آشنایی با علائم سکته مغزی گذرا یا حمله ی ایسکمیک گذرا (TIA) به افراد کمک می کند که سریعا اقدامات درمانی را انجام دهند و از اتفاق افتادن سکته مغزی های شدید تر جلوگیری کنند. همچنین سکته مغزی گذرا را، با عنوان سکته مغزی کوچک و یا سکته مغزی خفیف می شناسند. در هر صورت سکته مغزی گذرا (TIA) یک زنگ هشدار می باشد و نشان دهنده ی یک مشکل یا بیماری در بدن می باشد که باعث سکته مغزی شده است و در صورت کنترل نکردن و درمان نکردن این مشکلات، احتمال اینکه افراد در آینده سکته مغزی های شدید را تجربه کنند بسیار بالا می باشد، از این رو باید سکته مغزی مغزی گذرا وعلائم سکته مغزی خفیف را جدی گرفت.

متاسفانه اکثر افراد علائم سکته مغزی گذرا را جدی تلقی نمی کنند و بعد از بروز این نوع از سکته مغزی ها و بهبودی پس از سکته مغزی، افراد می پندارند که سکته مغزی در آنها بهبود پیدا کرده است و دیگر هیچ وقت دچار سکته مغزی نمی شوند، ولی در واقعیت اینگونه نیست و حمله ی ایسکمیک گذار (TIA) همانند زنگ هشدار می باشد و خبر از سکته مغزی های شدیدتر در آینده می دهند و از این رو افراد باید اقدامات و روش های پیشگیری از سکته مغزی را انجام دهند. اکثر سکته مغزی ها قابل پیشگیری می باشند و با رعایت یکسری نکات ساده از بروز سکته مغزی می توان جلوگیری کرد و از صدمات شدید سکته مغزی در امان ماند.

عوارض سکته مغزی گذرا و خفیف(TIA)

علائم سکته مغزی گذرا چیست؟

در اکثر موارد علائم سکته مغزی خفیف و علائم سکته مغزی شدید تفاوتی با هم ندارند و ممکن است همه ی علائم و عوارض سکته مغزی در سکته مغزی های گذرا و کوچک نیز اتفاق بیافتد ولی شدت این علائم در سکته مغزی ایسکمیک گذرا بسیار کمتر می باشد و معمولا این عوارض، بعد از گذشت چند ساعت تا چند روز بهبود می یابند. به دلیل اینکه عوارض سکته مغزی گذرا سریعا برطرف می شود، اکثر افراد این علائم را جدی تلقی نمی کنند و فکر می کنند که یک اتفاق ساده بوده است و به طور کامل برطرف شده است ولی در واقعیت اینگونه نیست و سریعا باید اقدامات درمانی انجام شود و دلایل سکته مغزی در آنها برطرف شود تا در آینده متحمل سکته مغزی های شدیدتر نشوند.

عوارض سکته مغزی گذرا (TIA) شامل موارد زیر می باشد:

  • بی حرکتی و فلج شدن یک سمت بدن به صورت ناگهانی
  • کج شدن دهان و صورت به طور ناگهانی
  • مشکلات گفتاری و صحبت کردن و یا نامفهوم صحبت کردن
  • گزگز و مورمور شدن یک سمت بدن به صورت ناگهانی
  • بی حسی و لمس شدن دست و یا پای یک سمت بدن
  • سرگیجه و از دست دادن تعادل
  • استفراغ و حالت تهوع
  • مشکلات بینایی در یک چشم

موارد بالا تعدادی از علائم اصلی سکته مغزی ایسکمیک گذار (TIA) می باشد و اگر همه و یا تعدادی از این عوارض به صورت ناگهانی و موقتی در فردی ظاهر شد سریعا به سکته مغزی شک کنید و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

اقدامات بعد از سکته مغزی گذرا (TIA)

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان کردیم، سکته مغزی گذار همانند یک زنگ هشدار می باشد و نشان دهنده ی یک مشکل یا یک بیماری زمینه ای در بدن می باشد که باعث سکته مغزی می شود و سریعا باید درمان و یا کنترل شود، در غیر این صورت سکته مغزی برای بار دوم و سکته مغزی های مجدد اتفاق خواهد افتاد و امکان دارد صدمات جبران ناپذیری را به افراد وارد کند و حتی زندگی فرد را به مخاطره بیاندازاد.

افرادی که دچار سکته مغزی گذار و خفیف شده اند می بایست سریعا تحت درمان باشند تا مشخص بشود که به چه دلیل در آنها سکته مغزی رخ داده است و دلیل اصلی سکته مغزی باید مشخص بشود و بیمار سکته مغزی تحت کنترل و مراقبت قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر در فردی سکته مغزی به دلیل غلطت خون و یا چربی خون بالا اتفاق افتاده است، می بایست توسط رژیم غذایی و ورزش منظم و دارو ها این موارد تحت کنترل قرار بگیرند تا دوباره باعث سکته مغزی نشوند.

خلاصه ی این مطلب این می باشد که باید همه ی افراد علائم سکته مغزی گذرا (TIA) را جدی بگیرند و بعد از اتفاق افتادن باید اقدامات درمانی و اقدامات پیشگیری از سکته مغزی را انجام دهند تا زمینه ی اتفاق افتادن سکته مغزی در آنها از بین برود و با این اقدامات از بروز بسیاری از سکته مغزی ها می توان جلوگیری کرد.

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ