علائم قبل از سکته مغزی خبر از احتمال وقوع سکته مغزی می دهند و همه ی افراد می بایست با این علائم آشنا باشند و در صورت بروز، اقدامات درمانی لازم را انجام دهند. برای اینکه سکته مغزی اتفاق بیفتد می بایست یک مشکل یا بیماری در فرد وجود داشته باشد و دلایل سکته مغزی در آنها باشد تا سکته مغزی اتفاق بیفتد. از دلایل اصلی سکته مغزی می توان به فشارخون بالا، غلظت خون و چربی خون بالا، مشکلات قلبی و عروقی، چاقی و بی تحرکی، رژیم غذایی نادرست، مصرف دخانیات زیاد و فشارهای روانی و استرس و اضطراب و چند دلیل دیگه می باشد. برای اینکه سکته مغزی اتفاق بیفتد یک مورد از دلایل سکته مغزی کافی می باشد.

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونرسانی به یک ناحیه از مغز اتفاق نیفتد و در صورت عدم خونرسانی به مغز، اکسیژن و مواد مغذی به مغز نرسد و سلول های مغزی دچار آسیب و یا حتی مرگ بشوند. در صورت عدم کارایی درست مغز، تمام عملکردهای فیزیکی و روانی بدن مختل می شود. دلیل عدم خونرسانی به مغز می تواند به دلیل وجود لخته در رگ های خونی در مغز و بسته شدن مسیر خونرسانی به یک ناحیه از مغز باشد که به این نوع، سکته مغزی ایسکمیک و یا سکته مغزی از نوع لخته ی خون گفته می شود و در نوع دیگر سکته مغزی به دلیل پارگی رگ های خونی مغز جریان خون به یک منتطقه از مغز مختل می شود که به آن سکته مغزی هموراژیک و یا سکته مغزی از نوع پارگی رگ های خونی گفته می شود. یک نوع دیگر از سکته مغزی وجود دارد که به آن سکته مغزی ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته مغزی کوچک و خفیف گفته می شود که علائم و عوارض سکته مغزی در آن بعد از 24 ساعت برطرف می شود و وقوع این نوع از سکته مغزی خبر از سکته مغزی های شدید تر در آینده می دهند و بنابراین دلایلی که باعث سکته مغزی در فرد شده است را باید کنترل و درمان کرد.

نشانه های قبل از وقوع سکته مغزی

علائم قبل از سکته مغزی چیست؟

در بعضی افراد قبل از اینکه سکته مغزی رخ دهد ممکن است علائمی بروز کند و نشان از وقوع سکته مغزی می باشد و می بایست افراد با این علائم آشنا باشند و و در صورت مواجه با این علائم و در صورتی که دلایل اتفاق افتادن سکته مغزی را در خود دارند می بایست سریعا تحت کنترل  باشند. سکته مغزی قبل از اینکه اتفاق بیفتد هشدارهایی را به فرد می دهد و بسیاری از افراد این هشدارها و علائم قبل از سکته مغزی را جدی تلقی نمی کنند و باعث بروز مشکلات شدیدتر در آنها می شود. مخصوصا افرادی که فشار خون بالا  دارند و یا غلظت خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دارند می بایست این علائم و هشدار های سکته مغزی را جدی بگیرند.

علائم و نشانه های قبل از سکته مغزی در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و از این رو افراد باید با همه ی این علائم آشنا باشند و در صورت بروز یکی از این نشانه های سکته مغزی و دارا بودن شرایط سکته مغزی در خود، سریعا اقدامات لازم را انجام دهند. علائم اصلی قبل از سکته مغزی شامل موارد زیر می باشد.

  • احساس گزگز و مورمور و سوزن سوزن شدن در دست و یا پاها و این علائم چند ساعت قبل از سکته مغزی و یا شاید چند روز قبل از سکته مغزی می تواند بروز کند
  • احساس سرگیجه در طول روز بدون دلیل خاص
  • احساس سردرد های ناگهانی و بدون دلیل و اینکه فرد قبلا سابقه ی سر درد نداشته است
  • احساس اینکه در یک نقطه از سر و یا مغز چیزی وجود دارد و یا چیزی در سر در حال حرکت است
  • ضعف و بی حسی در دست ها و پاها
  • مشکلات بینایی و تاری دید یک طرفه و به صورت یهویی و در صورتی که فرد قبلا این مشکلات را نداشته است
  • حالت تهوع و استفراق و همراه با سردرد
  • احساس گیجی و منگی در طول روز

موارد بالا از نشانه ها و علائم اصلی قبل از سکته مغزی می باشد و افرادی که سکته مغزی کرده اند قبل از سکته مغزی یکی یا چند مورد از موارد بالا را چند ساعت و یا چند روز قبل از سکته مغزی داشته اند.

علائم اتفاق افتادن قطعی سکته مغزی

برای اینکه متوجه بشویم که سکته مغزی اتفاق افتاده است و یا نه از تست FAST استفاده می کنیم. برای انجام تست FAST موارد زیر را چک می کنیم و در صورت مثبت بودن هر یک از گزینه ها سریعا با اورژانس تماس می گیریم و بیمار خود را سریعا به مراکز درمانی منتقل می کنیم.

F: به چهره  فرد دقت می کنیم و در صورت کج شدگی چهره و دهان و بی حسی این مناطق این مورد مثبت می باشد

A: از وی می خواهیم تا دست های خود را حرکت دهد و در صورت بی حرکتی دست ها و یا ضعیف شدن حرکت دست این مورد نیز مثبت می باشد

S: از فرد مورد نظر می خواهیم تا صحبت کند و در صورت ناتوانی در صحبت کردن و لکنت شدید و یا نامفهوم صحبت کردن این گزینه نیز مثبت می باشد

T: در صورت مثبت بودن تمام موارد بالا زمان را از دست نمی دهیم و سریعا با اورژانس تماس میگیریم چون مثبت بودن تمام گزینه های بالا نشان از وقوع سکته مغزی می باشد

همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم افرادی که در معرض خطر وقوع سکته مغزی هستند و یکی یا چند مورد از دلایل وقوع سکته مغزی را در خود دارند می بایست با این علائم و نشانه های قبل از سکته مغزی آشنا باشند و در صورت بروز هر یک از نشانه های وقوع سکته مغزی سریعا اقدامات درمانی لازم را انجام دهند و راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مشاوره در واتس آپ