در این مقاله قصد داریم به این سوال که، علائم سکته مغزی شدید چیست؟ پاسخ دهیم. شدت سکته مغزی در افراد مختلف متفاوت می باشد و در همه یکسان نیست، علائم و عوارض سکته مغزی نیز اینگونه می باشد و در هر فرد عوارض متفاوتی از سکته مغزی بروز می کند. سکته مغزی باعث آسیب به مغز می شود و در اثر آسیب به مغز عملکرد های بدن دچار اختلال می شود، دلایل سکته مغزی این می باشد که در اثر قطع جریان خون به مغز، سلول های مغز دچار آسیب و یا حتی مرگ می شوند. دلیل قطع جریان خون به مغز، ایجاد لخته خون در مسیر رگ های خونرسانی مغز(سکته مغزی ایسکمیک) و یا پارگی رگ های انتقال دهنده خون به مغز(سکته مغزی هموراژیک) می باشد.

سکته مغزی ممکن است در هر ناحیه و یا هر نیمه از مغز اتفاق بیفتد و علائم متفاوتی را ایجاد کند. اصولا سکته مغزی در یک نیمه ی بدن اتفاق می افتد و ناتوانی های عملکردی در سمت مخالف بدن ایجاد می شود، به عنوان مثال وقتی سکته مغزی در نیمه ی راست مغز اتفاق بیفتد، عوارض سکته مغزی و ناتوانی های سکته مغزی در سمت چپ بدن نمایان می شود. بنابرین بسته به ناحیه ی آسیب دیده و وسعت منطقه ی آسیب دیده ی مغز شدت سکته مغزی متفاوت می باشد و اگر وسعت منطقه ی آسیب دیده زیاد باشد، علائم سکته مغزی شدید ایجاد می شود.

علائم و عوارض سکته مغزی بسیار ناخوشایند می باشد و ناتوانی های بعد از سکته مغزی و فلج شدن اندام پس از سکته مغزی محدودیت های حرکتی بسیار زیادی ایجاد می کند و بهترین راهکار، پیشگیری از سکته مغزی می باشد و همانطور که در مقالات قبلی بیان کردیم سکته مغزی عمدتا قابل پیشگیری می باشد . اگرعلائم سکته مغزی شدید باشد شدت ناتوانی ها بسیار زیاد می باشد و حتی در شرایطی زندگی فرد را تحدید و بر طول عمر بعد از سکته مغزی تاثیر گذار است.

علائم سکته مغزی شدید چیست؟

علائم سکته مغزی تا حدودی در افراد مختلف مشابه می باشد و تقریبا ناتوانی های حرکتی و عملکردی یکسانی ایجاد می کند و فقط شدت این علائم و عوارض متفاوت می باشد. در زیر تعدادی از مهم ترین علائم سکته مغزی شدید را برایتان بیان می کنیم.

سکته مغزی شدید

درمان سکته مغزی شدید چیست؟

در لحظه ی ابتدایی سکته مغزی و با مشاهده علائم سکته مغزی باید سریعا با اورژنس تماس گرفته شود و فرد را به مراکز درمانی انتقال داد. زمان در درمان سکته مغزی بسیار مهم می باشد و هر چقد زودتر درمان های سکته مغزی انجام شود، علائم و عوارض سکته مغزی بهتر برطرف می شود، بنابراین بعد از وقوع سکته مغزی در 3 ساعت اولیه باید درمان های اورژانسی سکته مغزی شروع شود تا از عوارض شدیدتر سکته مغزی جلوگیری شود. سپس بیمار سکته مغزی در بیمارستان بستری می شود تا علائم حیاتی وی نرمال شود و زیر نطر متخصص مغز و اعصاب درمان های دارویی  را شروع می کند و هرچند وقت یک بار باید توسط متخصص مغز و اعصاب ویزیت شود.

پس از مرخص شدن از بیمارستان و شروع درمان های دارویی، نوبت به مهم ترین و اصلی ترین درمان سکته مغزی یعنی درمان های توانبخشی سکته مغزی می رسد. بازتوانی سکته مغزی در درمان عوارض سکته مغزی نقش بسزایی دارد و ناتوانی های حرکتی و عملکردی را درمان می کند. داروهای درمان سکته مغزی فقط بستر را مناسب می کنند تا درمان های توانبخشی انجام شود و بهبودی سکته مغزی حاصل شود.

توانبخشی سکته مغزی یک کار تیمی می باشد که شامل، فیزیوتراپی سکته مغزی، کاردرمانی سکته مغزی و گفتاردرمانی سکته مغزی  می باشد. درمان علائم سکته مغزی شدید نیازمند تمرینات توانبخشی سکته مغزی فشرده می باشد و مداوم می باشد و توانبخشی سکته مغزی می بایست از روزهای اول شروع شود تا علائم سکته مغزی برطرف شود. زمان طلایی درمان سکته مغزی 3 الی 6 ماه اول سکته مغزی می باشد و بهترین درمان سکته مغزی در این مدت حاصل می شود.

برای درمان علائم سکته مغزی شدید نیاز به درمان در منزل می باشد، چون بیمارانی که سکته مغزی شدید داشته اند ، توانایی جا به جایی و حرکت ندارند و درمان در منزل و هوم ویزیت (Home Visit) سکته مغزی ، به صورت تخصصی و فشرده درمان های توانبشی سکته مغزی را ارائه می دهد و فیزیوتراپی در منزل، کاردرمانی درمنزل و گفتاردرمانی در منزل، سریع ترین نتیجه درمانی را در کوتاه ترین مدت زمان برای بیماران سکته مغزی به ارمغان می آورند.

6 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ