برایتان بیان کرده ایم.

  • سرگیجه ی ناگهانی و حالت تهوع و در مواردی استفراغ
  • کاهش تعادل ناگهانی و زمین خوردن
  • بی حس شدن یک سمت بدن و احساس گزگز و مور مور شدن در یک نیمه از بدن
  • کاهش بینایی یک سمت به صورت موقتی
  • فلج شدن خفیف یک سمت بدن و کاهش حرکت اندام ها که بعد از گذشت چند دقیقه برطرف می شود
  • سردرد به صورت ناگهانی
  • لکنت زبان و مشکلات صحبت کردن ناگهانی
  • مشکلات حافظه خفیف و موقتی

موارد بالا تعدادی از علائم سکته مغزی خاموش می باشد که ممکن است خبر از رخ دادن سکته مغزی شدید در آینده بدهند و می بایست فرد تحت درمان باشد و این علائم موقتی را نادیده نگیرد و برای تشخیص دقیق سکته مغزی خاموش باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. برای اینکه متوجه بشویم سکته مغزی اتفاق افتاده است و یا خیر می توانیم از تست FAST استفاده کنیم و در صورت مثبت بودن تست FAST سریعا با اورژانس تماس بگیریم. روش گرفتن تست FAST به صورت زیر می باشد:

F: به صورت و چهره فرد دقت می کنیم و در صورت کج شدگی یک طرفی و بی حسی صورت این آیتم مثبت می باشد.

A: از وی می خواهیم هر دو دست خود را حرکت دهد و در صورت ناتوانی در حرکت دادن یک سمت این تست نیز مثبت می باشد.

S: به فرد مورد نظر می گوییم که صحبت کند و در صورت داشتن لکنت و نا واضح بودن گفتار، این آیتم مثبت می باشد.

T: زمان در سکته مغزی بسیار مهم می باشد و در صورت مثبت بودن تمام موارد بالا سریعا با اورژانس تماس می گیریم تا درمان های اورژانسی سکته مغزی انجام شود.

درمان سکته مغزی خاموش

علائم سکته مغزی خاموش اصولا بعد از گذشت مدت کوتاهی برطرف می شوند و در مواردی فرد اصلا متوجه نمی شود که سکته مغزی در وی رخ داده است و ممکن است سکته مغزی خاموش چندین بار رخ دهد و همانند زنگ هشدار می باشد و خبر از مشکلی خاص در بدن می دهد و دلایلی که باعث سکته مغزی می شود را باید درمان و کنترل کرد تا از وقوع سکته مغزی شدید جلوگیری کرد. آشنایی با سکته مغزی خاموش بسیار مهم می باشد چون بسیاری از افراد با سکته مغزی خاموش آشنایی ندارند و این علائم را جدی تلقی می کنند و باعث به وجود آمدن مشکلات شدیدتر در آینده می شود. اصولا خود سکته مغزی خاموش عوارض خاصی را در بدن ایجاد نمی کند و عوارض آن موقتی می باشد و با گذشت یک مدت موتاهی برطرف می شود و مهم ترین راهکار، درمان دلایل سکته مغزی خاموش می باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود.

سکته مغزی خاموش می تواند در هر سنی رخ دهد و اینگونه نمی باشد که افراد گمان کنند که سکته مغزی مختص افراد مسن می باشد، هر کسی که یکی از بیماری ها و یا دلایل سکته مغزی را در بدن خود دارد می بایست مراقبت های لازم را انجام دهد و علائم سکته مغزی خاموش را جدی تلقی کند و بعد از بروز این علائم سریعا به درمان خود زیر نظر پزشکان متخصص بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ